۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۲۰۸۷۵۸

زیارت از دیدگاه علما و عرفای فریقین منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب زیارت از دیدگاه علما و عرفای فریقین به قلم سیدمحمود طاهری از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
زيارت از ديدگاه علما و عرفاي فريقين

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب زیارت از دیدگاه علما و عرفای فریقین به قلم سیدمحمود طاهری به همت پژوهشکده حج و زیارت و از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است.

 

این کتاب در فصل‌های کلیات، مصداق‌های زیارت، زیارت از نگاه فقه فریقین، مزارها به روایت اهل سنت، سیره زیارتی اهل بیت علیهم‌السلام و بزرگان تسنن به روایت اهل سنت ارائه شده است.

 

سیره علما و بزرگان شیعی در زیارت قبور اهل بیت علیهم‌السلام، آداب زیارت رسول خدا صلی الله علیه و آله به روایت اهل سنت و آداب زیارت پیامبر و اهل بیت علیهم‌السلام به روایت عالمان شیعی از دیگر فصل‌های این کتاب است که در مجموع هشت فصل را تشکیل می‌دهد.

 

در مقدمه این اثر می‌خوانیم: زیارت را می‌توان یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین شعائر اسلامی دانست. اگر زیارت را مکتب تربیتی بنامیم، گزاف نگفته‌ایم؛ چراکه می‌تواند مایه شکوفایی استعدادهای معنوی و رشد روحی زائر شود.

 

گاهی زیارت قبور بزرگان و اولیای الهی، موجب دگرگونی روحی و معنوی بسیاری از زائران شده؛ چه بسا زائرانی که در تأثیرپذیری از زیارت قبور اولیای الهی، غرق در سودای همانندی با آنان شده، در پی آن، بر اثر مجاهدت‌های پیگیر، چشم‌اندازی از شخصیت علمی و معنوی آنان شدند.

 

در فصل نخست این اثر با مفهوم‌شناسی زیارت، ضرورت و اهمیت زیارت، فطری بودن زیارت، عقلانی بودن زیارت به دلیل حیات برزخی مردگان، عقلانی بودن ارتباط متقابل با ارواح مردگان آشنا می‌شویم که خود سرآغازی بر فهم هرچه بهتر و بیشتر موضوع کتاب است.

 

عقلانیت حضور بر سر قبور به دلیل تعلق و توجه ارواح به قبور خویش، متبرک شدن خاک و دیگر اشیا بر اثر مجاورت با بدن اولیای الهی و تبرک جستن به این تبرک یافته‌ها و زیارتگاه‌های بزرگ، و کانون رشد علمی و فرهنگی از دیگر عنوان‌های مهم این فصل است.

 

در این کتاب آمده است: زیارت، برگرفته از واژه «زَوْر« به معنای میل کردن است؛ خواه از دور باشد یا از نزدیک، با گرایش قبلی و قصد همراه باشد یا نه و اعم از اینکه با بزرگداشت زیارت شونده همراه باشد یا نه. از این‌رو در قرآن نیز درباره حرکت خورشید، از واژه «زَوْر« به معنای میل کردن استفاده شده است؛ چنانکه درباره اصحاب کهف می‌خوانیم که خورشید هنگام طلوع، از جانب راست اصحاب کهف می‌گذشت و هنگام غروب از ناحیه چپ آنان افول می‌کرد.

 

اما زیارت در اصطلاح دینی، به معنای تمایل است؛ یعنی افزون بر حرکت جسمی، قلب هم گرایش جدی به زیارت شونده دارد و با او انس روحی پیدا می‌کند؛ این معنا در مرتبه کامل خود، اقبال قلبی، روحی، فکری، اخلاقی و عملی به زیارت شونده را در خود دارد.

 

کتاب زیارت از دیدگاه علما و عرفای فریقین به قلم سیدمحمود طاهری در قطع وزیری، 264 صفحه، شمارگان 3000 نسخه و قیمت هفت هزار و پانصد تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است./920/ن601/ق

ارسال نظرات