۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۲۲۱۰۹۴

انتشار سی و ششمین شماره ماهنامه مهیار

خبرگزاری رسا شماره 36 ماهنامه فرهنگی جوان با عنوان مهیار از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم چاپ و روانه بازار نشر شد.
ماهنامه مهيار

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سی و ششمین ماهنامه فرهنگی جوان با عنوان مهیار ویژه شهریور ماه 1393 با مدیر مسؤولی علی کمساری از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شد.

 

در این شماره می‌خوانیم: «الحمدلله/ کسی هست»،‌ «سبحان‌الله/ شکر خدا»، «سرمقاله»، «روزهای گل‌درشت»، «روزشمار هفته اول جنگ»، «جنگ یا دفاع مقدس؟ مسأله این نیست!»، «من بلندترم یا ام‌یک؟»، «ترانه»، «گفت‌وگو» و «یک نکته از این معنی».

 

روزهای گل درشت عنوان بخشی از این ماهنامه است که روزهای پایانی شهریور را معرفی کرده است که یکی از این روزها، 31 شهریور و آغاز هفته دفاع مقدس است که ذیل آن آمده است: «تمام رشادت‌ها، دلیری‌ها و شجاعت‌های تاریخ را می‌شود در هشت سال داع مقدس خلاصه کرد. اصلا انگار سینمایی است که تمام هیجان‌های تاریخ را نشان می‌دهد! شهیدشدن‌ها، روی مین‌ رفتن‌ها، تشنه‌ماندن‌ها، نابیناشدن‌ها، بی‌سرشدن‌ها و ... و... و...، اما چرا ما فیلم‌های سینمایی‌مان، دفاع مقدس را نشان نمی‌دهد؟ جنگ جهانی هفتاد سال است که تمام شده و هنوز در فستیوال‌های گوناگون سینمایی، فیلم‌هایی درباره جنگ خانمان‌برانداز آن دوران دیده می‌شود. ما چه زود دفاع‌مان را فراموش کردیم!».

 

«آقا نجفی قوچانی و سیاحت‌های معروفش»، «چه رؤیاهایی قابل تعبیرند»، «عکس، خبر، تعجب»، «داستان/ مستمری‌بگیر»، «امپراطوری غذا»،‌ «طنزآبادی‌ها»، «در چاله چوله‌های عشقت، شافنرم شکسته»، «چرخ‌نامه»، «روزهای اول طلبگی» و «به دنبال که می‌گردی» از دیگر موضوعاتی است که در این ماهنامه به آن پرداخته شده است.

 

در ذیل موضوع دیگری از این ماهنامه با عنوان روزهای اول طلبگی خاطراتی از حجت الاسلام مصطفی رضایی آمده که قسمتی از آن به این شرح است: «شاید یکی از کارهای سخت دنیا طلبگی باشد. مخصوصا زمانی که لباس مخصوص را تنت می کنی و یک‌دفعه محدودیت‌هایت چند برابر می شود. دیگر نمی‌توانی با دوست‌هایت به پارک بروی، نمی توانی توی خیابان با صدای بلند بخندی، نمی‌توانی جلوی مردم شوخی کنی، نمی‌توانی جلوی جگرکی بایستی و جگر با نوشابه خنک بخوری... اما این‌که بتوانی عادت کنی که این محدودیت‌ها را رعایت کنی، کمی سخت است...».

 

در بخش دیگری از ماهنامه مهیار با موضوعاتی همچون «بانو سلام! – اگر بگذارند»، «دنیای جوانی»، «تو اصلا به من توجه نداری»، «گفت‌وگو/ فحش می‌دهم؛ پس هستم!»، «گل‌خونه»، «میوه در قرآن»، «علامه حسن‌زاده آملی کیست؟»، «نور علی نور، کتابی درباره دعا»، «ما میانه‌های پرمدعا» و‌ «معرفی کتاب» آشنا می‌شویم.

 

علامه حسن‌زاده آملی کیست یکی از دیگر از موضوعات مطرح‌شده در این ماهنامه است که بخشی از زندگینامه این عالم ربانی را مورد توجه قرار داده و آورده است: اول فروردین 1307، میان کوه‌های سر به فلک‌کشیده البرز، در روستای «ایرا» از توابع بخش لاریجان شهر آمل، کودکی چشم به جهان گشود.

 

پدر و مادر مؤمن و بزرگوارش، هماهنگ با نیکی صورت و سیرتش، نام او را حسن گذاشتند. برای این‌که در خانه شیطنت نکند، خیلی زود وی را به مکتب فرستادند. معلم به مدیر مدرسه گفت که این شاگرد باید به کلاس دوم برود و رفت. بعد از کلاس ششم ابتدایی، از مدرسه بیرون آمد و حدود یک سال و نیم در خانه ماند. علامه حسن‌زاده‌ آملی پس از پایان کلاس ششم ابتدایی، به درخواست پدر در مغازه‌ای مشغول به کار می‌شود؛ اما به دنبال بارقه‌ای الهی، توفیق وارد شدن در سلک محصلان علوم دینی نصیبشان می‌گردد.

 

خود استاد در این باره چنین می‌گوید: «حدود یک سال و نیم به مدرسه نرفتم و دکان‌دار بودم، تا یک بارقه الهی نصیب من شد. توضیح آنکه در قرآن می‌دیدم نوشته: (ولم یکن له کفوا احد)؛ ولی ما در نماز می‌خوانیم(و لم یکل له). این را بنده خدای کشاورزی که قرائت قرآنش خوب بود پرسیدم، ایشان گفتند: این حرف یرملون است، گفتم: یرملون یعنی چه؟ ایشان قدری برای من صحبت کرد و سپس گفت: الآن وقتش است، چرا شما معطلی؟ برو دنبال تحصیل علوم و معارف. ایشان به نجف اشاره کردند... حرف‌های او مرا دگرگون کرد و محبت تحصیل معارف قرانی را در قلبم برافروخت... .

 

«علمی»، «گوانتانامو، جهنمی روی زمین»، «طنز/ در معیشت شاعری»، «حرف‌های گنده گنده از کتاب‌های گنده گنده»، «این سه(نصر)»، «جدول»، «عکس تاریخ، تاریخ عکس»، «لب‌خوانی»، «جغرافیا»، «نوبلی‌ها/ فقر، تهدیدی برای صلح» و «کاریکاتور» از دیگر موضوعاتی هستند که بخش پایانی این ماهنامه را تشکیل می‌دهند.

 

سی و ششمین شماره ماهنامه فرهنگی جوان با عنوان مهیار ویژه شهریورماه 1393 با مدیر مسؤولی علی کمساری در 76 صفحه و به قیمت 2500 تومان از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم چاپ و روانه بازار شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات