۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۵
کد خبر: ۲۲۹۰۰۴

ماهنامه مهیار در پله سی و هفتم

خبرگزاری رسا ـ شماره 37 ماهنامه فرهنگی جوان با عنوان مهیار از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم چاپ و روانه بازار نشر شد.
شماره 37 ماهنامه مهيار

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سی و هفتمین شماره ماهنامه فرهنگی جوان با عنوان مهیار ویژه مهرماه 1393 با مدیر مسؤولی علی کمساری از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شد.

 

در این شماره می‌خوانیم: «الحمدلله/ عاشقانه‌هایی برای یک دوست»،‌ «سبحان‌الله/ خدا، موسی، سینا»، «سرمقاله/ طراوت آموختن»، «روزهای گل‌درشت»، «آخرالزمان آب نزدیک است»، «مراقب باشید، خانه مجردی لانه شیطان نشود»، «با‌خوانی/ گاهی باید بلند بخندی»، «داستانک»، «همه چیز درباره غذاخوردن» و «حرف‌های گنده گنده از کتاب‌های گنده گنده».

 

خدا، موسی، سینا عنوان بخشی از این ماهنامه است که ذیل آن آمده است: «او را به جانب طور سینا خواند تا با وی در آنجا رازها گوید... موسی می خواست با خدا سخن بگوید. نمی‌دانست که با صدای بلند خدا را بخواند یا با صدای آهسته با او به نجوا بنشیند. پرسید: خداوندا! آیا به من نزدیک هستی که با صدای آهسته با تو مناجات کنم، یا دوری که با صدای بلند با تو سخن بگویم؟ خطاب آمد: ای موسی! من همنشین کسی هستم که مرا یاد کند».

 

«گفت‌وگو/ مسلمانی از سرزمین مهاراجه‌ها»، «کربلایی در شهر ری»، «گل‌خونه»، «وقتی بابا کوچک بود»، «طنزآبادی‌ها»،‌ «آخه سگ‌داشتن هم کلاس داره؟»، «وای از دختر پسرهای امروزی»، «این‌که بگوییم حضرت آیت‌الله زهره صفاتی»، «معرفی کتاب» و «هر وقت پرنده کلمه دور سرم پرواز کند» از دیگر موضوعاتی است که در این ماهنامه به آن پرداخته شده است.

 

در ذیل موضوع دیگری از این ماهنامه با عنوان کربلایی در شهر ری مطالبی از حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام آمده، که قسمتی از آن به این شرح است: «حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام در روز چهارم ربیع‌الثانی سال 173 هجری در مدینه چشم به جهان گشود. او فرزند عبدالله بن علی، از نوادگان امام حسن مجتبی علیه‌السلام بود که نسبتش با چهار واسطه به آن حضرت می‌رسد. کنیه ایشان ابوالقاسم بود.

 

عبدالعظیم علیه السلام از عالمان شیعه، از راویان حدیث امامان معصوم علیهم‌السلام و نیز از چهره‌های بسیار محبوب و مورد اعتماد اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پدرش عبدالله و مادرش فاطمه دختر عقبة بن قیس به پرورش و آموزش او اهتمام زیادی داشته‌اند. عمده دوران کودکی او به تعلیم قرآن و آموختن حدیث و سنت پیامبر صلی‌الله علیه و آله و اهل‌بیت علیهم‌السلام سپری شد.

 

زندگی حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام با امامت چهار امام معصوم(امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی علیهم‌السلام) هم‌زمان بود و اخبار و روایات زیادی از آنان روایت کرده است. بیان حدیث و انتقال آن، برای روشنگری و هدایت جامعه از یک سو، یک رسالت اسلامی است و از سوی دیگر معیار فضیلت و امتیاز است. و حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام به جهت بیان حدیث و انتقال پیام امامان معصوم علیهم‌السلام، به مقام والا و بلندی دست یافت».

 

در بخش دیگری از ماهنامه مهیار با موضوعاتی همچون «جدول»، «اسلام سیاهان در آمریکا»، «یادداشت‌های یک دیوانه در ساعت صفر»، «گفت‌وگو/ وقتی که دنیا برای من کارت‌پستال شد»، «یک نکته از این معنی»، «آیت‌الله جناتی کیست؟»، «استنباط فقهی متناسب با زمان»، «نثر ادبی/ باران، باران است؛ بی‌ هیچ وقفه‌ای»، «استاد علی‌اصغر؛ کسی که قم را شناساند» و‌ «شعر در هیمالیا» آشنا می‌شویم.

 

سفارش‌های ناب بزرگان یکی از دیگر از موضوعات مطرح‌شده در این ماهنامه است که توصیه‌هایی از بزرگان را مورد توجه قرار داده و آورده است: «نماز اول وقت: آیت‌الله بهجت از مرحوم قاضی نقل می‌کردند که ایشان فرمود: اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد، مرا لعن کند! اول وقت سر عظیمی است. (حافظوا علی الصلوات؛ در هر نماز باید توجه و مواظبت کامل داشته باشید؛ بقره آیه 388). همین که نمازگزار اهتمام داشته و مقید باشد که نماز را اول وقت، بخواند فی حد نفسه آثار زیادی دارد، هر چند حضور قلب هم نباشد.

 

سحرخیزی: آیت‌الله سید محمدباقر خوانساری: صبح زود برخیز که وقت اذان، لامحاله بیدار باشی، تا خداوند وسعت روزی به تو دهد.

 

شادکردن مؤمنان: محدث قمی: ای برادر! تا توانی دل مؤمنان را شاد کن که ثواب آن از حد فزون است. شادکردن دلی بهتر از آبادکردن کشوری است. حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله فرموده‌اند: محبوب‌ترین اعمال نزد حق تعالی، داخل‌کردن سرور است بر مؤمنین».

 

«آیین‌های موتورسواری در شهری مثل تهران»، «شادمانی‌های بی‌سبب»، «چرخ‌نامه»، «سفارش‌های ناب بزرگان»، «شعر»، «عکس تاریخ، تاریخ عکس»، «کاریکلماتور/ قبرستان‌ها دو فصل دارند»، «نوبلی‌ها/ بچه‌ها هنوز به خدا اعتقاد دارند» و «کمیک استریپ» از دیگر موضوعاتی است که بخش پایانی این ماهنامه را تشکیل می‌دهد.

 

سی و هفتمین شماره ماهنامه فرهنگی جوان با عنوان مهیار ویژه مهرماه 1393 با مدیر مسؤولی علی کمساری در 74 صفحه و به قیمت 2500 تومان از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم چاپ و روانه بازار شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات