۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۱۸۳۷۰۵
رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه:

باید کتاب را در سبد کالای فرهنگی هر خانوار نهادینه کنیم

خبرگزاری رسا ـ رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه گفت: مطالعه کتاب انسان را از زندگی مادی جدا کرده به او پر پرواز برای رهایی از زندگی مادی می‌دهد.
حجت السلام راهدار

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از نهاد کتابخانه­های کشور، حجت الاسلام  احمد رهدار، رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات فتوح اندیشه گفت: جامعه ای که به کتاب معتاد باشد از لحاظ فکری و اجتماعی زودتر رشد می کند.

 

اعتیاد به کتاب به این معنا است که اگر فردی به دلیلی موجه نتواند یک روز مطالعه داشته باشد احساس کمبود کرده و به خاطر اینکه نتوانسته با کتاب ارتباط برقرار کند، در آن روز از عملکرد خود راضی نباشد.

 

حجت الاسلام رهدار با اشاره به اینکه کتاب باید به عنوان کالای مصرفی در سبد فرهنگی خانوار گنجانده شود، گفت: مردم باید همان طور که نسبت به کالاهای حیاتی جامعه حساس هستند، در رابطه با کتاب نیز حساسیت داشته باشند.

 

وی ادامه داد: باید جامعه را به سمتی سوق دهیم که کتاب به عنوان کالای فرهنگی خانوار در بطن زندگی ساری و در حیات زندگی اجتماعی جاری باشد.


حجت الاسلام رهدار تاکید کرد: محققان و کسانی که به کتاب اهمیت می هند باید با کشف روش های نوین دیگران را نیز به کتابخوانی تشویق کنند.

 

وی با انتقاد از نداشتن قالب صحیح برای روش های مطالعه خاطرنشان کرد: برای فهم و درک بهتر کتاب باید محتوا سازی شود تا مردم با روش های درست به مطالعه بپردازند.

رهدار با بیان اینکه تولید کتاب باید هماهنگ با توزیع آن باشد ، گفت: باید برای انتشار کتاب های که برای رده های سنی و قشری خاص منتشر می شود دغدغه توزیع داشته باشیم تا کتاب در دسترس قشر مختلف جامعه قرار گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه باید کتاب­هایی که در داخل کشور ترجمه می شود، به صورت دقیق طبقه­بندی شوند، بیان کرد: در کتاب های معروف به گام اول که برای افراد در رده سنی خاص ترجمه شده است نباید کلماتی همچون فلسفه تحلیلی و هگل به کار برده شود.

 

حجت الاسلام رهدار با بیان اینکه کتاب ترکیبی از الفاظ و نقاشی هاست، افزود: بهترین راهکار برای جذب افراد به کتاب و کتابخوانی تهیه روش های نوین مطالعه بر اساس طبقه بندی مناسب است.

 

وی ادامه داد: عده ای روانشناس با مطالعه به این نتیجه رسیدند که باید قالب را تغییر دهند تا موضوع مورد نظر بهتر بتواند خوراک فکری جامعه شود.

 

رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: می­توان با طرح برنامه ریزی های مفید کتابهای مرتبط با این موضوع را شناسایی کرد و برای مطالعه در اختیار مردم قرار داد تا از این طریق مردم علاوه بر کتاب خوانی با راهکار هایی عبور از مشکلات آشنا شوند . با این کار علمی و تفریحی می توان کسانی که با کتاب مانوس نیستند را نیز تشویق به مطالعه کرد.

 

وی مطالعه را روشی برای تسکین درد دانست و تصریح کرد: برخی علما موضوعات خاصی را به صورت ویژه مطالعه می­کردند که این امر سبب موفقیت آنان در عرصه های مختلف شده است.

 

حجت الاسلام رهدار یکی دیگر از سیاست های فرهنگی را ایجاد روش هایی برای خوراک محتوایی عنوان کرد و افزود: اگر کتاب در دسترس همه قرار گیرد به طور حتم شاهد افزایش مطالعه در کشور خواهیم بود.

 

وی با بیان اینکه باید بهترین مکان های شهر را کتابخانه کرد، گفت: خانواده ها باید برای ارتباط با کتاب با برنامه ریزی عمل کنند تا کودکان از همان دوران خردسالی با کتاب مانوس شوند.

 رهدار خاطرنشان کرد: با تهیه گزارش و مجلات که خلاصه ای از محتوای کتابهای مفید باشد، می تواند افراد را ترغیب به کتابخوانی کرد.

 

وی با بیان اینکه باید محققان و مولفان نیز با کتاب های یکدیگر در گیر شوند، ادامه داد: مشورت بین اساتید و برقراری ارتباط و بیان دیدگاه مختلف در رابطه با یک کتاب به طور حتم آن کتاب را با استقبال بیشتری روبرو خواهد کرد.

 

رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه در پایان کتاب را بهترین دوست و هم نشین انسان معرفی کرد و گفت: مطالعه کتاب انسان را از ندگی روزمره مادی جدا می کند و به او پر پرواز می دهد./998/د102/ق

ارسال نظرات