۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۱۹۹۷۴۵

نشست خبری استاد الازهر مصر در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست خبری یکی از علمای الازهر مصر و مفتی سابق استرالیا در قم برگزار شد.
نشست خبري شيخ تاج الدين هلالي استاد الازهر مصر
 
به گزارش خبرنگار بخش بین الملل خبرگزاری رسا، شیخ تاجالدین حامد عبدالله الهلالی از علمای الازهر مصر و مفتی سابق استرالیا عصر امروز در معاونت بین الملل حوزه های علمیه قم حضور یافته و به سوالات خبرنگاران رسانه های مختلف خبری پاسخ گفت.
 
در این نشست خبری نخست حجت الاسلام محمد حسن زمانی، معاون بین الملل حوزه های علمیه به معرفی این اندیشمند اسلامی پرداخته و حضور دو هفته ای تاج الدین الهلالی در ایران را نخستین تجربه موفق در زمینه تعامل مثبت میان حوزه علمیه قم و سایر حوزه های علمیه جهان اسلام دانست.
 
معاون بین الملل حوزه های علمیه سپس به بیان ویژگی ها و فعالیت های علمی مفتی سابق استرالیا پرداخته و گفت: تاج الدین الهلالی در سه زمینه ادبیات عرب، فقه مقارن و تفسیر و عرفان دارای تخصص است.
 
به گفته حجت الاسلام زمانی، تاج الدین الهلالی از پرچمداران وحدت اسلامی در جهان اسلام بوده و موسسه ای تحت عنوان "دارالسهوه الاسلامیه" (بیداری اسلامی) تاسیس کرده است.
 
معاون بین الملل حوزه های علمیه هدف از دعوت مفتی سابق استرالیا به ایران را برگزاری دوره فشرده تدریس برای جمعی از حوزویان در مورد جایگاه اهل بیت(ع) در نزد اهل سنت و نقد اندیشه های تکفیری عنوان کرد.
 
وی دیدار با علما و مراجع قم، سفر به استان های بلوچستان، کردستان، همدان و تهران و سخنرانی در حوزه های علمیه شیعیان و اهل تسنن از جمله برنامه های تاج الدین الهلالی در طول مدت اقامت در ایران بوده است.
 
معاون بین الملل حوزه های علمیه با بیان این که این استاد جامعه الازهر و مفتی سابق استرالیا در مجموع حدود 60 سخنرانی و جلسه تدریس در ایران برگزار کرد از آمادگی حوزه علمیه قم برای داد و ستد با سایر حوزه های علمیه جهان اسلام خبر داد.
 
پس از معاون بین الملل حوزه های علمیه، تاج الدین الهلالی به سخنرانی کوتاهی پرداخته و گفت: قم در وهله نخست به عنوان یک شهر سنی مذهب و الازهر مصر نیز به عنوان یک پایگاه شیعی به وسیله فاطمیان پایه گذاری شد اما در حال حاضر جایگاه این دو عوض شده است، هر چند که هیچ کدام از آنها از مسیر اسلام خارج نشده اند. 
 
مفتی سابق استرالیا در ادامه خاطرنشان کرد: شهر قم در حال حاضر مجمع البحرین اندیشه های تمامی مذاهب اسلامی بوده و همزمان پایگاه فقه شیعه و اهل سنت محسوب می شود.
 
وی با بیان این که تکفیری ها هم اکنون به نوعی سلاح کشتار جمعی تبدیل شده اند که تمام جهان را تهدید می کند گفت: حاصل 55 سال تدریس و فعالیت بنده این است که هر کس که افق اندیشه اش گسترده تر شود دست از تکفیر دیگران برمی دارد.
 
این عالم مصری پس از این سخنان کوتاه به سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران رسانه های مختلف پاسخ گفت./990/ب202/د
ارسال نظرات