۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۲۰۴۶۶۱
رییس حوزه هنری:

کتاب مادر تمدن‌ها است

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه هنری گفت: با توجه نامگذاری امسال به «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» باید به بخش‌های مهجور فرهنگ از جمله کتاب، توجهی ویژه داشت، زیرا کتاب مادر تمدن‌ها محسوب می‌شود.
حوزه هنري

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «بررسی کتاب و کتابخوانی در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» با حضور  محسن مؤمنی شریف  رییس حوزه هنری، حجت الاسلام  محمدکاظم شمس  عضو هیات امنای مجمع ناشران انقلاب اسلامی و  علیرضا مختارپور  عضو هیات خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در غرفه سوره مهر برگزار شد.

 

مؤمنی شریف با بیان اینکه نمایشگاه کتاب فرصتی برای پرداختن به مقوله کتاب است، گفت: گستردگی فرهنگ تا جایی است که اقتصاد تابعی از فرهنگ محسوب می‌شود. فرهنگ معادل آموزه‌های دین اسلام است، زیرا مسائلی مانند حکومت، سیاست، قضاوت در فرهنگ جای می‌گیرد، اما امروز با تجزیه کردن فرهنگ فقط بخش محدودی از آن برای مردم تعریف شده است.

 

وی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری و پرداختن بیشتر به فرهنگ ادامه داد: امسال باید به فرهنگ، به ویژه بخش‌های مهجور مانده آن توجه بیشتری شود. بنابراین کتاب به عنوان مادر تمدن‌ها و بخش مظلوم و مهجور فرهنگ باید جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.

 

رییس حوزه هنری تاکید کرد: مشکلات کتاب تا جایی است که باید کارگروه ویژه‌ای برای بررسی مشکلات تشکیل دهیم. رهبر معظم انقلاب اسلامی در اوایل انقلاب به مشکل کاغذ و لزوم برطرف کردن آن اشاره کردند. اگر همان موقع راه حلی اساسی برای برطرف کردن این موضوع در نظر گرفته می‌شد، ما امروز با بحران کمبود کاغذ روبه‌رو نبودیم.

 

وی در پایان سخنانش، درباره وضعیت ترجمه هم گفت: در زمینه تولیدات داخلی وضعیت قابل قبولی داریم، اما باید توجه بیشتری به ترجمه داشته باشیم. ما در حوزه هنری روی آثار انگلیسی، عربی، ترکی استانبولی، اسپانیایی و اردو تمرکز کرده‌ایم. از ناشران دیگر هم انتظار می‌رود تا به سراغ کتاب‌های خوبی بروند که تا کنون به فارسی ترجمه نشده‌اند، زیرا اگر نگاهمان را در این زمینه جدی نکنیم، با شکست مواجه خواهیم شد./998/د102/ق

ارسال نظرات