۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۱۶۱۲۴۲
یکی از علمای عراق در گفت‎وگو با رسا:

سازماندهی تظاهرات عراق از سوی آمریکا و حاکمان عرب/ تظاهرکنندگان مناطق سنی نشین عراق معامله گران بازار سیاست هستند

خبرگزاری رسا ـ یکی از علمای عراق با اشاره به درخواست تظاهرکنندگان سنی برای آزادی بازداشت‎شدگان، گفت: بازداشت این افراد به اتهام دزدی و غارت اموال یا انجام جنایت های وحشیانه تروریستی است و اتهامات این افراد نیز بر اساس قانون مورد بررسی قرار می گیرد و دلیلی برای آزادکردن آنها وجود ندارد.
آيت الله سيد علي حسيني

 

آیت الله سید علی حسینی از علمای عراق در گفت وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا با اشاره به تظاهرات سازمان یافته از سوی مزدوران استکبار جهانی در عراق خاطرنشان ساخت: ملت‎های اسلامی می دانند که آمریکا و رژیم صهیونیستی غاصب نمی خواهند ثبات سیاسی در کشورهای اسلامی پایدار بماند؛ زیرا ثبات سیاسی به ضرر منافع استکبار است.

 

وی افزود: استکبار با کمک مزدوران شیطانی همچون آل سعود، قطر، ترکیه برای جلوه دادن جمعیت تظاهرات در شهرهای سنی نشین عراق از قبیل رمادی، موصل، فلوجه، انبار و صلاح الدین، روزانه 50 هزار دینار به افراطگرایانی که تنها یک شب در تظاهرات حاضر شوند، پرداخت می کند.

 

آیت الله حسینی تظاهرات شهرهای سنی نشین را با طرح های منطقه ای برای فروپاشی این کشور مرتبط دانست و اظهار داشت: توطئه گران همواره بر این مسأله که «پس از سرنگونی حکومت سوریه حکومت عراق سرنگون می شود» تبلیغ می کنند.

 

این عالم عراقی با بیان اینکه ناآرامیها و انفجارها در عراق برنامه ای از پیش تعیین شده برای تخریب این کشور است، تأکید کرد: تظاهر کنندگان از معامله گران بازار سیاست بوده که خواهان ضربه زدن به روند سیاسی کشور هستند.

 

وی با تأکید بر اینکه اعتراض تظاهرکنندگان از چارچوب تظاهرات مسالمت آمیز خارج شده، اضافه کرد: قانون اساسی عراق تظاهرات مسالمت آمیز و آزادی بیان را در چارچوب قانون حق شهروندان برشمرده است، اما این تظاهرات و شعارها حاکی از برنامه ای سازمان یافته است.

 

آیت الله حسینی با اشاره به درخواست تظاهرکنندگان سنی برای آزادی بازداشتشدگان که در زندانهای عراق به سر می‎برند، گفت: بازداشت این افراد به اتهام دزدی و غارت اموال یا انجام جنایت های وحشیانه تروریستی است و اتهامات این افراد نیز بر اساس قانون مورد بررسی قرار می گیرد و دلیلی برای آزادکردن آنها وجود ندارد.

 

این عالم عراقی خواسته‎های تظاهر کنندگان سنی را فراتر از آزادی بازداشت کنندگان دانست و با تأکید بر اینکه آنها خواهان افزایش کرسی‎های سیاست در پارلمان هستند، تصریح کرد: در زمان دیکتاتوری صدام حسین، پستهای سیاسی کابینه دولت در اختیار اهل سنت بود و هیچ شخص شیعی در این کابینه سیاسی پست و مقامی نداشت؛ از این رو جهت سرپوش نهادن بر بی عدالتی حزب بعث، افرادی به ظاهر خود را شیعه نشان می دادند.

وی ادامه داد: مناطق شیعه نشین عراق در زمان رژیم بعث از مزایای دولتی محروم بود اما به مناطق سنی نشین رسیدگی بسیاری می شد به گونه ای که شهروندان شیعی حتی یک شغل مناسب در ارگانهای دولتی و یا در ارتش حزب بعث نداشتند.

 

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: تظاهرکنندگان مناطق سنی نشین نباید اعتراض کنند چون امروز جلال طالبانی، رییس جمهور عراق از قوم کُرد اهل تسنن و اسامه النجیفی، رییس پارلمان عراق از اهالی مناطق سنی نشین عراق است و نیز صالح مطلق، معاون نخست وزیر عراق که در گذشته از مزدوران حزب بعث و وکیل ساجده، زن صدام حسین بود پست‎های سیاسی مهم کشور را گرفته اند در حالی که شهروندان شیعی پستهای کمتری در پارلمان داشتند./9456/ب911/د

ارسال نظرات