۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۱۸۶۳۲۲
مدیر حوزه علمیه امام القائم:

طرح ایستگاه های مطالعه نشان دهنده تلاش نهاد برای تشویق به کتابخوانی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام بدری با اشاره به طرح ملی ایستگاه های مطالعه خاطر نشان کرد: این طرح نشان می دهد که نهاد می خواهد مردم را به کتابخوانی تشویق کند چون با این کار امکان دسترسی مردم را به کتاب و مطالعه فراهم کرده است.
حجت السلام بدري

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، حجت الاسلام  سید مجتبی بدری مدیر حوزه علمیه امام القائم علیه السلام گفت: دین اسلام راجع هم به سواد، علم و دانش سفارشات فراوان دارد و هم قرآن و هم ائمه معصومین نسبت به این موضوع سفارش فراوان داده اند. همچنین دستورالعمل هایی نسبت به اینکه چگونه انسان مطالعه کند، در چه موقع مطالعه کند، چطور سر کلاس برود در بحث تحصیلات، آدابی برای استاد دارد، آدابی برای شاگرد دارد، آدابی برای اوقات مطالعه و تحصیل دارد که همه این ها نشان از اهمیت دادن دین اسلام به مسئله علم و دانش است و هیچ دینی به اندازه اسلام راجع به کسب علم به صورت تحصیل یا هر شکل دیگرش به اندازه اسلام توصیه و سفارش نکرده است.

 

حجت الاسلام  بدری افزود: انسان از چند راه می تواند علم یاد بگیرد یکی تحصیل است و دیگری مطالعه. اسلام با انسان هایی که بیکار باشند برخورد کرده است. انسان باید یا مشغول کار باشد یا مشغول خدمت یا مشغول مطالعه و وقتش بیهوده و به بطالت نگذرد.

 

وی در خصوص وظیفه تبلیغ و ترویج فرهنگ مطالعه گفت: خود مردم وظیفه دارند که کسب علم کنند، دانش خود را زیاد کنند و در نتیجه طبیعتاً وقتی بخواهند کسب علم کنند، ناگزیر باید مطالعه کنند.

 

مدیر حوزه علمیه امام القائم علیه السلام درباره میزان مطالعه در کشور افزود: در کشور ما اگر مطالعه کم است، چون از راه دیگر کسب دانش انجام می شود به این معنا که ما شیعه ها مجالس سخنرانی داریم، مجالس روضه خوانی داریم، لذا یک گوینده و منبری برای سخنرانی باید مثلاً 100 کتاب مطالعه کرده باشد و برای 200 یا 500 نفر این ها را بیان کند. این یکی از دلایل کمی مطالعه است منتهی خود مردم موظف هستند مطالعه تاریخ داشته باشند، مطالعه احکام داشته باشند. البته دولت هم می تواند آن ها را تشویق کند و خوبی ها و نتیجه مطالعه را بگوید و با تشویق و ترغیب، راهکارها و امکانات مطالعه را برای مردم فراهم کند.

 

وی در خصوص طرح ایستگاه های مطالعه گفت: بسیار طرح خوبی است و نشان می دهد که نهاد می خواهد مردم را به کتابخوانی تشویق کند چون با این کار امکان دسترسی مردم را به کتاب و مطالعه فراهم کرده است.

 

بدری در خصوص اهمیت تبلیغ این طرح ادامه داد: این که مردم عادت کنند کتاب ها را بردارند مطالعه کنند و برگردانند یا پولش را بدهند کار خوبی است ولی فکر می کنم رادیو و تلویزیون یا رسانه های تبلیغی این طرح را کم تبلیغ کرده اند و مردم اطلاع کاملی ندارند. فکر می کنم طرح خوبی است ولی باید با تبلیغ بیشتر، مزایای این طرح گفته شود که به آسانی کتاب دست مردم می رسد و قیمت کتاب هم نسبت به محتوای کتاب واقعاً کم و مناسب است. فکر می کنم کار خوبی است و تشویق مردم در این جهت واقعاً می تواند راه گشا برای فرهنگ و جامعه باشد./998/د102/ق

ارسال نظرات