۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۲۲۷۹۷۳
رییس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما در مراسم رونمایی از 5 کتاب:

نهضت عاشورا بزرگترین جنبش تاریخ بشریت است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما با بیان این‌که نهضت عاشورا بزرگترین جنبش تاریخ بشریت است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین آثار در میدان جامعه در قالب جنبش‌ها شکل می‌گیرد و هر پدیده‌ای که در قالب جنبش پدید آید، بیشترین اثرگذاری در صحنه اجتماعی را پیدا می‌کند.
حسين گودرزي رييس مرکز پژوهش هاي صدا و سيما

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین گودرزی، رییس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما در آیین رونمایی از تازه‌ترین آثار دینی منتشر شده مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما که عصر امروز در تالار اندیشه این مرکز برگزار شد، گفت: واقعه عاشورا، فرآیند گسترده‌ای در راستای تأثیرگذاری فرهنگی و دینی در جوامع اسلامی به وجود آورده است.

 

وی با بیان این‌که  نهضت عاشورا بزرگترین جنبش تاریخ بشریت است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین آثار در میدان جامعه در قالب جنبش‌ها شکل می‌گیرد و هر پدیده‌ای که در قالب جنبش پدید آید، بیشترین اثرگذاری در صحنه اجتماعی را پیدا می‌کند.

 

رییس دانشکده صدا و سیمای قم در ادامه افزود: نهضت عاشورا بزرگ‌ترین کارکرد در جهت بسیج اجتماعی مردم و هماهنگی اقشار مختلف مردم در جامعه را پدید آورده است اما این موضوع همیشه از سوی پژوهشگران مورد غفلت واقع شده است.

 

وی اظهار داشت: برگزاری یک مراسم در سطح عمومی و جمع کردن عده‌ای انسان در آن انرژی و هزینه زیادی صرف می‌کند اما همین امر به آسانی و با کمترین هزینه به صورت مراسماتی جهت عزاداری و ادامه یافتن نهضت عاشورایی، خودجوش از سوی اقشار مختلف مردم به پا می‌شود که باید آن را قدر دانست.

 

پهلوانیان با بیان این‌که انقلاب اسلامی از ثمرات این جنبش عاشورایی است، تأکید کرد: تأثیرات روحی و نگرشی هیئات و مراسمات عزاداری در سطح جامعه در طول 40 روز عزای حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بسیار فراوان است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

وی با اشاره به ابعاد جنبش حماسه عاشورایی ابراز کرد: بعد دینی، فرهنگی و اجتماعی این جنبش در قالب تکریم شعائر الله، برگزاری آیین‌ها و مراسمات مختلف و تأثیرگذاری آن‌ها بر فرهنگ مردم، تغییر پوشش اقشار گوناگون جامعه و حضور یافتن در اجتماعات مردمی بسیار مورد اهمیت دشمن شیعه بوده و در صدد تخریب آن هستند.

 

رییس دانشکده صدا و سیمای قم تصریح کرد: آن‌چه که شیعه را در مقابل دیگر فرق مذهبی متمایز کرده است، همان تأثیر نهضت عاشورا است که همواره از سوی افراد معدودی از جهان اهل‌سنت در قالب اقشار گوناگون سلفی مورد حمله قرار گرفته است.

 

وی ابراز کرد: جمعیت بسیار معدودی تفکر قشرگرایی و سلفی دارند که نسبت آنان به اهل‌سنت به پنج درصد نیز نمی‌رسد اما این عده همواره از سوی استکبار و سرویس‌های جاسوسی تأمین و تقویت شده و با صدایی رسا به تبلیغ افکار خود و تخریب نهضت عاشورا می‌پردازند.

 

پهلوانیان خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما در تبیین نهضت عاشورا، هشدار دهی، اطلاع‌رسانی و تبلیغی و ترویج این نهضت وظیفه سنگینی دارد که باید بیش از پیش به آن بپردازد.

 

وی عنوان داشت: تولید 5 اثر پژوهشی با روند پژوهشی، تألیف، تصویب در گروه‌های پژوهشی، اجرا و چاپ شدن در سازمان وسیع صدا و سیما، کار کوچکی نبوده و این عملکرد مرکز پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما ستودنی است./997/پ202/ق

ارسال نظرات