۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۱۹۸۸۸۷
خطیب جمعه نجف:

نظر مراجع تقلید فصل الخطاب قانون احوال شخصیه جعفریه است

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه نجف اشرف، نظر مراجع تقلید درباره قانون مورد اختلاف احوال شخصیه جعفریه را فصل الخطاب توصیف کرد.
حجت الاسلام سيد صدرالدين قبانچي خطيب جمعه نجف

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی، خطیب جمعه نجف اشرف در خطبه های نماز جمعه این هفته که در حسینیه فاطمیه کبری برگزار شد نظر مراجع تقلید را فصل الخطاب قانون احوال شخصیه جعفریه عراق دانست و گفت: این قانون نباید مورد سوء استفاده سیاسی و مذهبی قرار گیرد و این نظر مراجع تقلید به شمار می آید. تنها مراجع تقلید هستند که می توانند درباره این قانون نظر دهند.

 

وی بر لزوم مشارکت گسترده ملت در انتخابات تأکید کرد و افزود: هیأت بازخواست و عدالت باید درباره تأیید صلاحیت نامزدهای مرتبط به حزب بعث و مشارکت آنان در انتخابات پارلمانی عراق به ملت توضیح دهد.

 

حجت الاسلام قبانچی با اشاره به تحولات رخ داده در اوکراین، تصریح کرد: ما در برابر معادله جدیدی قرار داریم به گونه ای که بادهای تغییر از کشورهای عربی و اسلامی فراتر رفته و مطمئنا آمریکا و کشورهای اروپایی را در آینده ای نزدیک درمی نوردد.

 

خطیب جمعه نجف ادامه داد: ملت ها نیروگاه واقعی تغییر به شمار می آیند و این نیروگاه ها از سوی اسلام مورد جنبش قرار گرفته تا جهان را به اهتزاز درآورند.

 

وی در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه به بررسی اوضاع داخلی عراق پرداخت و تأکید کرد: هدف قرار گرفتن شهر مسیب از سوی تروریست های داعش زنگ خطری برای همه جریان های امنیتی و سیاسی محسوب می شود. این پرونده به راه های دیگری نیاز دارد، چرا که راه های کنونی موفق به حل مسأله نشده اند.

 

حجت الاسلام قبانچی اظهار داشت: مشکل موجود در راه حل است نه سلاح و تعداد نیروی نظامی، اگر به فرامین مراجع تقلید و راه حل های ارائه شده از سوی آنان توجه شده بود وضع کشور به این مرحله نمی رسید.

 

استاد حوزه علمیه نجف از عدم تصویب بودجه کشور به شدت انتقاد کرد و گفت: عدم تصویب بودجه کشور به معنای کم کاری همه گروه های سیاسی است، زیرا بودجه کشور به دلیل اختلافات سیاسی تصویب نشد. تصویب بودجه امری ملی به شمار می آید و نباید آن را به تأخیر انداخت.

 

گفتنی است قانون احوال شخصیه جعفریه که از اهمیت بالایی برای شیعیان برخوردار است با جروبحث های فراوانی همراه شده است و حتی توهین و اتهاماتی در این زمینه به حضرت آیت الله سیستانی مبنی بر تلاش برای جلوگیری از تصویب آن صورت گرفته است.

 

حضرت آیت الله بشیر نجفی روز گذشته در پیامی با اشاره به اینکه این قانون به نظر مراجع تقلید نیاز دارد، توهین به حضرت آیت الله سیستانی را توهین به تشیع توصیف کرد./980/ب902/د

ارسال نظرات