۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۶
کد خبر: ۲۳۱۷۰۲

سنا لایحه محدودیت فعالیت‌های جاسوسی امریکا را رد کرد

خبرگزاری رسا ـ مجلس سنای امریکا لایحه‌ای را که هدف از آن محدود کردن برنامه‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی این کشور بود، رد کرد.
سنا

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، نمایندگان مجلس سنا با 42 رای مخالف در برابر 58 رای موافق لایحه «قانون آزادی امریکا» را رد کردند؛ این لایحه برای تصویب به 60 رای موافق نیاز داشت.

 

این قانون در صورت تصویب به شنود گسترده مکالمات تلفنی امریکایی‌ها از سوی آژانس امنیت ملی پایان می‌داد.

 

جمهوری‌خواهان که به طور کلی با این لایحه مخالفت کردند بر این باورند که توقف شنود مکالمات تلفنی شهروندان امریکایی به سود دشمنان این کشور خواهد بود.

 

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه گفت: «خدای نکرده ممکن است فردا دریابیم یکی از اعضای (گروه تروریستی) داعش در امریکاست.»

 

وی افزود اگر آژانس امنیت ملی نتواند مکالمات تلفنی را ردیابی کند «احتمال دارد چنین توطئه‌ای عملی شود و نتایج آن هولناک خواهد بود.»

 

در عین حال، پاتریک لیهی، سناتور دموکرات اظهارات روبیو را رد کرد.

 

وی گفت: «اگر متوقف ساختن داعش مهم بود، این گروه هیچگاه به وجود نمی‌آمد.»

 

بحث بر سر برنامه جاسوسی امریکا پس از آن تشدید شد که ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی امریکا، فعالیت‌های جاسوسی این سازمان را علیه شهروندان امریکایی و دیگر کشورها افشا کرد.

 

باراک اوباما، رییس جمهور امریکا، تحت تاثیر فشارها برای پایان دادن به فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی در ماه ژانویه طرح‌ محدود کردن اختیارات این سازمان را مطرح کرد.

 

قانون آزادی امریکا شامل مجموعه‌ای از تغییرات در روش جاسوسی آژانس امنیت ملی از شهروندان امریکایی است.

 

مجلس نمایندگان امریکا در ماه می این قانون را تصویب کرد.

 

کنگره ناچار است قانون مربوط به صدور مجدد مجوز برنامه جاسوسی را تصویب کند چرا که  این قانون تا پایان سال آینده منقضی خواهد شد./982/د102/ک 

ارسال نظرات