۱۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۱۷۵۶۸۸
کارشناس مسائل خاورمیانه:

به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از سوی مصر تبعات بدی برای جهان اسلام داشت

خبرگزاری رسا ـ یکی از کارشناسان مسائل سیاسی خاورمیانه با انتقاد از عملکرد مرسی در انحراف از اهداف اصلی اخوان المسلمین گفت: همراهی مرسی با حرکت‌های تندروی سلفی‎ها اشتباه بزرگی بود که رییس جمهور مصر به دام آن افتاد.
حجت الاسلام عليرضا ايماني مقدم، کارشناس مسائل خاورميانه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا ایمانی مقدم کارشناس مسائل خاورمیانه در نشست تاریخچه بیداری اسلامی که در چهارمین دوره آموزشی اتحادیه بین المللی امت واحده برگزار شد، با اشاره به اینکه خشت اول بیداری اسلامی در سال 1342 به وسیله امام خمینی(ره) پی ریزی شد گفت:  بیداری اسلامی پروسه‌ای است که به صورت روندی آرام طبیعتا باید طی می‎شد. حرکت‌های مختلفی که در جهان اسلام به صورت کوچک و بزرگ رخ داد زمینه ساز بیداری اسلامی شد، اوج این حرکت نیز در زمان انقلاب اسلامی ایران است.

 

حجت الاسلام ایمانی مقدم اظهار داشت: آمریکا برای رسیدن به مصالح خود حاضر بود میلیاردها دلار خرج کند، اما دیکتاتورهای جهان عرب سرنگون نشوند، با این وجود توده مردم خواست خود را جاری کردند و انقلاب‌های مهمی را در منطقه محقق شد.


این کارشناس مسائل سیاسی منطقه توافق نامه کمپ دیوید را یکی از ضربات بزرگ به نهضت‌های اسلامی عنوان کرد و بیان داشت: به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از سوی مصر به عنوان اولین کشور عربی، تبعات بسیار بدی را برای جهان اسلام به همراه داشت. 

 

وی در ادامه تصریح کرد: غرب امیدوار بود امام خمینی(ره) با دست یابی به قدرت، همه اظهارات و شعارهای خود را فراموش ساخته و دیپلماتیک عمل کند، امری که امروز از سوی مرسی در مصر اتفاق افتاد، اما امام(ره) با قدرت بیشتر پروژه‌های ضد استکباری خود را دنبال کرد.

 

وی افزود: فرمان امام خمینی(ره) به منظور تغییر سفارت اسرائیل به سفارت فلسطین اتفاق بسیار مهمی در ابتدای انقلاب اسلامی ایران بود که ملت های اسلامی را به انقلاب خوش‌بین کرد و جریان مثبتی را در حمایت از این کشور مظلوم به راه انداخت.

 

 

حجت الاسلام ایمانی مقدم با اشاره به فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حمایت از جنبش‌های مقاومت منطقه گفت: امروز جمهوری اسلامی به واسطه فناوری والفجر 5، نبرد غزه را به هشت روز کاهش داد، امری که رژیم صهیونیستی را مجبور به عقب نشینی در مقابل حماس و سایر گروه‌های مقاومت فلسطین کرد.

 

 

وی تصریح کرد: غرب همواره  به دنبال آن بود که ایدئولوژی انقلاب در مرزهای کشورمان محدود شود و از صدور آن جلوگیری کند، اما انقلاب اسلامی ایران توانست به سرعت از مرزهای ایران فراتر رفته و صدای خود را به سایر کشورها برساند.

 

این کارشناس مسائل خاورمیانه از القاعده، حکومت اسلام گرای ترکیه و حرکت اخوان المسلمین به عنوان آلترناتیوهای غرب برای انقلاب اسلامی در منطقه یاد کرد و گفت: غرب سعی کرد نمونه‌های دیگری را به عنوان بدیل انقلاب اسلامی ارائه کند اما همه این تلاش‌ها با شکست مواجه شد.

 

حجت الاسلام ایمانی مقدم با اشاره به اینکه تفکرات بنیادین اخوان المسلمین نسخه سنی شده ولایت فقیه است بیان داشت:  آغاز حرکت مرسی با شعارهای اساسی اخوان المسلمین همراه بود اما به محض رسیدن به قدرت از شعارهای خود منحرف شد.

  

وی ادامه داد: قطر و عربستان همه تلاش خود را برای نفوذ در مصر به کار گرفتند و مرسی نیز در حرکتی اشتباه با تندروی سلفی‎ها علیه شیعیان و صوفی‌های اهل سنت همراه شد، تا جایی که  به وضوح می توان دست پلیس مصر را در قتل مظلومانه شیخ حسن شحاته دید./983/پ201/ک
 

ارسال نظرات