کتاب مبانی نظام اجتماعی اسلام به بازار نشر رسید
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، طرح دانش اسلامی با مبانی اسلامی به معنای بهرهگیری از خاستگاه هستیشناسی و انسانشناسی و نظام معرفتی و روششناختی است که انسان را در مجموعهای هدفمند و دارای خالق خبیر و حکیم میبیند که به او فطرت و عقل بخشیده و او را در تعیین سرنوشت و بهرهگیری از طبیعت آزاد گذاشته و در عین حال او را امانتداری دانسته که بر پایه عقل و وحی، پاسخگوی رفتار خویش است .
مبانی نظام اجتماعی اسلام در بر دارنده مفاهیم و رویکردهای هستیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی و روششناختی دوباره نظام اجتماعی است و به تحلیل و ترسیم شاکله، عناصر و ارکان نظام اجتماعی اسلامی و حوزهها و عرصههای جامعه انسانی با برداشتهای قرآنی و روایی با بهرهگیری از اندیشه و تفاسیر فرزانگان اسلامی میپردازد.
این کتاب از فصلهای «کلیات و ادبیات موضوع، مفهوم نظام اجتماعی، هستیشناسی جامعه، مبانی معرفتشناختی نظام اجتماعی اسلام، مبانی روششناسی نظام اجتماعی اسلام، مبانی ارزشی نظام اجتماعی اسلام، موقعیت انسان در نظام اجتماعی اسلام، رویکرد فرایندی اسلام در تولید نظام اجتماعی، شاکله نظام اجتماعی اسلام، فرهنگ پذیری و کنترل اجتماعی، مبانی نظام اجتماعی، نابرابری و قشربندی اجتماعی در اسلام، خصلت تمدنی و شهری اسلام و توسعه و تکامل در نظام اجتماعی اسلام و نهادهای اجتماعی» است.
فصل اول به «چارچوب مفهومی، مفهومشناسی فرد و جامعه، گونهشناسی مفهوم اصالت فرد یا جامعه» و فصل دوم نیز به «مفهوم نظام اجتماعی در رویکرد ساختارگرایی کارکردی، مفهوم نظام اجتماعی در رویکرد تضادگرایی، مفهوم نظام اجتماعی در رویکرد تلفیقگرایی و مفهوم نظام اجتماعی در رویکرد کنشگرایی» پرداخته است.
در فصل سوم عناوین «اصالت جامعه؛ ساختارگرایی، اصالت فردی؛ کنشگرایی، رویکرد تلفیقی؛ غلبه بر دو انگاری، از تلفیقگرایی تا اصالت فرد در اندیشه فرزانگان مسلمان، اصالت فرد، اصالت جامعه یا اصالت وجودی فرد ـ اجتماع، ساختارگرایی و عاملگرایی در آموزههای اسلامی و رویکرد تضادگرایی اسلام در سطح خورد و کلان» مورد بررسی قرار گرفته است.
مؤلف در فصل چهارم مطالبی را در رابطه با «منشأ فطری جامعه بشری، رویکرد وفاقگرایی و تضادگرایی اسلام، دین نیاز فطری و تنها راه حل مسائل انسانی، دین ضامن حرکت تکاملی جامعه، فرانهادیبودن دین، نیاز به رهبر الهی، خطابهای الهی متوجه اداره فرد و جامعه، سعادت دنیوی و اخروی در گرو تشکیل جامعه، تکوّنگرایی، زبان قابل فهم دین، حبالذات اساس حرکت آدمی، انسان سرنوشتساز، انسان اساس حرکت تاریخی، حیات معقول، حیاتی آگاهانه، استعدادهای متفاوت زمینهساز نابرابریها سنتهای اجتماعی ـ تاریخی و آگاهی انسان، پذیرش رابطه علی و معلولی، قوام جامعه به سنت دین، واقعیت نفسالامریداشتن قضایای حقوقی و اخلاقی و مبانی حق در فقه اسلامی» به نگارش آورده است.
عناوین «روششناسی نظام اجتماعی با رویکرد اصالت جامعه، روششناسی با رویکرد اصالت فرد، روششناسی بر مبنای اصالت وجودی فرد ـ اجتماع» در فصل پنجم و موضوعات فصل ششم «تحول بر پایه فطرت و دینی فطری، شرایط استقرار نمونه آرمانی حقیقی، تکون نظام یکپارچه، روابط و مناسبات متعهدانه، اخلاقمحوری، خاستگاه ارزشهای اخلاقی، محبتورزی و حسن خلق در روابط و مناسبات، محبت، پایه کنش اجتماعی و عدالت، پایه ساخت اجتماعی، پرهیز از عادتزدگی، التزام عملی، حداقل التزام در ساحت مصالح عمومی، تکثر بر پایه عقلانیت حقمدار، ابتنا بر حق و منطق نه طبع و احساس، همبستگی اجتماعی، ارزشی نسبی، زندگی مسالمتآمیز با غیر مسلمانان، ارزشهای الهی ثابت و سبکهای دگرگون شده، صلاحدید اکثریت و مقبولیت ساز نه مشروعیت ساز» است.
فصل هفتم مطالبی را در رابطه با «موقعیت انسان در نظام اجتماعی اسلام» نگاشته شده و فصل هشتم به «تبیین رویکرد فرایندی اسلام و فرایند و مراحل تحول در نظام» پرداخته است.
در فصل نهم «استخلاف بعد چهارم جامعه، اصول حاکم بر رفتار فرد مسلمان در عرصه فردی و اجتماعی، انواع سنتهای اجتماعی در قرآن، حرکت جوامع، از سادگی به پیچیدگی، ابتنای جامعه بر اساس عقیده و عمل به شریعت، اصول و ویژگیهای نظام اجتماعی اسلام و آسیبشناسی نظام اجتماعی اسلام» و در فصل دهم «جامعهپذیری؛ فرهنگپذیری کنترل اجتماعی» دیده میشود.
موضوعات «نظم اجتماعی در علم اجتماعی، نظم اجتماعی در اندیشه اندیشوران مسلمان، حقالله پایه نظم اجتماعی، حدود، پاسدار امور ضروری زندگی، آگاهی فرضکردن مجرم در برابر جرم، فراموشکردن قانون، غیرمسلمانان به حقوق جزای خود مجازات میشوند، جریحهدارشدن احساسات مسلمانان، اقامه حدود بر اساس مصالح عمومی، میزان کیفر حدود، بر اساس مصالح اجتماعی» در فصل یازدهم، مبحث «مراتب دین داران» در فصل دوازدهم و عناوین «از نظر کنشگرایی و ارتباطات انسانی، از نظر ساختاری و از نظر شهرگرایی اسلام»در فصل سیزدهم مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
نویسنده در فصل چهاردهم به «توسعه و تکامل در نظام اجتماعی اسلام» و در فصل پانزدهم به «نهاد خانواده، نهاد سیاسی، نیاز به رهبری، نهاد اقتصادی و نهاد آموزشی» پرداخته است.
علاقهمندان جهت تهیه این کتاب میتوانند با شماره تلفن 02537832833 ـ 02537832834 تماس حاصل فرمایند.
شایان ذکر است، کتاب مبانی نظام اجتماعی اسلام نوشته حسن خیری از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در 122 صفحه با شمارگان 1400 جلد و به قیمت 24000 تومان به بازار کتاب ارائه شده است./992/پ202/ق