۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۱۸۷۷۷۶

چند خبرکوتاه از حوزه هنری

خبرگزاری رسا ـ کتاب بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه» در 9 بخش مختلف چاپ شد.
حوزه هنري

کتاب بیست و دومین جشنواره تئاتر «سوره ماه» منتشر شد

 به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، کتاب بیست و دومین جشنواره تئاتر «سوره ماه» متشکل از بخش‌های مختلف و مرتبط با آثار راه یافته به جشنواره در 90 صفحه منتشر شد.

این کتاب شامل شیوه‌نامه برگزاری بیست و دومین جشنواره تئاتر «سوره ماه»، پیام دبیر هنری جشنواره، فهرست اسامی هیئت انتخاب آثار همایش‌های منطقه‌ای تئاتر «سوره ماه»، فهرست اسامی هیئت داوران بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه»، فهرست اسامی هیئت کارشناسی متون بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه»، فهرست آثار بخش اصلی بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه»، فهرست آثار خارج از بخش مسابقه بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه»، فهرست آثار شرکت کننده در همایش‌های منطقه‌ای و جدول اجراهای بیست و دومین جشنواره تئاتر ماه است.

در بخش‌های متنوع این اثر معرفی کامل نمایش‌ها در کنار عکس و معرفی عوامل آثارو خلاصه نمایش‌ها آورده شده است.

کتاب بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه» زیر نظر محمد حمزه‌زاده؛ معاون هنری و رئیس جشنواره‌های حوزه هنری، مدیر مسئولی حبیب ایل‌بیگی؛ مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل به چاپ رسیده است.

این کتاب از سوی حوزه هنری و با همکاری معاونت اداری و مالی، مرکز امور محافل و جشنواره‌ها، مرکز هنرهای نمایشی و اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل به انتشار رسیده است

یادآور می‌شود، بیست و دومین جشنواره تئاتر «سوره ماه» به دبیر هنری رحمت امینی از 22 مهر در حوزه هنری در حال برگزاری است و فردا به کار خود پایان می‌دهد.

 

دلشادی: کتاب «دا» قابلیت پرداخت های هنری در قالب های مختلف را دارد

 

رئیس حوزه هنری استان مازندران گفت: آثار برجسته‌ای همچون کتاب «دا» این قابلیت را دارند تا با پرداخت‌های هنری و ژرف نگرانه در قالب‌های مختلف از جمله نمایش، تبدیل به آثار فاخر در تراز همان کتاب شوند.

سینا دلشادی نویسنده و منتقد عرصه هنر نمایش کشور و رئیس حوزه هنری استان مازندران پس از دیدن نمایش «من که دا نیستم» در تالار اندیشه حوزه هنری ضمن اشاره به قابلیت‌‎های بالای اثر «دا» جهت تولید آثار فاخر در حوزه نمایش، این نمایش را از لحاظ ساختار محتوایی و فنی دارای ضعف‌های فراوانی دانست و گفت: علیرغم ‌های محرز تیم تهیه و تولید نمایش«من که دا نیستم» این نمایش از ضعف‌های محتوایی و فنی رنج می‌برد.

وی افزود: بازیگران این نمایش غالبا از هنرمندان مطرح و برجسته عرصه تئاتر کشور تشکیل شده‌اند، اما این توان بازیگری کمتر در خدمت ارائه و تبیین نقش قرار گرفته است و به نظر، این نمایش گذشته از ضعف‌های مربوط به نمایشنامه و شخصیت پردازی‌های سطحی و کم عمق، در تفهیم و درک شخصیت‌های نمایش و متعاقبا ارائه نقش نیز دچار مشکلات جدی است.

دلشادی  درخصوص انتخاب نام نمایش گفت: این نمایش اگر اثری مجزا از کتاب دا چه اقتباسی، الهام بخش و یا هرتعبیر و تعریف دیگری که نویسنده و کارگردان برای آن قائل است، باشد؛ با اشارات متعدد و البته تکراری، اذهان را متوجه کتاب دا و خصوصا شخصیت «دا» می‌کند که به هیچ وجه ارائه متناسبی را از بازیگر توانمند این شخصیت نمی‌بینیم، به بیانی دیگر این توانمندی نه در جهت آن «دا» است که در کتاب تصویر شده و نه هیچ «دا» باور پذیر دیگری در دوران دفاع مقدس.

وی در پایان گفت: آثار برجسته‌ای همچون کتاب «دا» این قابلیت را دارند تا با پرداخت‌های هنری و ژرف نگرانه در قالب‌های مختلف از جمله نمایش، تبدیل به آثار فاخر در تراز همان کتاب شوند، کتاب مذکور این قابلیت را دارد تا به عنوان اثری مولد، زمینه ساز تولید نمایشی الگو و نمونه در حوزه تئاتر دفاع مقدس گردد

قاسم عزیز زاده گرجی دبیر نخستین جایزه ادبی «سلمان هراتی» شد

 

طی حکمی از سوی سید صادق رضایی مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، قاسم عزیز زاده گرجی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران دبیر نخستین جایزه ادبی «سلمان هراتی»منصوب شد.

در این حکم آمده است:
همان گونه که مطلعید لزوم آشنا سازی هر چه بیشتر مخاطبان ارزشمن کودک و نوجوان با سرمایه‌ها و گنجینه‌های تاریخ و ادبیات متعهد انقلاب اسلامی ایران امری است لازم که بنا به فرموده مقام معظم رهبری نیازمند تلاش و مجاهدت بی وقفه مدیران و فعالان فرهنگی این عرصه است.

در همین راستا نظر به سوابق تعهد، تجربه و توانمندی شما در اجرای کیفی ویژه برنامه‌های فرهنگی مرتبط با حوزه کودک و نوجوان استان طی این حکم جنابعالی را به عنوان دبیر نخستین جایزه ادبی «سلمان هراتی» منصوب می‌نمایم.

امیدوارم با اتکال به خداوند متعال و بهره مندی از همه ظرفیت‌های علمی و فرهنگی آن استان، این جشنواره بتواند در گام آغازین خود ایجادگر تحول و توسعه کیفی و کمی عرصه‌های ممتاز ادبی کشور به ویژه شعر کودک و نوجوانان با رویکرد حکمت اسلامی و ایرانی باشد.

لازم به ذکر است نخستین جایزه ادبی سلمان هراتی با عنوان «سلام سلمان» 9 آبان ماه همزمان با بیست و هفتمین سالگرد درگذشت این شاعر فقید انقلاب در زادگاهش تنکابن با حضور شعرا، نویسندگان و مسوولان فرهنگی کشور و استان برگزار می‌شود.

این جایزه ادبی توسط حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود و نشست خبری آن نیز فردا صبح در حوزه هنری برگزار خواهد شد./966/د101/ن

ارسال نظرات