۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۱۸۸۴۷۵

خشم سکولارهای ترکیه از تصمیم نمایندگان زن مجلس برای استفاده از حجاب

خبرگزاری رسا ـ سه نماینده مجلس ترکیه پس از بازگشت از سفر حج اعلام کردند که از این پس قصد دارند به صورت محجبه در جلسات مجلس این کشور شرکت کنند، تصمیمی که خشم سکولارها را به همراه داشته است.
نماينده محجبه پارلمان ترکيه
 
به گزارش خبرگزاری رسا، سه نماینده زن مجلس ترکیه اعلام کردند که از این پس با حجاب اسلامی در جلسات مجلس این کشور شرکت می کنند.
 
 سکولارهای ترکیه از تصمیم این سه نماینده به وحشت افتاده و خواستار حفاظت از قانون جدایی دین از سیاست در این کشور مسلمان شده اند.
 
گولای سامانسی، نماینده شهر کونیا در مجلس ترکیه که یکی از این سه نماینده زن محسوب می شود در این ارتباط به خبرگزاری آناتولی گفت: من به سفر حج مشرف شدم و در حالی به ترکیه بازگشتم که روسری بر سر داشتم.
 
وی افزود: از این پس من با حجاب اسلامی به زندگی خود ادامه می دهم.  
 
"نورکان دالبوداک" و "سوده بیازیت کاسار" دو نماینده دیگر مجلس ترکیه هستند که از تصمیم خود برای حضور در پارلمان این کشور به صورت محجبه خبر داده اند.
 
این در حالی است که حزب جمهوری خواه خلق ترکیه، مهم ترین حزب مخالف دولت این کشور در پارلمان ضمن محکوم کردن چنین تصمیمی اعلام کرده است که اجازه حضور نمایندگان محجبه را در پارلمان نمی دهد.
 
فاروق لوگوگلو، جانشین رییس حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در ارتباط با حضور نمایندگان زن محجبه در جلسات مجلس گفت: ما اجازه نمی دهیم چنین اتفاقی بیفتد. ما از پارلمان محافظت می کنیم. ما از سنت ها و مواضع پارلمان محافظت می کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: حزب جمهوری خواه خلق ترکیه هر کاری که لازم باشد انجام می دهد و از تمامی اختیارات قانونی که قوانین پارلمان در اختیار آن قرار داده استفاده می کند تا چنین اتفاقی نیفتد.  
 
حجاب اسلامی در اماکن عمومی، دانشگاه ها، مدارس و سازمان های دولتی ترکیه از سال 1980 میلادی و اندکی پس از کودتای نظامی در این کشور مسلمان ممنوع شد.
 
نخبگان سکولار ترکیه از جمله ژنرال های نظامی، قضات و اساتید دانشگاهی به سختی در مقابل رفع ممنوعیت از حجاب در این کشور مقاومت می کنند.   
 
حزب عدالت و توسعه ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان در سال 2008 میلادی و با ایجاد تغییراتی در قانون اساسی این کشور برخی از محدودیت های پوشیدن حجاب در دانشگاه ها را برطرف کرد.
 
در ماه نوامبر سال 2012 میلادی نیز دهه ها ممنوعیت استفاده از حجاب اسلامی در مدارس اسلامی برداشته شد و دانش آموزان این گونه مدارس برای نخستین بار از سال تحصیلی 2014-2013 می توانند به صورت محجبه در کلاس های درس حاضر شوند./990/ب902/د
ارسال نظرات