۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۱۶۶۶۳۱
به همت پژوهشکده باقرالعلوم؛

موسوعه‌های امام رضا، امامین عسکریین و حضرت مهدی منتشر می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام در گزارشی از عملکرد سال 91 گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام گفت: در سال گذشته چهار موسوعه تکمیل و آماده انتشار شده است.
حجت‌الاسلام اسماعيلي، مدير گروه حديث پژوهشکده باقرالعلوم عليه السلام
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام، حجت‌الاسلام مهدی اسماعیلی، مدیر گروه حدیث این پژوهشکده گفت: موسوعه‌های کلمات امام رضا، امام هادی، امام حسن عسکری و حضرت مهدی علیهم السلام در سال گذشته تکمیل و در آینده نزدیک منتشر می‌شود.
این مدیر پژوهشی در مورد موسوعه امام رضا علیه السلام افزود: بخش عربی موسوعه امام رضا علیه السلام بعد از ویراستاری نهایی و تکمیل و تنظیم منابع و مآخذ و پاورقی‌ها و بعد از صفحه بندی، نهایتا در دو جلد(نزدیک به 1500 صفحه و در مجموع دارای 2079 حدیث ) و در هشت باب تنظیم شده است و به علاقه‌مندان و شیفتگان معارف اهل بیت تقدیم می‌شود.
حجت‌الاسلام اسماعیلی با ارائه توضیحاتی در مورد تکمیل موسوعه امام هادی علیه السلام تصریح کرد: بخش عربی موسوعه امام هادی علیه السلام بعد از اضافه شدن احادیث جدید(نزدیک به 133 حدیث )، به بخش قبلی و نوشتن موضوع و نیز جابجایی آنها و قرار گرفتن در بخش‌های مناسب و تنظیم و ویراستاری نهایی آن صورت گرفت و نهایتا در چهار فصل تنظیم و در  515 صفحه به بازار نشر عرضه خواهد شد و همچنین بخش فارسی موسوعه امام هادی علیه السلام نیز تکمیل و برای نشر آماده شده است.
وی اظهار داشت: با توجه به اضافه‌شدن احادیث جدید و جابجایی گسترده آنها و همچنین تغییر موضوعات برخی از روایات قبلی و نیز مقابله حدیث به حدیث بخش عربی و فارسی موسوعه، کار مضاعف و دقت نظر بسیاری در این زمینه انجام گرفت و این بخش نیز با توفیقات خداوند متعال، مقابله و ویراستاری و برای صفحه‌بندی آماده شد.
این محقق برجسته حوزوی در مورد تکمیل موسوعه امام عسکری علیه السلام افزود: بخش عربی و فارسی این موسوعه نیز همانند موسوعه قبلی تکمیل شد و در این موسوعه  178 حدیث جدید به بخش قبلی اضافه شده و در مجموع با 524 حدیث و در 552 صفحه تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.
وی با اشاره به تکمیل بخش عربی موسوعه امام زمان علیه السلام خاطرنشان کرد: بخش عربی موسوعه امام زمان علیه السلام در هفت فصل با 332 حدیث و در 528 صفحه تنظیم و تکمیل شده است و ویراستاری و صفحه بندی این کتاب انجام و آماده چاپ شده است.
مدیر گروه حدیث پژوهشکده با اشاره به موسوعه امام حسن مجتبی علیه السلام گفت: بخش عربی موسوعه امام حسن مجتبی علیه السلام با اضافه شدن 400 حدیث جدید به آن از کتب مختلف شیعه و سنی در 670 صفحه آماده چاپ خواهد بود و  ویراستاری، مصدریابی و موضوع‌نویسی تمامی احادیث این بخش اعم از احادیث قبلی و احادیث جدید انجام شده و بعد از مقابله و صفحه‌بندی نهایی جهت نشر به چاپخانه ارسال خواهد شد و در بخش فارسی نیز ترجمه احادیث جدید به اتمام رسیده که انشاء الله بعد از مقابله، ویرایش و صفحه‌بندی به بازار عرضه می‌شود.
وی در مورد موسوعه حضرت زهرا سلام الله علیها ادامه داد: حدود 90 حدیث به بخش عربی موسوعه حضرت زهراء علیها السلام اضافه شده و مصدر یابی، مقابله و ویرایش آن نیز به اتمام رسیده است و ترجمه احادیث افزوده شده به وسیله گروه حدیث انجام و به اتمام رسیده و آماده انتشار شده است.
این مدیر پژوهشی خاطرنشان کرد: اصلاحات لازم روی بخش عربی و فارسی موسوعه امام سجاد علیه السلام شروع شده است و به زودی بعد از اتمام آن و ویرایش جدید، منتشر می‌شود.  
وی در مورد دیگر فعالیت‌های انجام شده در این گروه تصریح کرد: تدوین مقدمه‌هایی نسبتا جامع شامل شرح حال زندگی امام، موقعیت اجتماعی و سیاسی امام، وضعیت و برخورد خلفای هم‌عصر، و نیز مزایا و روش کار، برای موسوعه‌هایی که نخستین بار در گروه حدیث تهیه و تدوین شده بود نوشته شده است.
حجت‌الاسلام اسماعیلی افزود: موسوعه امام سجاد، امام کاظم، امام رضا و امام زمان علیهم السلام جزو نخستین موسوعه‌هایی است که در گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام تهیه و تدوین شده است.
وی در پایان ابراز داشت: چند مقدمه کوتاه برای موسوعه‌هایی که مورد بازبینی مجدد قرار گرفته و برای دومین بار به چاپ می رسد، نوشته شده است./907/د102/ق
ارسال نظرات