۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۱۵۵۲۶۵
در یک کتاب؛

غلوّ؛ حقیقت و اقسام آن بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ پژوهشکده حج و زیارت وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، کتاب «الغلو، حقیقته و اقسامه» نوشته آیت‌الله سیدکمال حیدری را ترجمه کرد.
غلوّ؛ حقيقت و اقسام آن

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلوّ، حقیقت و اقسام آن عنوان به فارسی برگردان شده کتاب «الغلو، حقیقته و اقسامه» تألیف آیت‌الله سیدکمال حیدری است که به همت پژوهشکده حج و زیارت ترجمه و از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر روانه بازار نشر شده است.

 

غلو در لغت و کاربرد شرعی، پیدایش و پیشینه غلو، سخن غالیان درباره اهل بیت علیهم السلام و غالیان از نگاه اهل بیت علیهم السلام عنوان‌های اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهند که هر یک با عنوان‌های دیگری بحث غلوّ، حقیقت و اقسام آن را بررسی می‌کنند.

 

در دیباچه این اثر می‌خوانیم: «امامت در اندیشه و باور شیعه، جایگاه والایی دارد؛ به گونه‌ای که امامان نیز به فضایل انبیا آراسته و از مقامات و کرامات استفاده می‌کردند. از این‌رو آنان نیز گاهی برای هدایت خلق، از کرامات استفاده می‌کردند، اما این امر سبب شد برخی کوته‌فکران، ائمه را تا حد خدایی یا نبوت بالا برند و بهانه به دست کسانی دهند که خط راستین اهل بیت علیهم السلام را خطری برای کجروی‌های خود می‌دیدند».

 

این نوشتار می‌افزاید: «مخالفان با اهداف سیاسی، غلو را به خود اهل بیت علیهم السلام و پیروان آنان نسبت دادند تا بدین وسیله بتوانند آنان را کافر بدانند و از صحنه سیاسی ـ اجتماعی مسلمانان خارج کنند. اما اهل بیت علیهم السلام و علمای شیعه همواره این افراد را طرد و با چنین تفکری مبارزه کرده‌اند. میراث مکتوب کلامی و حدیثی شیعه، شاهد صدق این مدعاست».

 

در بخش غلو در لغت و کاربرد شرعی، ذیل عنوان غلو در لغت آمده است: «در دین و در کاری غلو کرد، یعنی از حد و مرز آن گذشت، و برخی گویند در کاری غلو کردی، یعنی در آن از حد گذشتی و زیاده‌روی نمودی، و در حدیث آمده است که از غلو در دین، یعنی از تندروی و از حدگذشتن بپرهیزید».

 

در همین بخش و ذیل غلو در احادیث اهل بیت علیهم السلام با اشاره به روایتی از امام علی علیه السلام تصریح شده است: «دو گروه در مورد من هلاک شوند و من بی‌گناهم: دوست افراطی و تندرو و دشمن افراطی و تندرو. و من از کسی که درباره ما غلو می‌کند و بیش از حد ما را بالا می‌برد به پیشگاه خدای تبارک و تعالی بیزاری می‌جویم؛ به همان‌سان که عیسی بن مریم از مسیحیان بیزاری جست».

 

بخش دیگری از این کتاب به بررسی سخن غالیان درباره اهل بیت علیهم السلام می‌پردازد که این بررسی را می‌توان در پنج گفتار ادعای خدایی برای پیامبر و امام، ادعای نبوت برای امامان، ادعای علم غیب برای اهل بیت علیهم السلام بدون الهام و تعلیم الهی، اعتقاد به تناسخ ارواح امامان و ادعای تفویض استقلالی مطالعه کرد.

 

آخرین بخش کتاب، غالیان از نگاه اهل بیت علیهم السلام نام دارد که در چهار دسته غالیان بدترین آفریدگان خدا، بیزاری از سردمداران غالیان، قطع رابطه و همنشینی با غالیان و برخورد عملی اهل بیت علیهم السلام با غالیان به این موضوع پرداخته و ذیل عنوان دسته اول با اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است: «دو گروه به شفاعت من نرسند: پادشاه ستمکار بیدادگر و غالی در دین و منحرف از آن که بازنگشته و غلو را رها نکرده است».

 

گفتنی است، کتاب غلوّ؛ حقیقت و اقسام آن ترجمه کتاب «الغلو، حقیقته و اقسامه» تألیف سیدکمال حیدری در قطع رقعی، 104 صفحه، شمارگان 5000 نسخه و به قیمت هزار و ششصد تومان با ترجمه پژوهشکده حج و زیارت و از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است. /920/ن601/ق

ارسال نظرات