۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۱۹۶۷۱۳

نگاهی به پایگاه اطلا‌ع‌رسانی انقلاب اسلامی

خبرگزاری رسا ـ پایگاه اطلا‌ع‌رسانی انقلاب اسلامی، پایگاه ارائه اطلاعات و داده‌های تحقیقاتی در زمینه ابعاد مختلف انقلاب اسلامی است که به همت دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری راه‌اندازی شده است.
پايگاه اطلا‌ع‌رساني انقلاب اسلامي
 
به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه اطلا‌ع‌رسانی انقلاب اسلامی، پایگاه ارائه اطلاعات و داده‌های تحقیقاتی در زمینه ابعاد مختلف انقلاب اسلامی است که به همت دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری راه‌اندازی شده است. این دفتر دو دهه است که به فعالیت در تحقیق و پژوهش و گردآوری و تولید آثار تاریخی و بعضاً ادبی در زمینه انقلاب اسلامی پرداخته است.
 
تاریخ انقلاب اسلامی یکی از بخش‌های موجود در بانک اطلاعاتی پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی است که در این قسمت، محتوای حدود 200 هزار برگه یادداشت از منابعی همچون کتاب‌ها و نشریات فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسوی و... ارائه گشته و در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت.
 
بخش اَعلام با حدود 2000 عنوان کتاب و تعدادی از نشریات اعم از نام اشخاص، مکان‌ها، تشکل‌ها از دیگر بخش‌های بانک اطلاعاتی پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی است. پژوهشگر می‌تواند با ذکر واژه مورد نظر در جست‌وجو، به فهرستی از اسامی منابع همراه با شماره صفحه‌های معیّن و مشخص دست یابد و بدین طریق به آثاری که واژه و شماره صفحه مورد جست‌وجو در آنها وجود دارد، آگاهی یابد.
 
مجموعه دانستنی‌هایی در زمینه انقلاب اسلامی با عنوان دانشنامه و بانک تصاویر با بیش از 6000 عکس مربوط به تاریخ معاصر، انقلاب اسلامی و همچنین بخش مشاهیر شامل زندگی‌نامه چهره‌ها و شخصیت‌های مشهور و مؤثر در تاریخ معاصر ایران به ویژه انقلاب اسلامی از دیگر بخش‌های پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی است. ناموران از دیگر زیرمجموعه‌های بخش جست‌وجوی بانک‌ اطلاعاتی این پایگاه است که مشخصاتِ شناسنامه‌ای افزون بر 45000 شخصیت نامور معاصر ایران در حوزه‌های سیاسی، نظامی، ادبی، هنری، اقتصادی، علمی در این قسمت ارائه شده و علاوه بر نام کوچک و بزرگ آنها، تاریخ‌های تولد و وفات و فهرستی از مشاغل و فعالیت‌های آنها ذکر گشته است.
 
بخش مقالات مرتبط با حوزه‌ انقلاب اسلامی و بخشی از تاریخ معاصر ایران، از منابع قابل توجه پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی است که در دیگر منابع اعم از نشریات و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و کتاب‌های مجموعه مقاله‌ای، منتشر گشته‌اند.
 
برنامه‌هایی برای گسترش پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی در نظر گرفته شده و بانک‌های اطلاعاتی دیگری مانند بانک اسناد و بانک منابع خارجی اضافه خواهد شد. همچنین بانک‌های اطلاعاتی موجود در پایگاه بر اساس اطلاعات دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری به روز می‌شوند.
 
گفتی است برای مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی اینجا را کلیک کنید./998/د101/ق
ارسال نظرات