۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۱۹۲۵۸۷
در هفته پژوهش صورت گرفت؛

رونمایی از دو کتاب جدید مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

خبرگزاری رسا ـ کتاب‌های «مسجد، دین و قانونگذاری» و «کتاب‌شناخت حقوق اسلامی» از تازه‌های نشر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم رونمایی شد.
رونمايي از دو کتاب مرکز تحقيقات مجلس

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، عصر امروز 26 آذرماه با حضور در مرکز فقهی ائمه اطهار‌ علیهم السلام از کتاب‌های «مسجد، دین و قانونگذاری» و «کتابشناخت حقوق اسلامی» که به تازگی از سوی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس منتشر شده است، رونمایی کرد.

 

براساس این گزارش، رشد روز افزون توجه به دین در عرصه تقنین، سبب نگارش آثار بسیاری چه به‌صورت مجموعه‌های مطالعاتی و چه به‌صورت منفرد، در زبان‌های مختلف، شده است، «کتاب‌شناخت حقوق اسلامی» دربردارنده خلاصه‌ای از آثار لاتینی است که در سال‌های اخیر به چاپ رسیده‌اند و موضوع عمده آنها نیز «بررسی نقش دین در حقوق و قانون» است.

 

مطالب این کتاب در دو بخش کلیات و زیر شاخه‌های حقوقی، دسته‌بندی شده است؛ توجه به آثار چاپ شده از سوی نویسندگان حقوقی و یا مراکز انتشاراتی معتبر و مشهور، ارائه شناسنامه کامل کتاب، ارائه طرح روی جلد آن‌ها، ارائه کلید واژگان و خلاصه‌ای از موضوعات مطرح شده در کتاب، از ویژگی‌های این کتاب به حساب می‌آید.
 
کتاب «دین، مسجد و قانونگذاری» نیز حاوی سه فصل مجزا است که به بهانه تقدیم طرح حمایت از احداث، تجهیز و نوسازی و مدیریت مساجد کشور و پیگیری امور نمازخانه‌ها از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به تفصیل و با نگاهی تقنینی، مسأله «مسجد در حکومت اسلامی» را مورد توجه قرار داده است.

 

فصل نخست این اثر حاوی 9 مصاحبه تفصیلی با فعالان علمی و اجرایی مساجد کشور است و فصل دوم آن به جمع‌بندی اجمالی و جامع مصاحبه‌های صورت گرفته البته با نگاهی تقنینی می‌پردازد و در آن تمامی دغدغه‌های موجود را مورد توجه قرار داده است.

 

اصل طرح پیشنهادی ارائه‌شده از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نظر تخصصی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بر طرح، که خود حاصل ساعت‌ها تلاش علمی اساتید حوزوی و دانشگاهی است، فصل سوم کتاب «دین، مسجد و قانون‌گذاری» را تشکیل می‌دهد.

 

این گزارش می‌افزاید: حجت‌الاسلام ابوترابی فرد در مراسم رونمایی از این دو کتاب با بیان اینکه در نظام‌های سیاسی متفاوت با دنیای توسعه یافته حدود هشتاد درصد از وقت مدیران برای اصلاح تصمیم‌های نادرست مدیران سابق سپری می‌شود و مدیران آینده نیز برای اصلاح این تصمیم‌ها باید وقت خود را صرف کنند، این واقعیت را خطرناک توصیف کرد.
 
وی رسیدن به جایگاه اصلی علم در مدیریت کشور را نیازمند زمان دانست و متذکر شد: ظرفیت‌های استثنایی ایران و مجامع علمی و حوزوی برآمده از آموزه‌های دینی، هوش و استعداد ایرانی، ویژگی‌های استثنایی نظام جمهوری اسلامی است که هیچ نظام سیاسی از آن برخوردار نیست، بلکه با آن فاصله نجومی دارد.

 

گفتنی است، مراسم رونمایی از کتاب‌های «مسجد، دین و قانونگذاری» و «کتاب‌شناخت حقوق اسلامی» به همراه تقدیر از پژوهشگران برتر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، عصر امروز سه‌شنبه 26 آذرماه در سالن امام خمینی‌(رحمةالله علیه) مرکز فقهی ائمه اطهار‌ (علیهم السلام) قم برگزار شد./920/پ202/ق

ارسال نظرات