۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۲۱۱۳۳۳

«گفتارهای مهدوی» راهی بازار نشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «گفتارهای مهدوی» با موضوع مجموعه مقاله‌ها و سخنرانی‌ها آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی از سوی انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام به انتشار رسید.
کتاب گفتارهاي مهدوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «گفتارهای مهدوی» با موضوع مجموعه مقاله‌ها و سخنرانی‌ها آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی به کوشش محمد حسن دانش از سوی انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار  علیهم السلام به انتشار رسید.

 

 این کتاب از یک مقدمه و پیشگفتار و ده گفتار تشکی از شده است عناوین گفتارهای این کتاب عبارتند از: «حقیقت دینی در عصر ظهور»، «فرقه انحرافی در عصر غیبت»، «امید و انتظار در فرهنگ مهدوی»، «مهدویت و ظهور امتداد امامت و غدیر»، «مهدویت و الزامات معرفتی انتظار»، «ظهور وعده حتمی الهی»، «برکات و خصوصیات نیمه شعبان»، «آینده جهان در پرتو قران کریم»، «مهدویت محور وحدت اسلامی»  

 

 در قسمتی از مقدمه آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی می‌خوانیم: از ویژگی‌ها بشر امروز و نسل حاضر ایمان و اعتقاد به مصلح جهانی است؛ اگر در گذشته اندیشه مهدویت و آرزوی حضور و ظهور فردی برای مبارزه با ظلم و فساد و احیاء حق با تمام ابعاد محصور و منحصر به عده‌ای از طرفداران مذاهب بود؛ اما امروزه با یک رصد کوتاه دقیق در می‌یابیم که این فکر عمومی و گسترده شده است. 

 

باید حقیقت مهدویت را در متون اصلی دین، یعنی قرآن کریم و سنت رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم و ائمه طاهرین علیهم السلام جستجو نمود. باید در آیه آیه قرآن؛ از کلام وحی و نور کتاب استمداد جست؛ امر که مع الاسف محققین و پژوهشگران به طور شایسته و بایسته به ان نپرداخته‌اند. .

 

 

 این کتاب حاصل ده سخنرانی آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی است که با رژف اندیشی در حل برخی از شبهات پژوهشی محققین زمان و شناسایی به روز پاره‌ای از نیازهای دینی مخاطبین جوان، در معرفت افزایی نسبت به این اصالت و شبه زدایی از این حقیقت بیان شده است.

 

 در ادامه به موضوع هر گفتار اشاره مختصری شده است:  

 

گفتار اول: حقیقت دینی در عصر ظهور

 

 یکی از موضوعات مهمی که بشریت همواره با آن در ارتباط بوده و همیشه منشأ بسیاری از تحول‌ها و تغییرها قرار گرفته، موضوع دینی و ابعاد مختلف آن است. البته محققان معزز به نیکی مستحضرند که این موضوع جوانب گوناگون و منظرهای متفاوت قابل بررسی و مداقه است، لیک آن چه نگارنده در این دفتر، به دنبال پژوهش درباره ان است،‌ همانا «بررسی دین و چگونگی در عصر حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف» است.

 

گفتار دوم: فرقه انحراف د عصر غیبت

 

 یک از موضوعات مهمی که دین مبین اسلام، تقربیا از آغاز با آن مواجهه بود تا کنون نیز منشأ بسیاری از انحرافات، اختلافات و خسارت شدید بر پیکره شده، موضوع «فرقه‌ها انحرافی» است.

 

 این موضوع که در عصر غیبت آخرین حجت الهی، بیشتر مورد توجه بدخواهان و بدکاران قرار گرفته است؛ تا کنون توانسته در انحراف اسلام از خط اصیل و رحمانی خود، آثار سوی بر جای بگذارد، از این رو شناخت ان فرقه‌ها برای عموم مسلمانان بسیار ضروری و لازم می‌نماید.

 

 البته پژوهشگران به نیکی می‌دانند که بررسی این موضوع، به تبع تعدد گروه‌ها و گوناگونی مکاتب، مجالی واسع‌تر از این مقال می‌طلبد، لیک آن چه در این دفتر مطمح نظر است، تحقیق درباره اندیشه‌ها و افکار یکی از این گروهک‌ها منحرف استعمار شناخته یعنی «مکتب وهابیت» است.

 

گفتار سوم: امید و انتظار در فرهنگ مهدوی

 

 موضوع این مقاله امید و انتظار در فرهنگ مهدوی است آن چه در این بحث مشخص است، که ما با چهار کلید واژه روبروی هستیم در این مقاله تک تک این کلمات مورد بررسی قرا رگرفته است و این واژه‌ها عباتند از «امید»، «انتظار»، «مهدویت» و «فرهنگ»

 

 گفتار چهارم: نیمه شعبان عید بزرگ

نیمه شعبان علاوه بر این که روز و زمان خجسته میلاد امام عصر عجل تعالی فرجه الشریف است، فرصت معنوی ارزنده و ارزشمندی برای راز و نیاز با خالق هستی و نزدیکی هرچه بهتر و بیشتر به معبود و کسب برکات الهی است. این زمان آن چنان اهمیتی برخوردار است که در روایات، هم ردیف و هم پای شب‌های قدر دانسته شده است؛ بدین رو از این موقعیت ممتاز می‌توان هم چون شب‌های، برای کسب خیرات و برکات معنوی بهر برد و نهایت تلاش را در راستای کسب فیض انجام داد.

 

 بنابراین آن چه در این مقال نظر است، الزامات معرفتی درباره  برگزاری مراسم نیمه شعبان است که امروز خوشبختانه از حیث کمی و کیف روز به روز در حال گسترش است.   

 

گفتار پنجم: مهدویت و ظهور، امتداد و غدیر

 

درباره موضوع بامسمای «مهدویت و ظهور» امتداد «امامت و غدیر»، در این مقاله کوتاه لازم است اجمالا چهار مطلب مهم درباره در اثبات مسأله مهدویت از حیث عقلی و نقلی و تبیین علل غیبت از جهت اثباتی و تشریح برخی از وظایف منتظران مورد اشاره واقع شده است.

 

گفتار ششم: مهدویت و الزامات معرفتی انتظار

 

مسأله انتظار و تأثیر شگرف آن بر روی زندگی بشر از زوایای قابل بررسی و ارزیابی است؛ از جمله تبیین حقیقت انتظار، دلایل، بایسته‌ها و آسیب‌ها، بررسی گوشه‌ای از ویژگی‌ها عمومی منتظران، در بیان امام رضا علیه السلام، توضیح مختصری درباره مسأله اثبات عقلی و نقلی مهدویت و مناقشه در ادله منکرین، بیان دو نظریه مهم در وقوع ظهور به صورت ناگهانی یا پس از وقوع علائم و تبیین تاریخچه و علل انحراف از مهدویت و در نهایت بحث امکان رویت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در عصر غیبت کبری است.

 

گفتار هفتم: ظهور، وعده حتمی الهی

 بی تردید زمان ظهور آخرین ذخیره الهی که از دیده‌ها الهی پنهان است، تنها خداوند متعال آگاه است، ولی آن چه مسلم است این که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف قطعا روزی ظهور خواهد کرد و با قیام الهی خود حکومتی عدل محور بر پا خواهد نمود. زیرا موضوع فرمان و خواست خداوند جل جلاله است.

 در این زمینه آیات و روایات بی شماری وجود دارد در این مجال تنها یک از آن‌ها یعنی آیه اول سوره نحل مور مداقه قرار گرفته است.

 

گفتار هشتم: برکات و خصوصیات نیمه شعبان

 براساس تصریح بسیاری از آیات قران کریم، خداوند متعال، وعده داده است که زمین به بندگان صالح او به ارث خواهد رسید. همچنین روایات متعددی از ائمه طاهرین وارد شده است که منظور از بندگان صالح، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و یاران او هستند.

 

 البته بشریت نمی‌دانند که موعود ظهور آخرین موعود جه زمانی است؟ حتی کسی نمی‌تواند بگوید زمان ظهور نزدیک است. چرا که بر حسب منابع روایی امامیه، ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دفعتا واقع می‌شود و به گونه‌ای که همه می‌گویند چطور ظهور واقع شد اما بالاخره یکی از آرزوهای انسان منتظر این است که آن زمان مبارک را درک کند.

 

 از این در روایت معصومین یکی از ضروریات درک صحیح و ریشه‌دار باور داشت مهدویت تلاش منتظران برای آمادگی دم به دم شده است.

 

 البته روشن است که درباره آماده شدن منتظران راه‌ها متعددی بیان شده است ولی از میان آن‌ها شناخت فضایل و خصوصیات ایام زمان تولد موعود و شناخت آداب و رسوم اسلامی، از اهمیت به سزایی برخوردار است؛ رسومی از قبیل احیا و شب زنده داری شب نیمه ماه شعبان و زمان ولادت موعود مولود نگارنده در این مقال کوشیده است تا برخی از زوایای این موضع را واکاوی نماید.    

 

 

گفتار نهم: مهدویت و آینده جهان در پرتو قرآن

پژوهشگران و مطالعه کنندگان در آیات الهی مستحضرند که آیات فراوانی از قرآن کریم، در کنار صحت، به مصلح کل عالم بشریت حضرت بقیه الله الاعظم، اختصاص یافته است، به گونه‌ای که آن را به عنوان امری مسلم بیان می‌کند که در آینده به طور قطع محقق خواهد شد.

 البته در روایات وارده از پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم و ائمه معصومین سلام علیه السلام نیز بر این مسأله تاکید شده است و مفسرین شیعه و سنی در تفاسیریشان بر ان صحه گذاشتند و از این رو در این مقال تلاش شده است تا کنکاشی درباره یکی از این آیات بر موضوع مهدویت انجام بپذیرد.

 

گفتار دهم: مهدویت محور وحدت اسلامی

 واقعیت این است که در عصر حاضر و این برهه خطیر که اسلام عزیز با تمام وجود به میدان مبارزه با نظام کفر و شرک نوین آمده، روحانیت اسلام اعم از شیعی و سنی وظایف بسیار سنگینی برعهده دارند؛ وظایفی که بدون مبالغه و اغراق به مراتب سنگین‌تر از وظایف رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم است.  

 

 در این مقال تلاش شده است تا در مورد دو محور از محوری‌ترین ارکان وحدت اسلامی یعنی «شناخت نقشه‌های پیچیده و شوم دشمنان اسلام» و «تلاش برای تبلیغ چهره واقعی اسلام» و چند وظیفه از وظائف روحانیون شیعه و اهل سنت بحث مختصری صورت گیرد.

 

کتاب «گفتارهای مهدوی» در 300 نسخه و در 394 صفحه و با قیمت پانزده هزار تومان از سوی انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار در سال 93 راهی بازار نشر شد./998/ن601/س

ارسال نظرات