۰۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۷
کد خبر: ۱۸۱۷۴۸
عضو آکادمی علوم افغانستان:

دروغ سبب تقویت روحیه خیانت و ناپاکی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ عضو آکادمی علوم افغانستان گفت: اگر دروغ از حسد و عداوت سرچشمه گرفت، نتیجه تراوشات خطرناک نیروی غضب و اگر از ناحیه طمع و عادت پدیدار شود از آثار شوم شعله‎های سوزان شهوت است.
انتخابات در افغانستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، محمد شریف پاکرای از علمای دینی و عضو آکادمی علوم افغانستان در گفت‎وگو با خبرگزاری (آوا) گفت: امروزه در کنار تمام بدبختی ها و ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی در افغانستان، دروغ، یگانه وسیله به هدف رسیدن اشخاص و افراد قرار گرفته است.

 

وی افزود: پدیده دروغ امروزه به شکل عادت درآمده و در محافل و مجالس حتی در خانواده ها، مزاح مردم شده است.

 

به گفته پاکرای، زبان رازگوی قلب و ترجمان احساس باطنی انسان است. اگر دروغ از حسد و عداوت سرچشمه گرفت، نتیجه تراوشات خطرناک نیروی غضب و اگر از ناحیه طمع و عادت پدیدار شود از آثار شوم شعله های سوزان شهوت است.

 

وی در تعریف دروغ، آن را سخنان خلاف حقیقت خواند و گفت: اگر زبان انسان به دروغ آلوده شده و پلیدی در گفتار نمایان شد، همچون توفان، خزائن حیثیت گوینده را دستخوش غارت و یغما قرار داده و کاخ شرافت او را واژگون می سازد.

 

این عالم دینی با تاکید بر اینکه خانواده های مسلمان باید توجه داشته باشند تا فرزندان خود را با روحیه صداقت و راستی پرورش دهند افزود: دروغ روحیه خیانت و ناپاکی را در انسان تقویت و آتش وجدان را در کانون دل خاموش می سازد.

 

وی در ادامه، به پیامدهای اجتماعی دروغ پرداخت و گفت: دروغ نه تنها ضرر فردی بلکه زیان اجتماعی نیز در پی دارد؛ مانند زیان اقتصادی، بی آبروی، بی ارزشی سخن، سلب اعتماد از فرد، بدبینی، خواری و ذلت و سایر زیان هایی که هر کدام به نوبه خود در اسقاط شرف و مروت انسان سهمی به سزا دارند./971/ب101/د

ارسال نظرات