۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۲۳۳۴۱۱
با انتشار کتابی؛

عملیات اجرایی حج در کشور مصر بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب عملیات اجرایی حج در کشور مصر به همت معاونت امور بین‌الملل حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت و به کوشش محمدرضا باقری منتشر شده است.
عمليات اجرايي حج در کشور مصر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، تحقیقات نشان داده که در حال حاضر بین فلسفه وجودی حج با آنچه امروز عمل می‌شود فاصله زیادی وجود دارد و قطعا پر کردن این شکاف، نیازمند عزمی جهادی است تا در سایه آن، از این فرضیه بزرگ در جهت رشد و تعالی جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد.

 

میزان سهمیه‌بندی، تقاضا برای تشرف به حج و نحوه انتخاب و اعزام حجاج در کشورهای مختلف، متفاوت است و آگاهی از قوانین و مقررات موجود در هر کشور این امکان را به ما می‌دهد تا ضمن بازمهندسی مجدد فعالیت‌ها، نقاط قابل بهبود را مرتفع و نقاط قوت خود را تقویت کنیم.

 

در مقدمه این کتاب که به بررسی عملیات اجرایی حج در کشور مصر اختصاص دارد، آمده است: «مصری‌ها همانند بسیاری از مردم مسلمان جهان، اهمیت ویژه‌ و جایگاه والایی برای حج قائل‌ هستند؛ میزان تقاضا برای تشرف به حج در مصر، همچون ایران،‌ ترکیه، اندونزی، پاکستان، مالزی، عراق، الجزایر و برخی کشورهای مسلمان بسیار بالا است».

 

متوالیان حج در مصر، همیشه خواهان افزایش سهمیه خود بوده‌اند، این کشور در طول تاریخ بعد از اسلام، به دلیل نزدیکی جغرافیایی به حجاز و قرار گرفتن در طرف دیگر کرانه‌های دریای سرخ، نقش قابل توجهی در وقایع منطقه حجاز و عربستان ایفا کرده و در مقابل نیز عربستان در جریانات تاریخی پس از اسلام در مصر تأثیرگذار بوده است.

 

هرچند در مصر مسؤولیت برنامه‌ریزی امور حج برعهده شورای عالی حج به ریاست شخص نخست‌وزیر است، اما به دلیل بی‌توجهی دولتمردان مصری در دوران معاصر به موضوع حج، به ویژه در دوران حکومت سادات و مبارک، ساماندهی حج مصری‌ها ایده‌آل و در حد مطلوب نبوده است.

 

براساس گزارشی که در مقدمه این کتاب ارائه شده است، سهمیه حج مصر همانند سایر کشورهای اسلامی براساس یک در هزارم جمعیت مسلمان آن کشور محاسبه و تعیین می‌شود؛ از این‌رو دولت عربستان در سال 2010 با استناد به آمار رسمی جمعیت مصر، سهمیه حج این کشور را هشتاد هزار نفر تعیین کرد.

 

در دوران رژیم مبارک به دلیل روابط حسنه‌ای که او با دولت عربستان داشت، هر ساله سهمیه اضافی به میزان پنج تا ده هزار نفر به مصر اختصاص می‌یافت، افزون بر آن هر ساله تعداد قابل توجهی از اتباع مصر به عنوان‌های مختلف موفق می‌شدند خارج از سهمیه حج آن کشور، مناسک حج را ادا کنند.

 

اما مصری‌ها اصرار دارند که سهمیه اصلی آنها افزایش یابد، چراکه براساس ادعایشان جمعیت کشورشان به 91 میلیون نفر رسیده است و باید سهمیه حج آنها نیز تا 91 هزار نفر افزایش یابد؛ با توجه به سرشماری 10 سال یکبار در مصر، آنها نگران‌ هستند که مبادا سهمیه حج مصر در حد فعلی باقی بماند.

 

این کتاب در دو فصل شرایط ثبت‌نام و اعزام حجاج مصر و آمار و اطلاعات حج مصر تنظیم شده است که در فصل نخست چگونگی توزیع سهمیه حج مصر، حج گردشگری (حج سیاحتی)، مسکن حجاج مصر، حمل و نقل، تغذیه، خدمات پزشکی در حج، آگاه‌سازی و آموزش حجاج مصر و بعثه رسمی مصر در هفت بخش ارائه می‌شود.

 

آمارهای عمومی، آمار حج گردشگری، چالش‌ها و تنش‌های ساماندهی اعزام حجاج، مشکلات حج مصر، مقررات و اساسنامه سازمان جدیدالتأسیس از بخش‌های فصل دوم این کتاب است که تلاش می‌کند آمار و اطلاعات کاملی از حج مصر را به مخاطبان خود ارائه دهد.

 

کتاب عملیات اجرایی حج در کشور جمهوری عربی مصر در قطع رقعی، شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 3800 تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت به کوشش محمدرضا باقری منتشر شد./920/ن602/ی

ارسال نظرات