۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۲۳۱۳۳۳

اقدامات شورای همکاری خلیج فارس برای حذف رییس جمهور یمن

خبر گزاری رسا ـ منابع رسانه‌ای از رایزنی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای تدوین طرحی جدید برای حل بحران یمن طبق منافعشان و کنار گذاشتن رییس‌جمهور انتصابی این کشور خبر می‌دهند.
منصور هادي

به گزارش خبرگزاری رسا، رسانه‌های اماراتی از رایزنی میان مقامات کشورهای حاشیه خلیج فارس برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید برای یمن و انتخاب جانشین عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری کنونی که دوره‌‌اش به اتمام رسیده، هستند.

 

این رایزنی‌های در چارچوب یک طرح ابتکاری جدید کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت می‌گیرد و قرار است این طرح جایگزین طرح پیشین شورای همکاری که در حل بحران یمن شکست خورد، شود.

 

به موجب طرح پیشین، رییس‌جمهور یمن با حفظ مصونیت قانونی‌اش خلع شد و در انتخاباتی فرمایشی با تک نامزدی عبدربه منصور هادی، معاون رئیس‌جمهور مخلوع بدون داشتن هیچ رقیبی رئیس‌جمهور دوره انتقالی معرفی شد. این چیزی بود که انقلابیون یمن را راضی نکرد و بار دیگر امسال در صنعا، انقلاب کردند و خواستار بازپس‌گیری حقوق از دست رفته شان شدند.

 

یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان پیش از این خواستار تدوین یک طرح ابتکاری جدید شده و اعلام کرده بود طرح ابتکاری نخست که تنها به برکناری علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق یمن منجر شد، کافی نیست.

 

از سوی دیگر روزنامه "الشارع" چاپ صنعا نوشت که 2 روز پیش یک هیأت از عمان در سفری اعلام شده به یمن آمده‌اند و  یک منبع سیاسی عالیرتبه در این باره می‌گوید که این هیأت به نمایندگی از شورای همکاری خلیج فارس رویکرد این شورا در قبال تحولات اخیر یمن را به صنعا ابلاغ کرده است.

 

به گفته این منبع، این هیأت عمانی به هادی ابلاغ کرد که کشورهای حاشیه خلیج فارس نگران تحولات یمن اند و تمام اطلاعاتی را که هادی از فوریه 2012 یعنی زمان رسیدن به قدرت به شورای همکاری گزارش داده، خلاف واقعیت موجود در یمن بوده است.

 

بر اساس این گزارش، کشور عمان مسئول هدایت طرح ابتکاری دوم شورای همکاری خلیج فارس درباره یمن است./1321/د102/ک

ارسال نظرات