۱۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۱۸۰۰۰۶
پایگاه تحلیلی المانیتور خبر داد؛

تبدیل یک کلیسای باستانی در ترکیه به مسجد

خبرگزاری رسا ـ پایگاه تحلیلی المانیتور خبر داد که یک کلیسای باستانی دیگر نیز در ترکیه به مسجد تبدیل شد.
کليساي اياصوفيه در شهر ترابوزان ترکيه که به مسجد تبديل شد
 
به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه تحلیلی المانیتور از تبدیل شدن یک کلیسای باستانی دیگر به مسجد در ترکیه خبر داد. کلیسای ایاصوفیه در شهر ترابوزان ترکیه که از ابنیه شناخته شده معماری بیزانسی به شمار می رود طبق تصمیم جدید مقامات این کشور به مسجد تبدیل شد.
 
اسلام گرایان و سکولارهای ترکیه سال های زیادی است که بر سر مسجد شدن یا کلیسا ماندن این بنای تاریخی ساخته شده در اواسط قرن سیزدهم میلادی اختلاف نظر دارند.
 
اسلام گرایان معتقدند که سلطان محمد دوم، پادشاه عثمانی که استانبول را در سال 1453 میلادی از دست نیروهای امپراتوری روم آزاد کرد این کلیسا را در سال 1462 و پس از فتح شهر ترابوزان به مسجد تبدیل کرد.
 
به همین دلیل اسلام گرایان استدلال می کنند که اگر چه امپراتوری عثمانی منقرض شده است اما ایاصوفیه باید به مسلمانان تعلق داشته و مکانی برای برگزاری نماز جماعت باشد.
 
این در حالی است که در طول پنجاه سال گذشته و به دلیل همین اختلافات ایاصوفیه نه یک کلیسا و نه یک مسجد بوده است.
 
حکم یکی از دادگاه های ترکیه در دسامبر 2012 میلادی به این اختلافات پایان داده و ایاصوفیه را جزئی جدایی ناپذیر از امپراتوری محمد دوم و در نتیجه متعلق به مسلمانان دانست.
 
روز 5 ماه جولای میلادی مفتی شهر ترابوزان و سایر ساکنان این شهر در ایاصوفیه گردهم آمده و نخستین نماز جمعه ماه مبارک رمضان را در ایاصوفیه برگزار کردند./990/ب902/د
ارسال نظرات