۰۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۵
کد خبر: ۱۵۴۵۷۶
بیست و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی(12)؛

خطیب جمعه نجف: آیت الله خامنه ای حامل پرچم تقریب مذاهب است

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه نجف اشرف به بررسی ابعاد تاریخی پروژه تقریب پرداخت و تصریح کرد که رهبر معظم انقلاب در دوران کنونی، پرچم تقریب مذاهب را برافراشته است.
سيد صدرالدين قبانچي خطيب جمعه نجف

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی، خطیب جمعه نجف اشرف در بیست و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی که در تهران در حال برگزاری است درباره ابعاد تاریخی تقریب و بیداری اسلامی معاصر و چالش‎های آن سخن گفت.

 

وی تصریح کرد: پروژه تقریب مولود دوران کنونی نیست و در قرآن، سنت نبوی و آموزه‌‎های اهل بیت(ع) کاملا نمایان است. فتوای جواز اعطای زکات به پیروان سایر مذاهب و خواندن نماز پشت سر علمای مذاهب دیگر نشان می دهد که ائمه اهل بیت(ع) پیشگام وحدت بوده‎اند.

 

حجت الاسلام قبانچی افزود: برخی از جریان‎ها به شدت تلاش می کنند تا پروژه تقریب را مسأله‎ای سیاسی جلوه دهند، اما واقعیت این است که تقریب از قرآن کریم آغاز می شود و علمای الازهر و نجف اشرف و قم مقدس نیز پرچم تقریب را برافراشته و حمل کرده اند.

 

خطیب جمعه نجف خاطر نشان ساخت: شیخ شلتوت، آیت الله بروجردی و مرحوم کاشف الغطاء از نمایندگان مراکز اسلامی الازهر و نجف و قم بودند و در دوران معاصر نیز امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه‎ای این پرچم را حمل کردند. مطمئنا پروژه تقریب به دور از هر مسائل سیاسی به راه خود ادامه خواهد داد.

 

وی سپس به مسأله بیداری اسلامی اشاره کرد و گفت: انقلاب‎های صورت گرفته در منطقه به واقع یک بیداری و آزادی ملت‎ها به شمار می آید و ریشه اسلامی دارد. این سخنان از بنده نیست و حضرت آیت الله خامنه‎ای نیز بر این مسأله تاکید دارند و ریشه انقلاب‎های منطقه را مردمی و اسلامی می دانند.

 

عضو ارشد مجلس اعلای اسلامی عراق، ادامه داد: بیداری اسلامی بر خلاف ادعای برخی افراد یک توطئه غربی نبود، اما هم اکنون با توطئه‎های فراوانی دست و پنجه نرم می کند و نقش علما و مراجع تقلید در مواجهه با این خطر بسیار پررنگ است. مراجع تقلید ضامن حفظ انقلاب و دور نگه داشتن آن‎ها از فتنه و کشتار مذهبی هستند.

 

حجت الاسلام قبانچی از بی توجهی قانون اساسی مصر به مذهب تشیع به شدت انتقاد کرد و بیان داشت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و عراق به روی همه مذاهب گشوده است و به سایر مذاهب نیز توجه شده است، اما متاسفانه در مصر شاهد آن هستیم که قانون اساسی تنها بر چهار مذهب سنی تاکید می ورزد و مذهب تشیع نادیده گرفته شده است.

 

وی تاکید کرد: امیدوارم الازهر نیز به پذیرش تعدد ادیان و مذاهب روی آورد و مصر را از انحصار مذهبی دور سازد./980/پ301/ک

ارسال نظرات