۲۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۱۸۳۹۱۰
آیت الله اراکی در گفت‎وگو با رسا:

زن در نگاه غرب ابزاری برای لذت است نه انسانی متعالی

خبرگزاری رسا ـ دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با انتقاد از دیدگاه امروز کشورهای غربی به مساله حضور زن در جامعه گفت: نگاه غرب به زن نگاهی ابزاری و در جهت ارضای امیال جسمانی است و این نگاه زن را به ابزاری برای لذت بیشتر تبدیل می کند.
آيت الله اراکي، دبير کل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي
 
آیت الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفت‏وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا به تفاوت های بنیادین نگاه غرب و اسلام به زن در جامعه اشاره کرده و گفت: تفاوت های بسیاری در این دو دیدگاه نسبت به مساله زن وجود دارد که اگر بخواهم به تمامی آنها اشاره کنم به 30 مورد خواهد رسید.
 
وی افزود: اساس این تفاوت ها در نگاه غرب به انسان و این سوال نهفته است که انسان چیست. اگر ما انسان را حیوانی بدانیم که بزرگترین و بیشترین جلوه حضور وی در عرصه زندگی لذت و بهره وری جسمانی از نعمات طبیعت باشد هم مرد و هم زن به شکل دیگری تعریف خواهند شد.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم که این نگاه غرب به زن نگاهی ابزاری و در جهت ارضای امیال جسمانی است که زن را به ابزاری برای لذت بیشتر تبدیل می کند.
 
آیت الله اراکی ادامه داد: به همین دلیل در کشورهای غربی تا زمانی به زنان در اجتماع احترام گذاشته شده و برای آنان شخصیت قائل هستند که بتوانند نقش ارضای امیال جسمانی را به خوبی ایفا کنند و زمانی که سن زنان بالا رفته و از ادای این نقش ناتوان می شود به مظلوم ترین عضو جامعه غربی تبدیل می شود.
 
وی با بیان این که بنده در کشورهای غربی زندگی کرده و رنج عظیمی را که زنان این کشورها تحمل می کنند از نزدیک مشاهده کرده ام به بیان یکی دیگر از تفاوت های رویکرد اسلام و غرب به مساله زن اشاره کرده و خاطرنشان کرد: تفکر غربی زنان را صرفا نیمی از اعضای جامعه می داند، چرا که از نظر این تفکر جامعه از تک‎فردها تشکیل شده و با تقسیم جنسیتی به این نتیجه می رسند که نیمی از جامعه را مردان و نیم دیگر را زنان تشکیل می دهند.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: اسلام جامعه را متشکل از افراد پراکنده و هویت های جدا از هم نمی داند بلکه از نظر اسلام جامعه مجموعه به هم پیوسته ای از خانواده ها است و به همین دلیل به بنیاد جامعه تبدیل شده و یک عضو اضافی محسوب نمی شود.  
 
وی تاکید کرد: چنین دیدگاهی تاثیرات بسزایی در معماری خانه ها و شهرها، رسانه، هنر، سیاست و آموزش بر جای می گذارد.
 
آیت الله اراکی با بیان این که ملاک به همپیوستگی جامعه باید ارتباط و به هم‎پیوستگی اعضای درونی خانواده ها باشد افزود: خانواده یک مجموعه و سلول بوده و پیکر واحد جامعه از این سلول ها شکل گرفته است.  
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بیان اهمیت نقش زن در خانواده تاکید کرد: نقش زن در سلول خانواده محوری است و تا زن نباشد این سلول شکل نمی گیرد.  
 
وی با بیان این که آزادی در غرب به معنای بی بند و باری بوده و قیدی در برابر لذتبری وجود ندارد خاطرنشان کرد: حتی در کشورهای غربی نیز محدودیت های بسیاری وجود دارد و اساسا هیچ جامعه ای نمی تواند بدون محدودیت به حیات خود ادامه دهد.
 
آیت الله اراکی با بیان این که اسلام مخالفتی با لذت بردن از نعمات طبیعی ندارد اما چنین استفاده ای باید نظام مند و مبتنی بر ارزش های حقیقی باشد گفت: چنین دیدگاهی باعث می شود که به زن نه به عنوان نیمی از جامعه بلکه به عنوان بسترساز کل جامعه نگاه کنیم./990/ت301/ک
ارسال نظرات