۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۱۸۰۱۷۳
معرفی یک کتاب؛

تفسیر سورة النور و الاحزاب من تفسیر المیزان

خبرگزاری رسا ـ مرکز نشر هاجر کتاب تفسیر سورة النور و الاحزاب من تفسیر المیزان را در قالب کتب مدارس حوزه های علمیه خواهران وارد بازار نشر می‌کند.
نشر هاجر

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از نشر هاجر، مرکز نشر هاجر کتاب «تفسیر سورة النور و الاحزاب من تفسیر المیزان» را در قالب کتب مدارس حوزه‌های علمیه خواهران وارد بازار می‌کند.

 

این کتاب در دو قالب بیان آیات و بحث روایی آیات به توضیح و تفسیر دو سوره مبارکه و مهم احزاب و نور در نگاه علامه کبیر سید حسین طباطبایی می پردازد.
 
سوره احزاب یکى از پربارترین سوره‏هاى قرآن مجید است و دارای 73 آیه می باشد، و مسائل متنوع و بسیار مهمى را در زمینه اصول و فروع اسلام تعقیب مى‏کند.
 
بحثهایى را که در این سوره آمده است مى‏توان به هفت بخش تقسیم کرد:
 
بخش اول، سرآغاز سوره است که پیامبر اسلام (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) را به اطاعت خداوند و ترک تبعیت از کافران و پیشنهادهاى منافقان دعوت مى‏کند، و به او اطمینان مى‏دهد که در برابر کارشکنیهاى آنها از وى حمایت خواهد فرمود.
 
بخش دوم، به پاره‏اى از خرافات زمان جاهلیت مانند مساله ظهار که آن را وسیله طلاق و جدائى زن و مرد از هم مى‏دانستند، و همچنین مساله پسرخواندگى (تبنى) اشاره کرده و قلم بطلان بر آنها مى‏کشد، و پیوندهاى خویشاوندى را در پیوندهاى واقعى و طبیعى منحصر مى‏سازد.
 
بخش سوم،  که مهمترین بخش این سوره است مربوط به جنگ احزاب و حوادث تکان دهنده آن، و پیروزى اعجاز آمیز مسلمین بر کفار، و کارشکنی ها و بهانه‏جوئی هاى گوناگون منافقان و پیمان‏شکنى آنان مى‏باشد ، و در این زمینه دستورهاى جامع و جالبى بیان شده است.
 
بخش چهارم،  مربوط به همسران پیامبر است که باید در همه چیز الگو و اسوه براى زنان مسلمان باشند، و در این زمینه دستورات مهمى به آنها مى‏دهد.
 
بخش پنجم، به داستان زینب دختر جحش که روزى همسر پسر خوانده پیغمبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) زید بود و از او جدا شد، به فرمان خدا با پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) ازدواج کرد و دستاویزى براى منافقان گشت قرآن در این زمینه پاسخ کافى به بهانه‏جویان مى‏دهد.
 
بخش ششم،  از مساله حجاب سخن مى‏گوید که با بخش هاى گذشته نیز رابطه نزدیک دارد و همه زنان با ایمان را به رعایت این دستور اسلامى توصیه مى‏کند.
 
بخش هفتم، که آخرین بخش را تشکیل مى‏دهد، اشاره‏اى به مساله مهم معاد دارد، و راه نجات در آن عرصه عظیم و همچنین مسأله امانت دارى بزرگ انسان یعنى مساله تعهد و تعهد و تکلیف و مسئولیت او را شرح مى‏دهد.
 
سوره نور در مدینه نازل شده و 64 آیه است‏.
 
محتواى سوره نور: این سوره را در حقیقت مى‏توان سوره پاکدامنى و عفت و مبارزه با آلودگیهاى جنسى دانست که در چند مرحله پیاده شده است.
 
مرحله اول، بیان مجازات شدید زن و مرد زنا کار است که در دومین آیه این سوره با قاطعیت تمام مطرح شده است.
 
مرحله دوم، به این امر مى‏پردازد که اجراى این حد شدید مسأله ساده‏اى نیست، و از نظر موازین قضائى اسلام شرط سنگینى دارد.
 
در مرحله سوم، براى این که تصور نشود اسلام تنها به برنامه مجازات گنهکار قناعت مى‏کند به یکى از مهمترین راههاى پیشگیرى از آلودگی هاى جنسى پرداخته، مسأله نهى از چشم چرانى مردان نسبت به زنان و زنان نسبت به مردان و موضوع حجاب زنان مسلمان را پیش کشیده چرا که تا دو مسأله چشم چرانى و بى‏حجابى ریشه کن نشوند آلودگی ها بر طرف نخواهد شد.
 
مرحله چهارم، باز به عنوان یک پیشگیرى مهم از آلوده شدن به اعمال منافى عفت دستور ازدواج سهل و آسان را صادر مى‏کند.
 
مرحله پنجم، بخشى از آداب معاشرت اصول تربیت فرزندان نسبت به پدران و مادران را در همین رابطه بیان مى‏کند.
 
مرحله ششم، بخشى از مسائل مربوط به توحید و مبدأ و معاد و تسلیم بودن در برابر فرمان پیامبر را ذکر مى‏کند.
 
به مناسبت بحثهاى مربوط به ایمان و عمل صالح سخن از حکومت جهانى مؤمنان صالح العمل به میان آمده است.
 
قابل ذکر است که از   انتشارات هاجر کتاب تفسیر سوره مبارکه نساء  نیز از علامه طباطبایی رحمة الله علیه در چارچوب منتخب تفسیر المیزان به چاپ رسیده است.
 
  کتاب تفسیر سورة النور و الاحزاب من تفسیر المیزان در 268 صفحه و در تعداد 3000 نسخه و به قیمت هفت و پانصد تومان از سوی انتشارت هاجر در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت./998/د101/ی
ارسال نظرات