۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۱۸۹۷۹۲
خطیب جمعه نجف:

کربلا قبله انقلابیان است

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه نجف اشرف با اشاره به اینکه کربلا قبله انقلابیان است، مراسم عزای حسینی در روز عاشورا را در سراسر جهان بی‎نظیر توصیف کرد.
سيد صدرالدين قبانچي خطيب جمعه نجف

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی، خطیب جمعه نجف اشرف در خطبه های نماز جمعه این هفته که در حسینیه فاطمیه کبری برگزار شد، مراسم عزاداری عاشورا را در جهان بی نظیر خواند و گفت: شعائر حسینی در کشورهای منطقه، اروپا، آفریقا و آمریکا با شکوه هر چه تمامتر برگزار شد.

 

وی افزود: شعائر حسینی در جهان بی نظیر است به گونه ای که شاهد برگزاری عزا در سراسر جهان هستیم. مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان(ع) با قهرمانی، اشک و گریه، کرامت و عزت همراه است.

 

حجت الاسلام قبانچی از جلوگیری برخی دولت های عربی از برگزاری مراسم عزاداری به شدت انتقاد کرد و اظهار داشت: در حالی که شعائر حسینی در کشورهای اروپایی و آفریقایی و سایر کشورها برگزار می شود، برخی کشورهای عربی از برپایی این مراسم جلوگیری می کنند که از عجایب به شمار می آید.

 

خطیب جمعه نجف اشرف تأکید کرد: ملت ها حق دارند که پرچم خود را در راه امام حسین(ع) به اهتزاز درآورند، زیرا کربلا قبله انقلابیان است و آنچه امروزه به عنوان بیداری ملت ها رخ می دهد از نهضت حسینی نشأت می گیرد.

 

وی ادامه داد: ملت ها امروزه به عاشقان و کینه توزان به اهل بیت(ع) تقسیم نمی شوند بلکه این حاکمان هستند که این تقسیم بندی را به وجود می آورند. ملت ها از این تقسیم بندی تبرئه جسته و عزت و کرامت را جستجو می کنند، امام حسین(ع) نماد عزت و کرامت به شمار می آید.

 

حجت الاسلام قبانچی با اشاره به اینکه حضرت اباعبدالله(ع) بنیانگذار مبانی اصلاح است، تصریح کرد: امام حسین(ع) مبانی اصلاح، تغییر، پایداری، آزادی، کرامت بشریت، مبانی عزت و حاکمیت دین، مبانی مشروعیت حاکم عادل و همچنین عدم مشروعیت حاکم فاسق و فاجر را بنا کرد.

 

استاد حوزه علمیه نجف خاطر نشان ساخت: فطرت همه ملت ها با مبانی اموی، خشونت، قلع و قمع دیگران، مصادره حقوق بشر و خرید و فروش وجدان ها که همگی از سیاست بنی امیه است، مغایرت دارد. این در حالی است که نهضت حسینی نیز با قتل و تسلط بر ملت ها مغایر بوده و در خدمت مردم است.

 

وی در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه از سفر وزیر امور خارجه ترکیه به نجف و کربلا و زیارت بارگاه ملکوتی امام علی(ع) و اباعبدالله الحسین(ع) و همچنین اقدام سلطنت عمان در خاموشی این ساختمان در روز عاشورا برای ابراز همدردی با شیعیان استقبال کرد.

 

حجت الاسلام قبانچی با اشاره به اینکه انتخابات آینده پارلمانی در عراق به مثابه تقابل عراق حسینی و عراق ویران شده است، گفت: از همه شهروندان می خواهم که در این انتخابات حضور فعالی داشته باشند، زیرا عدم مشارکت، اشتباه بزرگی به شمار می آید. ما به حضور گسترده مردم بر اساس بیداری حسینی و فرمان پذیری از مراجع تقلید امیدواریم./980/ب901/د

ارسال نظرات