۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۱۶۵۹۷۱
تکرار سناریوی سلاح شیمیایی «صدام» این‌بار در سوریه؛

اردوغان از حمله نظامی آمریکا به سوریه حمایت کرد

خبرگزاری رسا ـ نخست‌وزیر ترکیه با تکرار سناریوی سلاح شیمیایی در سوریه از حمله نظامی آمریکا علیه دمشق حمایت کرد.
اردوغان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی» دیروز به نقل از «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که نیروهای «بشار اسد» رییس‌جمهور سوریه از موشک‌های حاوی مواد شیمیایی برای مهار دشمنانشان استفاده می‌کنند با این کار از خط قرمزی که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا مشخص کرده بود، عبور کرده‌اند.

 

وی در گفت‌وگو با دفتر این شبکه تلویزیونی در استانبول مدعی شد: آشکار است که رژیم اسد از سلاح شیمیایی و موشک استفاده کرده است و به گفته دستگاه‌های اطلاعاتی ما، از 200 فروند موشک استفاده کرده اسدر حالی که هم دولت سوریه و هم مخالفان مسلح یکدیگر را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم می‌کنند، سازمان ملل گروه تحقیق دیگری تشکیل داده است. این گروه آماده سفر به سوریه است اما خواستار آزادی بی قید و شرط برای تحقیق درباره تمام گزارشهای استفاده از گازهای شیمیایی است. دمشق نیز برای همکاری با سازمان ملل در این‌باره اعلام آمادگی کرده است.

 

نخست‌وزیر ترکیه با رد خبرهای منتشر شده درباره استفاده مخالفان اسد از گاز «سارین» مدعی شد: رژیم اسد از موشک‌هایی با حجم‌های مختلف استفاده کرده است و برخی نیز به دلیل شلیک این موشک‌ها کشته شده‌اند و در بدنشان سوختگی شدید بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی مشاهده می‌شود.

 

وی افزود: برخی از زخمی‌ها از سوریه به بیمارستان‌های ما منتقل شده‌اند که براثر همین سلاح‌های شیمیایی زخمی شده‌اند. به همین دلیل، ترکیه به سازمان ملل در این باره اطلاعات خواهد داد.

 

وی تاکید کرد: اسد مدتهاست از خطوط قرمز گذشته است. مخالفان اسد از این سلاح‌های شیمیایی استفاده نکرده‌اند زیرا امکان دسترسی به آن را ندارند.اگر نظامیان آمریکایی از طریق زمینی به سوریه حمله ور شوند، ما نیز به آنها کمک خواهیم کرد.

 

خبرگزاری آناتولی دیروز نوشت که ترکیه یک تیم 8 نفره برای معاینه زخمی‌هایی که از سوریه به ترکیه منتقل می‌شوند را به مرزها فرستاده تا صحت استفاده اسد از سلاح‌های شیمیایی را تایید کنند./ب101/د

ارسال نظرات