۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۲۱۰۷۴۷
چمران در غرفه خبرگزاری رسا:

تهران در جایگاه بایسته قرآنی و حوزوی خود نیست/ حوزه‌ علمیه برای رشد مساجد تلاش کند

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای شهر تهران توجه به مسجد و نماز جماعت را یک پادزهر و واکسیناسیون فرهنگی و ایدئولوژیک در مقابل حرکت‌ها و تهاجمات دانست و با اشاره به این‌که متأسفانه شاهد رشد جمعیت در مساجد نیستیم، تلاش حوزه‌های علمیه جهت آبادتر شدن مساجد را خواستار شد.
مهدي چمران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مهدی چمران، عضو شورای شهر تهران عصر سه‌شنبه سوم تیرماه از غرفه خبرگزاری رسا در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت بازدید کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان این‌که شهر ما در حد و اندازه‌ای که می‌بایست در خدمت قرآن و در هماهنگی با حوزه‌های علمیه باشد، نیست، گفت: شهرداری قاعدتا و ذاتا کارش رسیدگی به خدمات شهری است، منتها ما رویکردمان از بدو ورود به شورای شهر این بود که شهرداری فقط یک سازمان و مؤسسه خدماتی نباشد بلکه در مسائل فرهنگی هم دخالت کند و حضور داشته باشد.

چمران با اشاره به این‌که شهرهای اروپایی شهر ایده‌آل ما نیست، به عبارت «بلد امین» در قرآن کریم اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در بلد امین فقط یک امنیت ظاهری وجود ندارد بلکه یک امنیت درونی و آرامش و آسایش روحی، روانی و معنوی باید وجود داشته باشد تا آن موقع بتواند یک شهر ارزنده و شهری قابل توجه و تأمل باشد.

عضو شورای شهر تهران افزود: به خاطر این تفکر و ایده از همان نخست هم تلاش می‌داشتیم که در ارتباط با مساجد و کم و بیش حوزه‌های علمیه اقداماتی را انجام دهیم و مسائل فرهنگی که وجود داشت را دنبال می‌کردیم که مهم‌ترینش قرآن بود.

وی به مسابقات قرائت قرآن و نهج البلاغه شمسه و توفیقات آن اشاره کرد و اظهار داشت: این تلاش‌ها شروع شده اما قاعدتا کافی نیست و می‌تواند آغازی باشد، در این زمینه شهرداری به تنهایی به‌جایی نمی‌رسد بلکه می‌تواند زمینه ساز باشد تا سازمان‌های دیگری که مسؤولیتی در این زمینه دارند، به‌خصوص جاهایی که جنبه معنوی‌شان می چربد مانند حوزه‌های علمیه، امور مساجد و نظایر این، تلاش‌شان را روی آموزش قرآن متمرکز کنند.

چمران اظهار داشت: از سال 82 که به شورای شهر ورود کردیم، در سال نخست، رقمی را برای تعمیر و مرمت مساجد پیش‌بینی کردیم که سابقه نداشت، وقتی رهبر معظم انقلاب شنیده بودند، گفتند الحمدلله یک جایی برای تعمیر مساجد یک رقمی را پیش‌بینی کرد، این بودجه را مرتبا افزایش دادیم به‌گونه‌ای که در برنامه پنجم 400 میلیارد تومان را برای ساخت مساجد کوچک محلی اختصاص دادیم.

عضو شورای شهر تهران ارتباطات بین مدرسه، دانشگاه و فرهنگسرا با مسجد را ضروری ارزیابی و خاطرنشان کرد: عده‌ای فکر می‌کردند فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ در تقابل با مسجد درست شده اما ما تمام سعی و تلاش‌مان این است که همه اینها در خدمت و کنار مسجد باشد تا به نتیجه برسد.

چمران به فعالیت روحانیان جهت پاسخگویی به سؤالات دینی و مشاوره در ماه مبارک رمضان و در ایستگاه‌های مترو اشاره کرد و ابراز داشت: استقبال مردم از این طرح بالا بود.

عضو شورای شهر تهران توجه به مسجد و نماز جماعت را یک پادزهر و واکسیناسیون فرهنگی و ایدئولوژیک در مقابل حرکت‌ها و تهاجمات دانست و با اشاره به این‌که متأسفانه شاهد رشد جمعیت در مساجد نیستیم، تلاش حوزه‌های علمیه جهت آبادتر شدن مساجد را خواستار شد و گفت: در این‌صورت قاعدتا شهر معنویت خود را بیشتر پیدا می‌کند.

چمران بیان داشت: با اشاره به این‌که تعدادی نمازخانه در مدارس ساختیم اما بعد اصرارم این بود که چرا این کار را کنیم؟ بیاییم دانش آموزان را به نزدیک‌ترین مسجدشان ببریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه متعلق به تمام مردم شهر هستند و باید برای افزایش جمغیت نمازگزاران برنامه ریزی و تلاش کنند./956/ت302/ص

ارسال نظرات