۰۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۱۶۸۷۸۶

همایش «سیمای زن در قرآن» در الجزایر برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش «سیمای زن در قرآن» با هدف بررسی جایگاه و حقوق زن در اسلام در الجزایر برگزار شد.
زن در اسلام

 

به گزارش خبرگزاری رسا، شورای عالی اسلامی الجزایر همایشی را با موضوع «سیمای زن در قرآن» و با هدف بررسی جایگاه و حقوق زن در اسلام در این کشور برگزار کرد.

 

طاهر قاعد، نویسنده و پژوهشگر اسلامی در این همایش گفت: قرآن کریم به تصور برتری جنس مرد بر زن پایان داده و برای زن در عرصه اجتماعی و خانوادگی حقوقی را قائل شده است.

 

این محقق مسائل کاربردی اسلام همچنین اعلام کرد: بعضی تصور می‌کنند خدا برای مردان نسبت به زنان ترجیح قائل است؛ در حالی که این تصور اشتباه است و زن در تعالیم قرآنی جایگاه والایی دارد.

 

قاعد ادامه داد: قرآن به ما دستور داده که «مَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا: آنچه را فرستاده [او] به شما داد آن را بگیرید و از آنچه شما را باز داشت بازایستید»(حشر/ 7). حال اگر ما در سیره حضرت رسول(ص) دقت کنیم، خواهیم دید آن حضرت همواره با زنان رفتار شایسته‌ای داشته و این در حالی است که گاهی حتی همسران آن حضرت با ایشان بدرفتاری و تند خویی می‌کردند.

 

این پژوهشگر الجزایری مباحث اسلامی در رابطه با مسأله خلقت زن نیز گفت: برخی معتقدند حوا از پهلوی آدم آفریده شده است؛ در حالی که این تصور با توجه به تعالیم قرآنی که می‌فرماید زن از روح خلق شده «وَنَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی»(حجر/ 29)، نادرست است.

 

وی این باور غلط را برگرفته از برخی تعالیم و داستان‌های یهودیت خواند و تاکید کرد: باید از این تصورات باطل دست برداشت و قائل به تساوی حقوق زن و مرد در عین تفاوت‌هایی که با هم دارند، شد./982/ب101/د

ارسال نظرات