۰۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۱۹۲۹۸۱

بررسی چهره جدید شیعه در سوئد

خبرگزاری رسا ـ سمیناری باعنوان «چهره جدید شیعه در سوئد» در استکهلم برگزار شد.
سميناري باعنوان «چهره جديد شيعه در سوئد» در استکهلم

به گزارش خبرگزاری رسا، هشتمین سمینار رایزنی فرهنگی ایران با عنوان چهره جدید شیعه در سوئد با حضور فرهیختگان ایرانی و سوئدی روزگذشته در استکهلم برگزارشد. دراین مراسم دیوید تورفییل، استاد تاریخ ادیان دانشگاه سودرتورن گفت: شاید بتوان از شیعه ایرانی و شیعه پاکستانی یا عراقی صحبت کرد اما هنوز هویتی به نام شیعه سوئدی شکل نگرفته است. به عبارت دیگر شیعه سوئدی جدا از شیعه در ایران و عراق و پاکستان قابل تصور نیست.


وی افزود: در سوئد سه تصویر نادرست از شیعه شکل گرفته و هم چنان ادامه دارد. تصویر نادرست اول این است که شیعه یک اقلیت بسیار کوچک و یک گروه مذهبی کوچک در میان مسلمانان است. در واقع درست است که شیعه 12 درصد کل مسلمانان را شامل می شود اما این تصویری که در سوئد وجود دارد نادرست است. در سوئد زمانی که از مسلمانان صحبت می شود منظور مسلمانان اندونزی، هند، پاکستان و بنگلادش نیست که بزرگ ترین جمعیت مسلمانان را دارند، بلکه منظور مسلمانان خاورمیانه و شمال آفریقاست. در میان مسلمانان خاورمیانه و شما ل آفریقا شیعه حدود 45 درصد را شامل می شود و این یک اقلیت کوچک نیست. تورفییل، ادامه داد: تقریبا نیمی از مسلمانان خاورمیانه و شمال آفریقا شیعه هستند و این یک گروه بزرگ است.


وی گفت: در سوئد وقتی از اسلام صحبت می شود یا رسانه‎ها می خواهند میهمانی از میان مسلمانان برای مصاحبه و غیره دعوت کنند، بدون درنگ سراغ اهل سنت می روند این خوب است اما باید توجه داشت که شیعه هم یک گروه بسیار بزرگ در میان اهل سنت خاورمیانه و شمال آفریقاست.


نویسنده کتاب شیعه در سوئد سپس درباره  تصویر نادرست دوم در سوئد در باره شیعیان گفت: سوئدی‎ها شیعه را برابر با خشونت گرایی و رادیکالیسم می دانند. در واقع شیعه در سوئد از زمان انقلاب اسلامی و سپس جنگ ایران و عراق شناخته شد. در ماه‎های اولیه انقلاب اسلامی رسانه‎های سوئدی دیدگاه مثبتی به آن داشتند اما پس از چند ماه و اعدام‎های داخلی و بعد شورش شیعیان در کشورهای منطقه تصویر منفی نسبت به جمهوری اسلامی ایران و شیعه حاکم شد که هم چنان هم ادامه دارد. لذا کلمه شیعه با خشونت و فعالیت های غیردمکراتیک مساوی دانسته شد.


تورفییل سپس به سومین تصویر نادرست از شیعه در سوئد پرداخت و گفت: اکثرا فکر می کنند تفاوت بنیادی بین شیعه و اهل سنت وجود دارد در صورتی که این گونه نیست. شیعه نوعی اسلام است که در فقه و دیگر اصول از سنت و روش اهل بیت پیامبر(ص) تبعیت می کند.  لذا در همه مسایل بنیادی دین مانند توحید و نبوت و معاد و احکام مانند حرمت شراب و غیره میان شیعه و سنی تفاوتی وجود ندارد. از این رو من تفاوت میان شیعه و سنی را تفاوت نمی دانم زیرا در میان اهل سنت هم نیز گروه های مختلفی مانند حنبلی و شافعی و مالکی هستند که از روش و سنت برخی اصحاب تبعیت کرده و در نهایت به پیامبر(ص) می رسند. شیعه هم مانند دیگر مذاهب اهل سنت است که در مسایل خود از مکتب اهل بیت(ع) پیروی می کند. لذا از دید من مرز میان شیعه و سنی به سبب تفاوت در اصول دین نیست بلکه یک مرز روانشناسانه است که به سبب منازعات تاریخی هم چنان پررنگ باقی مانده است./994/د102/ع

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی


ارسال نظرات