۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۱۵۵۱۴۹
با انتشار کتابی بررسی شد؛

راه‌های تقویت فرهنگ حجاب در حج و زیارت

خبرگزاری رسا ـ کتاب راه‌های تقویت فرهنگ حجاب در حج و زیارت به همت حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است.
راه‌هاي تقويت فرهنگ حجاب در حج و زيارت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب‌ راه‌های تقویت فرهنگ حجاب در حج و زیارت به قلم عباس رجبی در یک مقدمه، یک دیباچه و چهار فصل؛ حجاب در اماکن مقدس، اهمیت حجاب و پوشش در قرآن و سیره امامان معصوم علیهم السلام، حجاب و تحول و راه‌کارهای گسترش حجاب منتشر شده است.

 

در دیباچه این اثر آمده است: «حجاب و پوشش اسلام، از احکام و موضوع‌هایی است که در منابع اسلامی جایگاهی ویژه دارد. این دستور قرآنی، نه تنها حافظ اخلاق و عفاف زنان جامعه است، بلکه مردان را نیز از آلودگی‌ها حفظ می‌کند. همچنین به زنان امنیت اجتماعی می‌بخشد و آنان را از نگاه‌های هوس‌بازان حفظ می‌کند».

 

ادامه این نوشتار حفظ حریم عفاف برای زنان را حق و تکلیف می‌داند و تصریح می‌کند: «زنان حق دارند با پوشش کامل، خود را از نگاه‌ها و هوس‌ها محفوظ دارند و تکلیف است، به این دلیل که سلامت جامعه، در گرو حفظ عفت و پاکدامنی آنهاست. بنابراین وظیفه دارند در سالم نگه‌داشتن فضای جامعه اسلامی بکوشند».

 

از فضاهایی که حضور زنان در آن، ‌با پوشش کامل و حجاب اسلامی نشانه شخصیت والای زنان ایرانی و پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام است، صحنه حج، عمره و سفرهای زیارتی است. از آنجا که این سفرها با اهدافی پاک و الهی صورت می‌گیرد، باید زن مسلمان ایرانی با پوشش پسندیده و متناسب، در این سفر حاضر شود.

 

حجاب در احرام، ماجرای چسبیدن دست زن و مرد نامحرم در حال طواف، شباهت حج و حجاب، نشانه قبولی زیارت، استفتائات از مراجع تقلید درباره حجاب و زینت در لباس احرام از عنوان‌های فصل نخست این کتاب است.

 

در فصل دوم کتاب می‌خوانیم: «اهمیت حجاب در قرآن، حجاب و پوشش در سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، حجاب در سیره امیرمؤمنان امام علی علیه السلام، حجاب در سیره حضرت زهرا سلام الله علیها، حجاب در سیره امام صادق علیه السلام و حجاب در سیره امام رضا علیه السلام».

 

فصل سوم کتاب نیز با یک مقدمه شروع شده و به تبیین و بررسی موضوعاتی همچون حجاب یعنی از خودگذشتگی، حجاب از دیدگاه روان‌شناسی، نمونه‌هایی از پیامدهای مثبت حجاب و بی‌حجابی، پرداخت مالیات برای حفظ حجاب و توجه امام زمان علیه السلام به زن با حجاب، می‌پردازد.

 

در فصل چهارم دو گفتار اصلی با عنوان «وظایف روحانیان و زائران برای مقابله با بی‌توجهی به حجاب» و «راه‌کارهای پیشنهادی به مسؤولان حج و زیارت» به چشم می‌خورد که هر یک زیر فصل های دیگری را در خود جای داده است.

 

توجه به ریشه‌ها و زیرساخت‌های حجاب، شتاب‌زدگی و عصبانیت در تذکر دادن به حجاب ممنوع، ایجاد نگرش مثبت به حجاب، آگاه کردن زائران به پیامدهای منفی بی‌توجهی به حجاب، مخالفت با بدحجابی نه با بدحجاب، تقدس‌بخشی به چادر، برگزاری کارگاه علمی برای حجاب، برگزاری جلسه‌های پرسش و پاسخ، برگزاری مسابقه‌های علمی حجاب، فرهنگ‌سازی برای حجاب کامل و تقویت روحیه افراد متحول شده به وسیله حجاب از مطالب این فصل است.

 

گفتنی است، کتاب راه‌های تقویت فرهنگ حجاب در حج و زیارت در قطع رقعی، 188 صفحه، شمارگان 5000 نسخه و به قیمت دو هزار و هشتصد تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر و راهی بازار نشر شده است. /920/ن601/ق

ارسال نظرات