۰۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۱
کد خبر: ۱۵۷۷۴۰

کتاب عرفه و عرفات منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب عرفه و عرفات به قلم سیدعباس اسلامی کاشانی به همت نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
عرفه و عرفات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب عرفه و عرفات در یک دیباچه، یک مقدمه و دو بخش عرفه روز نیایش و عرفات سرزمین عشق به قلم سیدعباس اسلامی کاشانی از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است.

 

کتاب عرفه و عرفات به اهمیت نیایش از زبان سالار شهیدان، امام حسین علیه السلام در روز عرفه و صحرای عرفات پرداخته و از آیه‌ها و روایت‌ها بهره برده است.

 

در دیباچه این اثر آمده است: «دعا و نیایش، نیاز فطری هر انسان و جوهر زندگی و روح حیات و نشانه عشق و محبت است و در مقابل، زندگی بدون دعا و نیایش، خشک، سرد و بی‌روح است. تنها محبوب و معشوقی که شایسته نیایش و ستایش است، خداوند متعال است».

 

این نوشتار می‌افزاید: «ما در هر زمان و مکان و با هر زبانی می‌توانیم خدای خود را بخوانیم و با او راز و نیاز کنیم؛ اما برخی ایام و بعضی دعاها از ویژگی‌های متمایزی برخوردارند؛ به طوری که با خواندن برخی دعاها در روزهای ویژه، ارتباط معنادار و عمیقی با خدای خود برقرار می‌کنیم».

 

در این کتاب، دعای عرفه، با استناد به آیات و روایات و نیز با استفاده از متون ادبی و عرفانی شرح شده است. همچنین سعی شده مطالب تکراری یا کم‌نتیجه آورده نشود و به منظور استفاده بیشتر و ماندگاری مطالب ارزشمند آن در ذهن مخاطبان، مطالب با ساختاری بدیع بازسازی و با عنوان‌های مفید و راه‌گشا تنظیم شده است تا رغبت بیشتری را در خواننده ایجاد کند.

 

این نوشتار، به مناسبت محوریت عنوان پژوهش که عبارت است از «عرفه و عرفات» از دو رکن اساسی نیایش روز عرفه و سرزمین مقدس عرفات سامان یافته است؛ بدین ترتیب، در بخش اول با عنوان «عرفه روز نیایش»، در سه گفتار به تبیین، تحلیل و بررسی نقلی و عقلی جایگاه روز عرفه؛ آیین نیایش و مهم‌ترین نیایش‌های وارده در این روز پرداخته است.

 

بخش دوم این پژوهش با عنوان «عرفات سرزمین عشق» نیز در سه گفتار سامان یافته است؛ گفتارها عبارتند از جایگاه سرزمین عرفات، فضیلت‌های عرفات در آیینه کتاب و سنت و صحرای عرفات، صحنه نیایش اولیای الهی.

 

در گفتار سوم از بخش اول این کتاب ذیل عنوان مضمون عرفانی نیایش عرفه اباعبدالله الحسین علیه السلام می‌خوانیم: «دعای عرفه، آکنده از مفاهیم، ارزش‌های قرآنی و تعالیم آسمانی است. با خواندن دعای عرفه، درمی‌یابیم که چه مقدار ائمه علیهم السلام با قرآن مأنوس بوده و چگونه با مکتب دعا، انسان را هدایت و راهبری می‌کنند».

 

گفتنی است، کتاب عرفه و عرفات به قلم سیدعباس اسلامی کاشانی در قطع رقعی، 139 صفحه، شمارگان 5000 نسخه و به قیمت هزار و نهصد تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است. /920/ن601/ق

ارسال نظرات