۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۲۱۸۳۳۴
یک مقام مسیحی در فیلیپین:

مسیحیان و مسلمانان فیلیپین در کنار هم اقدامات داعش را محکوم می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ یک مقام کاتولیک در فیلیپین گفت: با مسؤولان کاخ ریاست جمهوری فیلیپین در تماس هستیم تا در یک گردهمایی مشترک با حضور علمای مسیحی و مسلمان، اقدامات داعش در عراق و سوریه را محکوم کنیم.
پدر روحاني کارلوس ريس، دبير اجرايي گفت‌وگوي اديان کليساي کاتوليک فيليپين

 

به گزارش خبرگزاری رسا، پدر روحانی کارلوس ریس، دبیر اجرایی گفت‌وگوی ادیان کلیسای کاتولیک فیلیپین، با حضور در رایزنی فرهنگی ایران در مانیل، با سید احمد موسوی، سرپرست این رایزنی دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

سید احمد موسوی، در این دیدار با تأکید بر لزوم گسترش همکاری‌های رایزنی فرهنگی ایران با کنفرانس اسقف‌های کاتولیک فیلیپین، پاسخ دعوت‌نامه‌ی رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از کاردینال تاگله، رهبر کاتولیک‌های فیلیپین، برای حضور در ایران را پیگیری کرد. وی سپس با توجه به اینکه محور گفت‌وگو در این جلسه، فعالیت گروه‌های تندور در عراق و سوریه بود، تصاویر و مطالبی پیرامون جنایات داعش در آن این کشورها، به پدر روحانی ریس، ارایه کرد.

 

سید احمد موسوی در ادامه گفت: این گروه مدعی دفاع از اسلام راستین است؛ اما شما و دیگر اعضای محترم کلیسا می‌دانید که این ادعایی باطل بیش نیست و تنها بر اساس دیدگاه‌های تندروانه‌ی عده‌ای است که خود را اعضای حکومت اسلامی عراق و سوریه می‌دانند و می‌خواهند به خیال باطل خود، چهره‌ی اسلام را خدشه‌دار کنند، در حالیکه اگر به آیات قرآن کریم مراجعه کنید، می‌بینید که چگونه تأکید بر تعامل و دوستی با اهل کتاب شده است و شما خود مطلع هستید که سوره‌ای از قرآن به نام مریم، مادر گرامی حضرت عیسی مسیح (ع) است و نام مسیح و حتی نام حضرت موسی (ع) بارها در قرآن با احترام برده شده است.

 

سرپرست رایزنی فرهنگی تأکید کرد: اقدامات آنها، اقداماتی ضدانسانی است که اصلاً ارتباطی به دین و دیانت ندارد. دراین شرایط، انتظار دنیا از کلیسا، محکوم کردن این اقدامات ضدبشری این گروه شرور و تروریستی است.

 

موسوی، همچنین در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اظهار کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سخنانی فرموده‌اند که نظر ما در ریشه‌کن شدن اسرائیل، نابودی یهودیان نیست؛ بلکه آن دولت صهیونیستی است که باید نابود شود و تکلیف مردم منطقه باید از طریق آرای عمومی تعیین شود.

 

سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در مانیل در پایان سخنان خود، بار دیگر به اقدامات تروریستی گروه داعش اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی از قدرت‌ها و حتی دولت‌ها در منطقه به گروه داعش کمک‌های فراوان کرده‌اند که بلای جان خود آنها خواهد شد.

 

پدر روحانی ریس، در این دیدار ضمن تأیید دریافت دعوتنامه‌ی رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، از سوی دفتر رهبر کلیسای فیلپین، گفت: کاردینال تاگله، علاوه بر مسؤولیت‌های محوله مربوط به کلیسای کاتولیک فیلیپین، عضو کالج کاردینال‌ها در واتیکان است و مسئولیت‌های مهمی نیز در آنجا دارد و همواره در سفر است؛ اما با توجه به اهمیت حضور ایشان در ایران، موضوع تاریخ سفر به ایران را پیگیری خواهم کرد.

 

وی سپس نگرانی خود از اقدامات فجیح و وحشیانه‌ی داعش علیه شهروندان شهرها و مراکزی که به تصرف این گروه درآمده است را اعلام و بیان کرد: ما عمیقاً نگران وضع مردم آن نقاط، از جمله اقلیت مسیحی هستیم.

 

پدر روحانی ریس، گفت: از سوی مطبوعات کم و بیش در جریان امور داعش بودم؛ ولی عکس‌های تکان‌دهنده‌ی اقدام وحشیانه‌ی این گروه تروریستی را به دیگر اعضای گفت‌وگوی ادیان و شخص رهبر کلیسای کاتولیک منتقل خواهم کرد تا بیشتر به عمق جنایات این گروه پی ببریم.

 

پدر روحانی ریس گفت: آنچه موجبات نگرانی ما را فراهم کرده است، ویران کردن اماکن مقدس مسیحیان و حتی مسلمانان در عراق است که با هیچ منطقی قابل درک نیست.

 

وی با بیان اینکه پیام محکومیت اقدامات داعش از سوی کاتولیک‌های فیلیپین را به کاردینال تاگله، رهبر کلیسای کاتولیک فیلیپین خواهم رساند، گفت: با آقای کوچوا، از مقامات کاخ ریاست جمهوری فیلیپین در تماس هستم تا در یک گردهمایی مشترک علمای مسیحی و مسلمان، این اقدامات را محکوم کنیم.

 

دبیر اجرایی گفت‌وگوی ادیان فیلیپین در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: آنچه امروزه در جهان می‌گذرد، بسیار خطرناک‌تر از زمان جنگ سرد میان آمریکا و شوروی است؛ زیرا هر دوی آنها با مسؤولیت بالایی با آن برخورد می‌کردند، اما امروزه امکانات، سلاح و قدرت، در برخی موارد، در دست کسانی قرار می‌گیرد که بسیار غیرمسؤولانه عمل می‌کنند و ما نگران آن دسته از مسلمانان فیلیپین هستیم که در عراق یا سوریه مدتی جنگیده‌اند و سپس به فیلیپین برگشته‌اند و خود می‌توانند عامل اقدامات تروریستی شوند و این نگرانی به مراتب در اروپا نیز وجود دارد.

 

پدر روحانی کارلوس ریس، در پایان این دیدار، گفت: ما در کلیسا سعی خواهیم کرد تا با علمای مسلمان فیلیپین تماس گرفته و زمینه‌ی محکومیت مشترک اقدامات گروه داعش را فراهم آوریم./994/د101/ک

 

منبع: سازمان فرهنگ و اسلامی

ارسال نظرات