۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۲۰۰۴۴۶
از سوی نمایندگی‎های فرهنگی ایران؛

مراسم سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا در کشورهای مختلف برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، از سوی نمایندگی‎های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برگزار شد.
يا فاطمه الزهرا (س)

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم سالروز شهادت جانگداز حضرت فاطمه زهرا (س) و بزرگداشت ایام فاطمیه اول، از سوی نمایندگی‎های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مناطق مختلف جهان و به شرح ذیل برگزار شد:


قرقیزستان


مراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور کارکنان نهادهای ایرانی، ایرانیان مقیم، شعیان آذری و افغانی جمهوری قرقیزستان 23 اسفند ماه در مسجد امام علی(ع) شهر بیشکک برگزار شد.


در این مراسم که همزمان با برگزاری نماز مغرب و عشا با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد، حجت الاسلام ایمانی امام جماعت مسجد امام علی (ع) طی سخنان مبسوطی ابتدا شهادت بانوی دو عالم را به امام زمان (عج) و تمامی شیعیان عالم تسلیت گفت و سپس به ذکر فضایل آن حضرت پرداخت.


امام جماعت مسجد امام علی (ع) خاطر نشان ساخت: حضرت زهرا واسطه نبوت و امامت است امام مهدی از فرزندان زهرا است لذا این‎ها عظمت حضرت زهرا سلام الله را می‎رساند چنانکه حضرت امام حسین (ع) وقتی می‎خواهد خودش را در کربلا معرفی کند می‎فرماید من پسر فاطمه‎ام حضرت علی (ع) که افتخار جهان است خودش را با حضرت زهرا (س)معرفی می‎کند و در نامه‎ای که به معاویه می‌نویسد می‎فرماید من به فاطمه افتخار می کنم.


شایان ذکر است این مراسم با مداحی و مرثیه سرایی مداحان عصمت و طهارت ادامه یافت.


تانزانیا


به مناسبت فرا رسیدن ایام سالگرد شهادت حضرت فاطمه (س)، رایزنی فرهنگی کشورمان، مراسم ویژه‌ای را با حضورحجت الاسلام جعفر بچاری استاد حوزه علمیه در محل رایزنی فرهنگی در دارالسلام و جمعی از بانوان شیعی برگزار کرد.


در این دیدار ابتدا رایزن فرهنگی کشورمان ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س)، مقدمه‎ای در باب شخصیت والای حضرت فاطمه (س) به عنوان الگوی زنان عالم بیان کرد.


در ادامه بچاری با عرض تسلیت مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س)، در باب جایگاه حضرت زهرا (س) با استناد به آیات و روایات شریفه سخنرانی کرد.


وی با ذکر احادیثی در باب عظمت حضرت فاطمه (س) و مقام شفاعت ایشان، سخنان ارزشمندی را بیان داشت و با مروری بر اثرات محبت و دوست داشتن حضرت زهرا (س) در روز قیامت که مستند به حدیث شریف نبوی (ص) در 100 موضع به فریاد محبین خود خواهند رسید و کمترین اثر آن در رفع وحشت قبر و پل صراط و هنگام حساب است، بر اهمیت عمل به واجبات و ترک محرمات برای کسب توفیق شفاعت آن حضرت تاکید کرد و بانوان را بر مطالعه زندگی حضرت فاطمه (س) و نقش ایشان در خانواده و جامعه به عنوان الگوی یک زن مسلمان و خاصه شیعی توصیه کرد.


همچنین مراسمی دیگری از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان در محل مرکز الغدیر دارالسلام و با حضور پرشور طلاب و بانوان شیعی مدرسه امام جعفر صادق (ع) و انجمن حضرت زهرا (س) برگزار شد.


در این مراسم بچاری با عرض تسلیت مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س)، ضمن بیان بخش‌هایی از خطبه حضرت فاطمه (س)، براهمیت وظیفه تبلیغی طلاب، بر استفاده صحیح  طلاب از سخنان اهل بیت (ع) در کار تبلیغ  تاکید کرد و با توصیه به رعایت عنصر زمان و مکان و اصل وحدت مسلمین در کارهای تبلیغی، سخنان و فرمایشات اهل بیت (ع) را نور دانست که چنانچه به درستی به اطلاع مردم رسانده شوند. اکثر مردم جذب فرهنگ اهل بیت (ع) می‎شوند.


وی خطبه حضرت زهرا (س) را حاوی مضامین عالیه‌ای در باب ولایت دانست که لازم است طلاب آن را به درستی فرابگیرند. در پایان این مراسم عزاداری شهادت سرور زنان عالم حضرت صدیقه کبری (س) برگزار شد.


افغانستان (کابل)


به مناسبت فرارسیدن رحلت حضرت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا (س) مراسم سوگواری ام الائمه همراه با دعا و زیارت آن حضرت با حضور ایرانیان مقیم، اعضای نمایندگی‎ها، مسؤولین ارگان‎های ایرانی جمعی کثیری از دانشجویان، اساتید، برادران و خواهران مسلمان و مؤمن در مسجد جامع امام زمان (عج) برگزار شد.


این مراسم معنوی با برپایی نماز جماعت مغرب و عشا شروع و پس از آن زیارت آن حضرت قرایت و در ادامه یک تن از علمای شهر کابل پیرامون شخصیت و جایگاه حضرت صدیقه طاهره (س) سخنان مبسوطی را ایراد کرد. این مراسم با سینه زنی به پایان رسید.


همچنین مراسم دیگری از سوی مرکز فرهنگی صراط نور با حضور جمعی از بانوان منطقه غرب کابل در مسجد علی ابن ابی طالب برگزار شد./994/ب102/د

ارسال نظرات