۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۲۱۶۱۳۵

اولین نخست‌وزیر مسلمان در آفریقای مرکزی منصوب شد

خبرگزاری رسا ـ برای اولین بار پس از استقلال جمهوری آفریقای مرکزی از فرانسه در سال ۱۹۶۰، یک مسلمان به عنوان نخست‌وزیر این کشور منصوب شد.
افريقا

 

به گزارش خبرگزاری رسا، انتصاب «محمد کامون»، به عنوان اولین نخست‌وزیر مسلمان در راستای تلاش‌ها برای پایان دادن به خشونت‌ها در آفریقای مرکزی صورت گرفت.


کامون مشاور «میچل جوتودیا»، رییس سابق گروه اسلام‌گرای سلکا بود که در ماه مارس 2013 رییس‌جمهور آفریقای مرکزی شد و پس از مدتی مجبور به استعفا شد.


کامون 53 ساله در سال‌های 2003 تا 2013 در زمان ریاست جمهوری «فرانسیس بوزیزه» نیز مدیرکل خزانه آفریقای مرکزی بود.


وی در پی استعفای نخست‌وزیر پیشین آفریقای مرکزی، به عنوان اولین نخست‌وزیر مسلمان این کشور انتخاب شد.


این انتصاب از سوی «کاترین سامبا پانزا»، رییس‌جمهور موقت و مسیحی آفریقای مرکزی، یک ماه پس از آن صورت گرفت که توافقنامه آتش‌بس میان طرفین درگیری‌ یعنی شبه‌نظامیان مسیحی آنتی‌بالاکا و اسلام‌گرایان سلکا به امضا رسید.


دولت انتقالی آفریقای مرکزی برای کمک به پایان یافتن خشونت‌ها تصمیم دارد که گروه‌های شبه‌نظامی سلکا و آنتی بالاکا را در کابینه وارد کند.


مخالفت نظامیان اسلام‌گرای سلکا با انتصاب کامون


نظامیان سلکا انتصاب کامون به عنوان اولین نخست‌وزیر مسلمان آفریقای مرکزی را رد کرده و اعلام کردند که وی نماینده ما نیست.

 

ابراهیم نجاد، سخنگوی سلکا اعلام کرد: درست است که کامون با میچل جودوتیا کار کرده است اما سلکا یک گروه سازماندهی ‌شده است و یک شاخه سیاسی دارد(که کامون نمیانده آن نیست).

 

درگیری‌ها و خشونت‌های اخیر در آفریقای مرکزی

 

آفریقای مرکزی یک کشور غنی از معادن است که از ماه مارس 2013 و پس از خلع فرانسیس بوزیزه، رئیس‌جمهور مسیحی این کشور از سوی نظامیان اسلام‌گرای سلکا به هرج و مرج کشیده شد. بوزیزه پس از کودتای سال 2003 بر سر کار آمده بود.

 

در ماه‌های اخیر به بهانه خلع بوزیزه، شبه‌نظامیان مسیحی آنتی بالاکا موجی از خشونت‌ها را علیه مسلمانان به راه‌ انداختند و با حمله به خانه‌های مسلمانان، اموال آنان را غارت کرده و زنان و کودکان را به قتل رساندند.

 

این درگیری‌ها جان هزاران نفر را گرفت و بیش از یک میلیون نفر را در این کشور 4.6 میلیونی آواره کرد.

 

در ماه ژانویه 2014، کاترین سامبا پانزا، شهردار مسیحی بانگویی، پایتخت، به عنوان اولین رئیس‌جمهور زن آفریقای مرکزی انتخاب شد.

 

وی جایگزین میچل جوتودیا، اولین رئیس‌جمهور مسلمان این کشور پس از استقلال از فرانسه شد که به دلیل فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی از سمت خود کناره‌گیری کرد./982/ب

منبع: ایکنا

ارسال نظرات