۱۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۱۷۴۵۱۹

کتاب خدا، جهان و انسان در اندیشه فیلون و ابن عربی به سرانجام رسید

خبرگزاری رسا - خدا، جهان و انسان در اندیشه فیلون و ابن عربی عنوان کتابی به قلم طاهره حاج ابراهیمی است که به مقایسه جهان بینی میان این دو اندیشمند پرداخته است.
کتاب خدا جهان و انسان

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از انتشارات علمی و فرهنگی، اندیشه‌های فیلون و ابن عربی محصول شرایط ویژه‌ای هستند که در حوزۀ علمی مهم و تاریخ‌ساز اسکندریه و اسپانیای اسلامی، در مهم‌ترین ادوار تاریخی آن‌ها، پدید آمده‌اند و حاصل بستر مساعدی هستند که امکان پیدایش آرای بدیع و آفرینشگر را از متن اندیشه‌هایی با خاستگاه‌های متفاوت و سنت‌های گوناگون فراهم ساخته‌اند.

 

 از سویی دیگر ، این دو اندیشمند در صددند تا کثرت‌ها را در کنار توحید ناب، که آموزۀ محوری ادیان ابراهیمی است ، توجیه کنند.

 

هر دو اشتیاقی عاشقانه به معبود یگانه را در آثار خویش ظاهر کرده‌اند و سودای خالی کردن خانه را از اغیار در سر دارند و بدین ترتیب یک جهان‌بینی ناب محمدی را پی افکنده‌اند تا در سایۀ آن غبار هر گونه شرک و غیر خدا از دامان هستی زدوده شود؛ توحیدی که لازمۀ آن بصیرت حاصل از معرفت است.

 

صد البته این معرفت نیز حاصل نگاه کثرت گرایانۀ آنان است که آموزه‌ها و نظرگاه‌های مختلف ملل و نحل را به مثاب روایت‌های نسبی و متفاوت از حقیقت مطلق ، تصدیق می ‌کند و اختلافات و منزعات مردمان را نتیجه اختلاف در نظرگاه‌ها می‌دانند و راه برون شدن از آن را نیل به بصیرت و معرفت می‌دانند.


خدا، جهان و انسان در اندیشۀ فیلون و ابن عربی به قلم طاهره حاج ابراهیمی در 288 صفحه و در شمارگان 2000 نسخه و بهای  دوازده هزار تومان در تیر ماه 1392 از سوی انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ رسیده است.
/998/د102/ق

ارسال نظرات