۲۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۱۶۲

تشیع فلسفی در شماره جدید پگاه حوزه

خبرگزاري رسا ـ شماره جدید ماهنامه پگاه حوزه از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شد.
تشیع فلسفی در شماره جدید پگاه حوزه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دویست و پنجاه و یکمین شماره ماهنامه پگاه حوزه دربردارنده مقاله‌ها و مطالب گوناگونی از جمله جامعه هنجاری و نوآوری، روابط زمستان؛ نگاهی به روابط ترکیه و اسرائیل در نیم قرن اخیر، دفاع نرم؛ راهبردهای امنیتی ایران در مقابله با جنگ نرم مخالفان، امنیت ملی و تهدیدهای قومی، کارشکنی های ایالات متحده آمریکا در عرصه بین الملل علیه اقتصاد ایران، تشیع پسا کربلایی؛ تحولات شیعه در دوران حاکمیت بنی مروان و بنی عباس، تشیع فلسفی؛ نقش فلسفه اسلامی در تکوین و تکامل عالم تشیع، جهان اسلام در یک نگاه و مهمترین تحولات سیاسی ایران و جهان است.
در بخشی از مقاله «جامعه هنجاری و نوآوری» نویسنده با بررسی فلسفه‌های کلان اجنماعی از سوسیالیسم تا لیبرالیسم، ویژگی‌های موجود در جوامع سوسیالیستی، لبیبرالیستی، قانونی و هنجاری را برشمرده و آورده است: « مبنای عقلانی جامعه هنجاری، مهندسی فرهنگی است (و نه مهندسی اجتماعی) یعنی همه امور اجتماعی بر اساس فرهنگ نظم و نسق داده می‌شود و فرهنگ که خود پویایی را سبب می‌شود، ولی خود نیز از تبدیل شدن پویایی به بحران جلوگیری می‌کند و این را با عنصر کلیدی هنجارگرایی انجام می‌دهد و عقلانیت حاکم بر آن، سبب فرایند غیر اخلاقی و ضد اخلاقی در جامعه نمی‌شود. پس بیگانگی انسان را رقم می زند و نه آزادی انسان را مختل می‌کند و هیچکدام از فرد یا جامعه فدای یکدیگر نمی‌شوند. و این راه اعتدال و عدالت است که سیره فقهای مسلمان و فقه آنها بر آن دلالت دارد.»
مقاله «تشیع فلسفی» در صدد است تا نسبت میان فلسفه و تاریخ ایرانیِ تشیع و اسلام را بررسی کند و به پرسش های موجود در این راستا پاسخ گوید.
در بخشی از این نوشتار آمده است: «آنچه فلسفه و فیلسوف را از دیگر علوم متمایز می‌سازد، تنها در روش منطقی و عقلانی آن خلاصه نمی‌شود. فلسفه از آن جهت که بنیادی‌ترین پرسش بشر؛ یعنی چیستی وجود را طرح می‌کند، تقدم می‌یابد. حیات و تاریخ بشر نیز با تمام ابعادش (سیاسی، اجتماعی، علمی و ... ) با نوعی پاسخ به این پرسش آغاز می‌شود. البته گاه فیلسوف در این پرسش و پاسخ تنهاست و لذا بنیانگذار است و گاه در این پرسش و پاسخ مشارکت می‌کند و لذا سهیم است.
فلسفه اسلامی در این پرسش و پاسخ اگرچه بنیانگذار نیست، اما سهیم است و لذا بی جهت نیست که در فلسفه اسلامی همواره نسبت میان فیلسوف و نبی طرح شده است.»
پگاه حوزه به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مدیر مسوولی و سردبیری سید عباس صالحی به صورت دو هفته نامه منتشر می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این نشریه با شماره تلفن 7832952 -0251 تماس بگیرند یا به نشانی اینترنتی www.pegahhowzeh.com مراجعه کنند.

ارسال نظرات