۱۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۱۷۴۹۶۸
مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور خبر داد:

تدوین سیرهای مطالعاتی مطابق با منویات مقام معظم رهبری

خبرگزاری رسا ـ ابوالقاسم مقیمی عراقی با اشاره به برنامه‌های اداره کل امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی در راستای منویات مقام معظم رهبری گفت:‌ بعد از دیدار با مقام معظم رهبری و استخراج مباحث مورد تاکید ایشان اداره کل امور فرهنگی تدوین سیر مطالعاتی را در دستور کار خود قرار داد.
مقيمي مدير فرهنگي کتابخانه هاي عمومي کشور

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ابوالقاسم مقیمی عراقی مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌ها با اشاره به برنامه های این اداره کل در راستای منویات مقام معظم رهبری در دیدار سال 1390 با کتابداران سراسر کشور در حوزه سیرمطالعاتی خاطرنشان کرد: بعد از دیدار با مقام معظم رهبری و استخراج مباحث مورد تاکید معظم له اداره کل امور فرهنگی تدوین سیر مطالعاتی را در دستور کار خود قرار داد. در فاز اول طی مکاتبه با موسسات و پژوهشگاه هایی که در حوزه سیر فعال بودند پیشینه سیرهای مطالعاتی گردآوری گردید. در فاز بعدی سیرهای موجود در اینترنت جمع آوری و تجمیع گردید. از میان 76 موسسه و سیر بازیابی شده در نهایت دو موسسه که در این زمینه کار مدون انجام می دادند، انتخاب شدند.

 

مقیمی عراقی در ادامه به با اشاره مراحل تولید سیر مطالعاتی در مجموعه نهاد کتابخانه‌ها افزود:‌ با استخراج سرفصل های موضوعی و ریز موضوع‌ها و شناسایی منابع برتر فرآیند تدوین سیر آغاز گردید؛ استخراج منابع برتر در موضوعات تعیین شده، طبقه بندی و تولید محتوای کتب مذکور از گام های بعدی تولید سیر بوده است، در این راستا 10 دفترچه معرفی کتاب در سرفصل های پرمخاطب اعم از کودک، روانشناسی، رمان، دین و ... استخراج و تولید گردید که در نمایشگاه بین المللی کتاب سال جاری ارائه شد؛ سیر مطالعاتی جامع مهدویت نمونه نهایی تولید شده از این فرایند سیرهای مطالعاتی است که در نمایشگاه کتاب امسال تهیه، چاپ و توزیع گردید.

 

مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در خصوص پیوند دیگر اقدامات این اداره با سیرهای مطالعاتی خاطرنشان کرد:‌ محصولات مختلف اداره کل فرهنگی از جمله پوسترهای این چند کتاب ها را به صورت هدفمند و با رویکرد سیر مطالعاتی انتخاب و پیوندی بین مسابقات، پوسترها، جلسات نقد کتاب، کارگروه های مطالعاتی و سیر مطالعاتی برقرار کرده ایم.

 

مقیمی عراقی با اشاره به تنوع و گونه های مختلف سیرهای مطالعاتی از همکاری با سایر موسسات در این زمینه خبر داد و افزود:‌ ما در این راه از هر کدام از موسسات و پژوهشگاه هایی که مایل به همکاری بوده اند اعم از جهاد دانشگاهی،موسسه سراج اندیشه، رحما، مهدویت و چند موسسه دیگر استفاده نموده ایم و افزود: سیر مطالعاتی نسیم حیات را که مربوط به کتب و اندیشه های شهید آوینی است را آماده و امسال در سراسر کشور اجرا خواهیم کرد. همچنین طی برنامه ریزی های صورت گرفته، استان های کشور گروه های مطالعاتی مختلفی سیر های مطالعاتی در موضوعات متنوع در رده های سنی مختلف برگزار می نمایند.

 

وی در ادامه متذکر شد که موضوع سیر مطالعاتی با توجه به ضرورت همکاری و مساعی تمامی دستگاه های اجرایی به عنوان یکی از سرفصل های اصلی کارگروه توسعه فیزیکی نهضت مطالعه مفید در دستور کار قرار گرفته و تجمیع فعالیت های و تجربه های انجام شده در کلیه دستگاه های اجرایی توسط نهاد کتابخانه های عمومی در حال گردآوری است.

 

مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه ها در خصوص سایر اقدامات این اداره کل در راستای منویات رهبر معظم و فرزانه انقلاب گفت:‌ یکی دیگر از کارهای ما جلسات نقد کتاب در راستای معرفی کتب برتر، نویسندگان شهیر انقلاب اسلامی و انتشارات متعهد کشور بوده است.

 

وی افزود:‌ در این راستا سه سطح جلسات نقد برنامه ریزی و به استان ها ابلاغ شده است. سطح اول؛ سطح ملی است که کلیه هزینه های آن از طریق ستاد مرکزی تامین می شود. در این سطح مسئولیت ارتباط گیری و ارسال نویسندگان مطرح کشور که دسترسی آنها برای علاقه مندان در استان ها مشکل است توسط ستاد انجام می شود. در این راستا تا کنون 15 جلسه نقد ملی برگزار شده است که با استقبال بسیار خوبی از سوی علاقه مندان و مسئولان استانی رو به رو شده است.

 

سطح دوم؛ سطح استانی است که این جلسات با هدف تقویت نویسندگان محلی و ناشرین محلی و با هزینه ادارت کل استانی برگزار می شود و در حقیقت مکانی برای معرفی استعداد ها و تقویت مراکز اندیشه در استان ها است.

 

سطح سوم؛ سطح شهرستانی است. در این مدل بیشتر تمرکز ما بر گروه های کتابخوان و نقد استاد محور با هدف یادگیری شیوه های نقد، آشنایی با شیوه های نویسندگی و تقویت بحث کتابخوانی و آشنایی با اندیشه های مختلف در نوع نگارش و جریان های فکری است.

 

مقیمی عراقی در خاتمه با اشاره به برگزاری مسابقات کتابخوانی در راستای منویات مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد:‌ در حوزه مسابقات کتابخوانی هم باتوجه به منویات رهبر فرزانه انقلاب، مسابقات فرهنگی آنلاین و مکتوب مختلفی ویژه کتابخوانان با استفاده از کتب مورد تایید مقام معظم رهبری برگزار کردیم. سعی بر آن بوده است فنی ترین و حرفه ای ترین شیوه های مسابقه طراحی و اجرا گردد که با بازخورد خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده است به گونه ای که در سال گذشته بیش از 4 میلیون نفر در مجموع در مسابقات کتابخوانی شرکت کردند./998/د102/ق

ارسال نظرات