۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۲۱۱۶۵۶
سازمان دیانت ترکیه:

بارگاه اهل بیت تنها به شیعیان تعلق ندارد

خبرگزاری رسا ـ سازمان دیانت ترکیه، با انتشار بیانیه‎ای، حوادث اخیر جهان اسلام را تحلیل کرده و طی آن، مسلمانان را به «عقل سلیم» فراخواند.
محمت گورمز رييس سازمان ديانت تركيه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، محمت گورمز، رییس سازمان دیانت ترکیه با اشاره به ابعاد تازه در درگیری‌های مذهبی مسلمانان، جهان اسلام را به «عقل سلیم» فراخواند.


این سازمان سنی در این بیانیه 10 بندی، ضمن دعوت به آرامش تمام پیروان مذاهب اسلامی، به نکوهش تکفیر جمعی از مسلمانان از سوی برخی گروه‌های اسلامی پرداخته است.


در بخشی از این بیانیه آمده است:هر کسی که می‌گوید من مسلمان هستم در دایره‌ی اسلام است. هیچ شخصی صلاحیت ندارد که دیگری را از دین اسلام اخراج کند. گروه‌هایی که به تکفیر استناد می‌کنند، همانطور که در تاریخ از طرف وجدان‌های مسلمان محکوم شدند؛ امروز نیز نزد وجدان‌های آزاد مورد قبول قرار نخواهند گرفت. هر مسلمانی که صاحب عقل سلیم و باسلیقه است، با بصیرت و فراست خود، هیچ‌گاه اجازه و فرصت نخواهد داد که این گرایش‌ها ریشه‌دار شوند.


سازمان دیانت ترکیه در بیانیه خود همچنین با اشاره به تقدس اماکن متبرکه در عراق، اعلام کرد: اظهارات تهدیدآمیزی که از تخریب قبور بزرگان اهل بیت همچون؛ حضرت علی، حضرت حسین و ابوالفضل العباس در نجف و کربلا دم می‌زند، هرگز نمی‌تواند مورد قبول قرار بگیرد. زیرا این مکان‌های شریف و این بزرگان اهل بیت (ع) ارزشی بسیار برای امت اسلامی هستند، نه فقط برای شیعیان و یا اهل تسنن.


این سازمان در بند پایانی بیانیه خود، گروه‌های درگیر در سوریه و عراق را به گفت‌وگو و رفع اختلافات دعوت و آمادگی خود برای عهده‌دار شدن مسؤولیت در خصوص رفع تبعیض‌های مذهبی در جهان اسلام اعلام کرده است.


متن اصلی بیانیه سازمان دیانت ترکیه، به زبان ترکی نگارش و به هفت زبان عربی، فارسی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، روسی و کردی (کورمانجی و سورانی) ترجمه و در جهان اسلام منتشر شده است.


قابل ذکر است سازمان دیانت اصلی ترین مسؤول امور دینی در کشور ترکیه است که مساجد و مراکز مذهبی در سراسر این کشور را مدیریت می کند./994/ب102/د

ارسال نظرات