۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۷
کد خبر: ۱۶۷۷۱۱

مرکز اسلامی کرواسی افتتاح شد

خبرگزاری رسا ـ مسجد و مرکز اسلامی شهر رییکا، سومین شهر بزرگ کرواسی با حضور مقامات سیاسی و دینی از کشورهای مختلف و نیز سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان افتتاح شد.
کرواسي کرواسي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، در مراسم افتتاح مسجد رییس‌جمهور و رییس مجلس کرواسی و مقامات محلی منطقه پریمورسکو گورانسکا، مقامات لشکری کرواسی، رییس‌جمهور و رییس‌العلمای بوسنی و هرزگوین، علمای دینی از کشورهای کرواسی، بوسنی و هرزگوین، مونته نگرو و آلبانی و نمایندگانی از کلیسای کاتولیک، سفرای کشورهای اسلامی و اتحادیه اروپا حضور داشتند.

 

بر اساس این گزارش، از کشورمان نیز شریف خدایی، سفیر و همچنین سیدمجتبی اکرمی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به این مراسم دعوت شده و در آن حضور به هم رساندند. همچنین مقامات مختلفی از کشور قطر به عنوان تأمین کننده هزینه‌های ساخت این بنا از جمله وزیر اوقاف به نمایندگی از طرف امیر قطر و سفیر کشور قطر حضور داشتند.

 

در این مراسم مقامات حاضر، ضمن تبریک ساخت این مسجد آن را نمادی برای تعامل و ارتباط فرهنگی و دینی میان مومنین به ادیان گوناگون در منطقه دانستند و ابراز امیدواری کردند تا در اروپای آینده پیروان همه ادیان بتوانند در کنار هم و با گفتگو هم به تعامل بپردازند و هم از آزادی عمل در برگزاری مراسم دینی خود برخوردار باشند.

 

مرکز اسلامی شهر رییکا به عنوان یکی از زیباترین و مدرن‌ترین مساجد اروپا با طراحی و معماری خاصی می‌باشد. در این بنا از معماری اسلامی منطقه مدیترانه الگو گرفته شده است و با توجه به اینکه شهر رییکا بندر و در جوار دریا است، تلاش شده تا از مصالح مقاوم در برابر رطوبت در ساخت آن استفاده شود. مناره ساختمان به طول 24 متر و این ساختمان مجهز به شبستان اصلی و سالن‌های جنبی، کتابخانه، مدرسه و کلاس‌های درس، سالن کنفرانس، رستوران و دو طبقه پارکینگ و تجهیزات جانبی دیگر برای فعالیت‌های اجتماعی و دینی است.

 

در بنای این ساختمان تلاش شده است که از آب و نور به عنوان عناصر الهام‌بخش در معماری اسلامی استفاده شود به نحوی که از پنجره‌های موجود در ساختمان که به صورت شیارهایی طراحی شده، امواج نور به صورت امواج آب به درون ساختمان می‌تابد.

 

زیربنای ساختمان 3612 متر و زیربنای محوطه‌های بیرونی هم بالغ بر 1500 متر است. ساختمان در 4 طبقه طراحی شده که طبقه همکف شبستان اصلی و طبقه اول هم شبستان بانوان است. در طبقه منفی یک، رستوران، سالن کنفرانس و چند سالن چند منظوره و اتاق‌هایی برای کلاس‌های دینی و همچنین پارکینگ سرپوشیده و سرویس‌های بهداشتی طراحی شده است.

 

در طبقه منفی دو این مرکز نیز، مدرسه ابتدایی و متوسطه و اتاق‌های امامان جماعت و آپارتمان برای مهمانان ساخته شده است.

 

لازم به ذکر است که شهر رییکا سومین شهر بزرگ کرواسی و دومین شهر از نظر جمعیت مسلمانان به‌شمار می‌رود./982/ب101/د

 

ارسال نظرات