۰۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۱۶۹۱۷۰
سازمان پزشکان بدون مرز:

محدودیت‌های دولت میانمار جان ده‌‌ها هزار مسلمان را در خطر قرار داده است

خبرگزاری رسا ـ سازمان پزشکان بدون مرز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: محدودیت‌هایی که دولت میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا اعمال کرده، منجر به محرومیت ده‌ها هزار نفر از امکانات اولیه و نیز خدمات بهداشتی و درمانی شده و جان آنان را در معرض خطر مرگ قرار داده است.
ميانمار

 

به گزارش خبرگزاری رسا، رونالد کرمر، مسؤول هماهنگی امور اضطراری سازمان پزشکان بدون مرز در ایالت راخین میانمار در این بیانیه که دیروز منتشر شد، اعلام کرد: در حال حاضر حدود 140 هزار نفر که بیشتر آن‌ها از اقلیت مسلمان روهینگیا هستند، آواره‌اند و دولت میانمار امکان دسترسی آنان به اردوگاه‌های موقت را محدود کرده است.

 

وی افزود: محدودیت‌های شدیدی نیز برای ده‌ها هزار مسلمانی که هنوز در خانه‌هایشان هستند، وضع شده است که آنان را از دسترسی به امکانات بهداشتی، خوراک، بازارها، زمین‌های کشاورزی، آب پاک و بسیاری دیگر محروم کرده است.

 

این عضو گروه پزشکان بدون مرز که به‌تازگی از میانمار برگشته است، می‌افزاید: روستاهای مسلمان‌نشین به کلی از امکانات اولیه محروم شده‌اند و آن‌ چه که ما مشاهده کردیم این بود که سیاست‌های دولت میانمار در ممنوع کردن جابه‌جا شدن مسلمانان تأثیرات جبران‌ناپذیری دارد که مرگ مبتلایان به سل و مرگ مادران به دلیل عدم دسترسی به مراکز درمانی از جمله مهم‌ترین موارد آن است.

 

اعمال قانون محدودیت جابه‌جایی مسلمانان میانماری اولین بار در تابستان سال 2012 در شهر «سیتوه»، مرکز ایالت مسلمان‌نشین راخین به اجرا در آمد که پس از آن با آغاز خشونت‌‌ها در پاییز همان سال با شدت بیشتری اجرا شد.

 

پزشکان بدون مرز همچنین به نقل از یکی از ساکنان محلی که خواست نامش فاش نشود، گزارش داد: این محدودیت‌ها ما را از رفتن به بیمارستان، مدرسه، ماهی‌گیری و یا حتی جمع‌آوری هیزم باز داشته و تنها دو یا سه نفر از ما اجازه دارند با همراهی نظامیان به مزارع برویم.

 

ساکنان یک روستای مسلمان‌نشین به پزشکان بدون مرز از ترس افراد برای خارج شدن از محل زندگی گفتند: برخی از اعضای این روستا حتی پس از این که 14 باز مورد حمله بودائیان قرار گرفتند به دلیل ترس از رفتن به بیمارستان، جان خود را از دست دادند.

 

در این بیانیه آمده است: این هراس به قدری فراگیر شده که حتی بسیاری از مردمی که در مسیر تندباد ماهاسن قرار دارند، از نقل مکان بسیار وحشت داشتند. آن‌ها نمی‌دانند که باید کجا بروند و چه بر سرشان خواهد آمد.

 

گروه پزشکان بدون مرز در پایان این بیانیه از دولت میانمار خواست امکان تردد آزادانه اقلیت مسلمانان و تأمین امنیت جانی آنان را فراهم آورند تا آنان بتوانند از خدمات بهداشتی و درمانی و تهیه سرپناه مناسب بهره‌مند شوند./982/ب101/د

ارسال نظرات