۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۴
کد خبر: ۲۱۳۲۴۱

«تحریر رساله الولایه» آیت الله جوادی آملی رونمایی شد

خبرگزاری رسا ـ آیین رونمایی از کتاب فاخر و ارزشمند «تحریر رساله الولایه» علامه طباطبایی با تألیف و تحقیق حضرت آیت‌الله جوادی آملی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
کتاب «تحرير رساله الولايه» اثر فاخر و ارزشمند آيت‌الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین رونمایی از کتاب فاخر و ارزشمند «تحریر رساله الولایه» علامه طباطبایی با تألیف و تحقیق حضرت آیت‌الله جوادی آملی با سخنرانی رییس مجلس شورای اسلامی عصر دوشنبه بیست و سوم تیرماه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

براساس این گزارش علی لاریجانی در این مراسم گفت: این کار جزو موارد استثنایی است که شاگردی ممتاز، رساله استاد را شرح و فهم آن را آسان می‌کند.

وی افزود: کتاب «رساله الولایه» علامه طباطبایی به‌دلیل موجز بودن باید شرح و ابعاد آن باز شود که آیت‌الله جوادی آملی این کار را به‌خوبی انجام داده‌اند.

لاریجانی با اشاره به این‌که انسان می‌تواند با جد و جهدی که دارد به مقامی برسد که خود را هیچ نبیند، ابراز داشت: اگر کسی به این مقام برسد که خود را هیچ نبیند، آن وقت به مقام ولایت رسیده و ولی حق شده است، این پرسش که آیا انسان می‌تواند این مسیر را طی کند، موضوع این رساله است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حرف اصلی این رساله این است که اگر پیرو شریعت هستیم و آیین اسلام را قبول و تبعیت کردیم، حکایت از یک باطنی دارد که کشف آن برای هرکسی میسر نیست و اولیاء خدا کسانی هستند که به این باطن واصل می‌شوند و این باطن همان حقایقی است که ظاهر متکی به آن است.

رییس مجلس شورای اسلامی «رساله الولایه» را از رساله‌های ممتاز علامه طباطبایی دانست و خاطرنشان کرد: آیت‌الله جوادی آملی با یک سواد و وسواس زیاد و یک ادبیات منقه و پسندیده آن را شرح کرده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آیت‌الله جوادی آملی در سال‌های اخیر که آثارشان منتشر شده، یک شرایط جدیدی را برای کشور فراهم کرده و کسانی که با آثار ایشان محشور می‌شوند، به عوالم جدیدی از معرفت دینی دسترسی پیدا می‌کنند.

برپایه این گزارش در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی، رییس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: عنوان این رساله شریف به‌عنوان «الولایه» ازسوی مؤلف بزرگوار حکیم، عارف و مفسر عصر حاضر علامه طباطبایی نام گرفته است.

وی اظهار داشت: اگر دانش عرفان بخواهد در یک مسیر مستقیم، بی شائبه و بدون اشکال قرار بگیرد، باید به دست انسان‌هایی باشد که خود مستقیم‌اند و براساس میزان الهی  و قرآن، خود، معیار شدند.

رییس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء بیان داشت: علامه طباطبایی با تدوین این رساله مسیر عرفان ناب شیعی را آن‌گونه که قرآن، روایات، کتاب و سنت می‌پذیرد، ارائه کرده و این هنر بزرگ ایشان در تدوین این رساله فخیم است.

حجت‌الاسلام جوادی آملی با بیان این‌که این رساله یک جریان معرفتی اصیل به‌عنوان عرفان ناب شیعی است، که از شوائبی که در عرفان‌ها وجود دارد، مصونیت دارد، به عرفان‌های ناصواب اشاره کرد و گفت: دلیل این مسأله آن است که این کتاب‌ها دراختیار نیست.

رییس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با بیان این‌که این کتاب می‌تواند منبع علمی برای حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی باشد، خاطرنشان کرد: هنر آیت‌الله جوادی آملی در این کتاب، این است که ضمن بازشدن مباحث و تحریر آن، فضای معرفتی عرفان ناب را باز کرده‌اند.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم به تبیین برخی از ویژگی‌ها و خصوصیات آیت‌الله جوادی آملی پرداخت.

وی با بیان این‌که اگر نام علامه را بر آیت‌الله جوادی آملی بگذارید، حق دارید، به احاطه ایشان بر ادبیات عرب اشاره کرد و گفت: آقای جوادی در تفسیر تسنیم، تا ریشه هر کلمه‌ای را پیش می‌رود و بیان می‌کند، سپس از آن‌جا شروع به تفسیر می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این‌که گویی همه احادیث در سینه ایشان حاضر است و موج می‌زند، از کتاب مفاتیح الحیات آیت‌الله جوادی آملی تجلیل و خاطرنشان کرد: شاید این‎‌طور نشده که اثری از آثار ایشان را ملاحضه کنم و برای‌شان دعا نکنم.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی به تفسیر تسنیم اثر آیت‌الله جوادی آملی اشاره کرد و بیان این‌که ایشان دنباله راه علامه طباطبایی را پیش گرفته‌اند، ابراز داشت: آقای جوادی هرجا از علامه طباطبایی سخن می‌گوید، از ایشان به نام «سیدنا الاستاد» یاد می‌کند، گویی علامه با روحش عجین شده و نمی‌تواند بدون تکریم از او نام ببرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیت جوادی آملی را یک فقیه محقق دانست و با بیان این‌که ایشان با بزرگواری و بدون تندی پاسخ شبهات وحی و هرمنوتیک را دادند، افزود: از سال 1336 تاکنون یک خطای گفتاری و رفتاری از این مرد ندیدم.

وی با بیان این‌که آیت‌الله جوادی آملی کسی است که اخلاص برای او همه چیز است و انسانی با این آثار، اهل عرفان است، ابراز داشت: رساله الولایه در حقیقت یک دوره سطح بالای عرفان است.

بنا بر این گزارش صالحی امیری رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این مراسم با اشاره به راه‌اندازی یک اندیشگاه در این مجموعه، از نخبگان، فرهیختگان، حوزه علمیه، روحانیت و دفاتر مراجع تقلید دعوت کرد تا نشست‌های علمی دینی و مراسم‌های رونمایی از کتاب و نقد را در آن برگزار کنند.

براساس این گزارش پیام آیت‌الله جوادی آملی به آیین رونمایی از کتاب «تحریر رساله الولایه» در قالب کلیپ ویدئویی در این مراسم پخش شد./956/پ202/س

ارسال نظرات