۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۱۹۷۹۹۲

واکنش استادان الهیات ترکیه به فیلم موهن درباره پیامبر اسلام

خبرگزاری رسا ـ جمعی از استادان الهیات ترکیه نسبت به نمایش فیلم موهن به ساحت مقدس پیامبر(ص) در یکی از کانال‌های تلویزیونی وابسته به جماعت به ظاهر اسلام گرای "نور" تحت رهبری فتح اله گولن واکنش تندی نشان دادند.
ترکيه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، در پی نمایش تصاویر پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) در یکی از قسمت‌های سریال تلویزیونی "شفت تپه" در کانال تلویزیونی "سامان یولو" (راه شیری) وابسته به جماعت فتح اله گولن و در حالی که آن حضرت در هاله‌ای از نور در اتاقک یک کامیون قرار دارد، جمعی از استادان الهیات ترکیه نسبت به این فیلم موهن به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) واکنش نشان دادند.

 

این صحنه موهن همچنین با واکنش تند مردم مسلمان ترکیه نیز روبرو شد.

 

یاووز دلال، استاد الهیات:

هدف، دور ساختن پیامبر اسلام از رسالت و انسانیت است

 

یاووز دلال استاد الهیات ترکیه در واکنش به این صحنه موهن اظهار داشت: برخی محافل نظیر جماعت گولن تلاش می‌کنند تا با دور کردن حضرت محمد (ص) از حقیقت رسالت و انسانیت و تحقیر آن حضرت، جماعت خود و موجودیت شان را مقدم بشمارند.

 

وی تصریح کرد: جماعت به معنای گروه است. این واژه در دوران اولیه اسلام و عصر پیامبر (ص) به طور مطلق به معنای گروه دینی استفاده نمی‌شود. امروزه جماعت به منزله گروهی است که برای ابراز موجودیت خود مجبور به استفاده از دین است.

 

دلال افزود: هدف جماعت، ابراز وجود چه به لحاظ مادی و چه به لحاظ معنوی است و تنها وسیله و ابزار این کار هم دین است و ما به عنصری که در نتیجه رابطه هدف و وسیله به وجود آمده نام جماعت را اطلاق می‌کنیم... در واقع وسیله قرار دادن دین امر بدی نیست، کما اینکه اصولاً دین چیزی جز ابزار ایجاد ارتباط بین انسان و خدا بر اساس صراط مستقیم نیست. آنچه بد است، ماهیت هدف و نوع آن است... در قرآن می‌فرماید هر گونه جلسه‌ای که هدفی غیر از همیاری و رفتار مفید و ایجاد آشتی بین انسان‌ها را دنبال کند، خیری در بر ندارد. جلسات را هم لاجرم جماعت‌ها برگزار می‌کنند. اگر هدف کسب قدرت باشد، تحقیر وسیله، یعنی دین هم اجتناب ناپذیر می‌شود. کسانی که برای حضرت عیسی (ع) الوهیت قائل شدند، در واقع به بهای تحقیر رسالت آن حضرت، موجودیت خود را ارتقاء بخشیدند. اینک نیز برخی محافل نظیر جماعت گولن تلاش می‌کنند تا با دور کردن حضرت محمد (ص) از حقیقت رسالت و انسانیت جماعت خود را و موجودیت شان را مقدم بشمارند.

 

بنیامین ارول، استاد الهیات:

نباید اجازه توهین به مقدسات را بدهیم

 

بنیامین ارول دیگر استاد الهیات ترکیه نیز تصریح کرد: حضرت محمد (ص) فراتر از هر چیز، مدلی برای ایفای نقش ما در زندگی است، اما هرگز بازیگر این نقش نیست و نخواهد بود. خطایی که در اینجا رخ داده به ما یادآور می‌شود که باید بار دیگر در تفکر خود درباره آن حضرت بازنگری کنیم. ما باید به درکی درست از پیامبر اسلام (ص) بر اساس سیره آن حضرت در خلال زندگی در مکه و مدینه برسیم. در سالیان گذشته در این قبیل فیلم‌ها اولیای دین به تصویر کشیده شدند. اینک نیز در دوران اخیر نمایش پیامبران ولو در هاله‌ای از نور اشتباه است. معلوم نیست آخر این کار به کجا ختم می‌شود.

 

وی ادامه داد: در واقع اگر چنین صحنه‌ای در کشوری غیر از ترکیه، برای مثال در پاکستان، اندونزی، مالزی و یا جای دیگر نمایش داده می‌شد، مردم به خیابان‌ها می‌ریختند. نباید اجازه توهین به مقدسات را بدهیم. این قبیل صحنه‌ها، صحنه‌های نازل شدن حضرت عیسی (ع) از عرش به زمین در فرهنگ مسیحیان را تداعی می‌کند، در حالی که نگرش ما به تقدس پیامبرمان بسیار الهی تر از این حرف‌هاست، اما در این صحنه حضرت محمد (ص) در هاله‌ای از نور در پشت یک کامیون نشان داده می‌شود./982/ب102/د

ارسال نظرات