۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۱:۵۶
کد خبر: ۱۵۶۵۶۹

شرح کتابی که برای یک منبر نگاشته شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «منبر تاریخی مشکول» شرح تاریخچه و نحوه ساخت منبر چوبی و تاریخی مسجد روستای مشکول شهرستان کوثر رونمایی شد.
منبر

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، مصطفی ملکی گیلاندوز، مؤلف کتاب «منبر تاریخی مشکول» شب گذشته در مراسم رونمایی از این کتاب در شهرستان کوثر با تشریح تاریخ و صبغه دینی این منطقه از آذربایجان اظهار داشت: امیدوارم جوانان با مطالعه این کتاب با تاریخ دینی شهرستان کوثر بیشتر آشنا شوند.

 

وی با بیان این‌که این کتاب در 156 صفحه توسط انتشارات نگین سبلان به چاپ رسیده است، خاطرنشان کرد: کتاب «منبر تاریخی مشکول» شرح تاریخچه و نحوه ساخت منبر چوبی و تاریخی مسجد روستای مشکول شهرستان کوثر است که هدف کلی از نگارش این اثر با اسناد و مدارک معتبر تأکید بر تاریخ و تمدن دینی این منطقه است.

 

ملکی با بیان این‌که منبر چوبی مسجد روستای مشکول شهرستان کوثر یکی از منابر چوبی جهان اسلام بوده و با نام منبر حاج عبدالله نیز نامیده می شود، خاطرنشان کرد: این منبر چوبی که دارای چهار پله بوده و بدون هیچ بستی با 300 قطعه چوب ساخته شده است، متعلق به سال 541 هجری قمری و مربوط به دوران سلجوقی است.

 

وی با اشاره به این‌که منبر دارای تزیینات منبت است و آیاتی از قرآن کریم با خط کوفی بر پله‌ها و سرلوحه آن نقش بسته است، ادامه داد: تاریخ ساخت این اثر، نام کاتب، نام بانی و اهدا کننده آن نیز در سرلوحه منبر حک شده که هر سه نام ابراهیم را دارد، بر اساس اسناد تاریخی احتمال داده می شود این منبر در آذربایجان ساخته شده و از طریق جاده جاده ابریشم قصد انتقال آن را داشته اند.

 

نویسنده کتاب «منبر تاریخی مشکول» یادآور شد: از بررسی منابع و اسناد تاریخی چنین متصور است که این منبر توسط یکی از حاکمان دوران سلجوقی ساخته شده و قصد اهدا آن به یکی از مساجد معروف آن زمان را داشته که چنین استنباط می شود، هدف مسجد النبی بوده که به دلایل نامعلوم در این روستا مانده است.

 

گفتنی است، این منبر نفیس و تاریخی یکی از آثار زیبا،منحصر به فرد و از شاهکارهای جهان اسلام به شمار می رود که هم اکنون اقدامات لازم برای ثبت ملی منبر مشکول شهرستان کوثر در حال انجام است./9352/پ202/ق

ارسال نظرات