۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۱۷۶۲۵۲

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای فاجعه نسل‎کشی مسلمانان سربرنیتسا در بوسنی

خبرگزاری رسا ـ مراسم هجدهمین سالگرد فاجعه نسل کشی مسلمانان مظلوم بوسنی و هرزگوین درسربرنیتسا با حضور اعضای خانواده های قربانیان در سربرینستا برگزار شد.
بزرگداشت شهداي مسلمان در بوسني

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با هجدهمین سالگرد فاجعه نسل کشی مسلمانان مظلوم بوسنی و هرزگوین درسربرنیتسا، مراسمی با حضور بیش از 40 هزارنفر از اعضای خانواده های قربانیان و دوستان سربرینستا برگزارشد.

رجبی سفیر و محمدرضا آرام رایزن فرهنگی کشورمان به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و در حضور هیأت های متعدد و بلند پایه دولتی و پارلمانی بوسنی و هرزگوین و سایر کشورهای جهان؛ با اهدای گل به شهدای مظلوم ادای احترام کرده و با نثار فاتحه، از درگاه احدیت، تعالی درجات شهدای مظلوم بوسنی و بالاخص سربرنیتسا را مسألت کردند.

 

در آیین هجدهمین سالگرد یادبود قربانیان نسل کشی مردم مسلمان سربرنیتسا اجساد 409 تن دیگر از قربانیان روز گذشته با حضور بازماندگان قربانیان و ده ها هزار شهروند سربرنیتسا و دیگر مناطق بوسنی و هرزگوین و مقامات داخلی و خارجی در قبرستان پوتوچاری به خاک سپرده شد.

 

بقایای اجساد 409 نفر دیگر از قربانیان نسل کشی سربرنیتسا که هویت آنها در طول یک سال گذشته مشخص شد، در مرکز یادبود پوتوچاری در کنار پنج هزار و 657 نفر از قربانیان که در چند سال گذشته به خاک سپرده شده اند، دفن شدند.

 

در میان جنازه هایی که روز گذشته تشییع و به خاک سپرده شد، اجساد 44 نوجوان مسلمان بوسنیایی زیر 18 سال و یک نوزاد هم وجود داشت.

 

نماز میت به امامت حسین افندی کاوازوویچ، رییس العلماء جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین اقامه شد. در مجموع، تاکنون شش هزار و 66 نفر از قربانیان نسل کشی مردم مسلمان سربرنیتسا در قبرستان پوتوچاری دفن شده اند. تحقیق و تفحص برای یافتن اجساد دو هزار و 111 جنازه دیگر از قربانیان نسل کشی سربرنیتسا همچنان ادامه دارد.

 

در آیین یادبود قربانیان نسل کشی سربرنیتسا، باقر عزت بگوویچ عضو بوشنیاک شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین، والنتین اینسکو نماینده عالی جامعه بین المللی در این کشور، نیلس مویی ژیئکس کمیسر حقوق بشر شورای اروپا، چامیل دوراکوویچ شهردارسربرنیتسا، دنیس بچیروویچ رییس دوره ای مجلس نمایندگان پارلمان ملی بوسنی و عمر چلیک وزیر فرهنگ و توریسم ترکیه سخنرانی کردند./980/ب102/د

ارسال نظرات