۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۲۳۳۶۰۵

شماره 19 فصلنامه مطالعات تفسیری + دانلود

خبرگزاری رسا ـ نوزدهمین شماره فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات تفسیری، سال پنجم ویژه پاییز 1393 به صاحب امتیازی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دانشگاه معارف اسلامی و مدیر‌مسؤولی ابراهیم کلانتری به چاپ رسیده است.
شماره 19 فصلنامه مطالعات تفسيري

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه معارف، نوزدهمین شماره فصلنامه مطالعات تفسیری به مقالات زیر پرداخته است:

 

«نقد دیدگاه‌های مفسران در مورد استغفار پیامبر از گناه در آیه 55 غافر» 

«بررسی تحلیلی و تطبیقی تفسیر آیه تحریم ازدواج با مشرکان»

«مصداق‌شناسی نورالله با تأکید بر آیه 8 صف»

«آیات‌الاحکام حج با رویکرد تطبیقی در فقه فریقین»

«تحلیل مفهوم امامت در آیه «ابتلی» از دیدگاه علامه طباطبایی»

«بررسی تطبیقی تفسیر آیه کرامت»

«تحلیلی بر تفسیر آیات تاریخی با تأکید بر قاعده العبرة»

«منشأ امنیت اجتماعی از منظر قرآن کریم».

 

نقد دیدگاه های مفسران در مورد استغفار پیامبر از گناه در آیه 55 غافر

سید محمود طیب حسینی

 

چکیده: آیه 55 سوره غافر از جمله آیاتی است که در چالش با عصمت پیامبر خاتم| تلقی می شود که در آن به رسول خدا| دستور داد شده تا نسبت به گناهش استغفار نماید. مفسران تلاش کرده اند با ارائه تفسیری از این آیه ساحت پیامبر را از گناه منزه شمرند، اما در این راه همه آنان به یک اندازه موفق نبوده اند. در این مقاله ضمن گزارش و نقد ده دیدگاه در تفسیر این آیه، با تکیه بر سیاق، زمان و فضای نزول آیه، مقصود از ذنب پیامبر آن خطورات ذهنی ای دانسته شده که گاهی به طور ناخودآگاه و به مقتضای طبیعت بشری پیامبر، در آن شرایط سخت مکه، نسبت به کند شمردن تحقق وعده خداوند در یاری پیامبر و مومنان به ذهن آن حضرت آمده است. از شیوه تفسیر مفسران دانسته می شود که همه آنان در باره این آیه بر عصمت پیامبر اجماع دارند، حتی قائلان به ارتکاب گناه صغیره یا گناه قبل از بعثت به دنبال جمع میان آیاتی نظیر آیه مذکور و اثبات عصمت پیامبر بوده اند، اما به درستی نتوانسته اند از عهده آن برآیند.

 

بررسی تحلیلی و تطبیقی تفسیر آیه تحریم ازدواج با مشرکان

محسن قاسم پور

 

چکیده: تنوع آراء مفسران در توضیح مفهوم شرک به همراه ادعای منسوخ بودن آیه 221 بقره که موضوع آن پرهیز از ازدواج با مشرکان است، به دشواری فهم این آیه افزوده است. به نظر می رسد نگرش غالب میان مفسران فریقین در این مسئله، بی اشکال بودن ازدواج با اهل کتاب است؛ نهایت آنکه بر اساس دیدگاه مفسران و فقهای شیعه این جواز، به ازدواج موقت معطوف است و در میان عالمان اهل سنت به دلیل عدم اعتقاد به نکاح موقت این جواز، ازدواج دائم را در بر می گیرد. این نگرش برخاسته از تفسیر شرک در باره اهل کتاب است که بر مبنای آن می توان گفت شرک دارای مراتب است و دیدگاه آن دسته از مفسرانی که به شرک اهل کتاب اعتقاد دارند و در نتیجه حکم عدم جواز ازدواج با زنان مشرک را به اهل کتاب نیز تسری داده اند باید به برخی از فرقه های آنان ناظر دانست نه همه اهل کتاب. برخی از مفسران فریقین با توجه به ادعای منسوخ بودن آیه، این جواز را برنمی تابند. این مقاله با رد ادعای منسوخ بودن آیه ادله آنان را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.

 

مصداق شناسی نورالله با تاکید بر آیه 8 صف

حسین قاریان

محمدعلی مجد فقیهی  

 

چکیده: ترکیب «نور الله» در آیات قرآن کریم، تنها در آیه 32 سوره توبه و 8 سوره صف به کار رفته است. این مقاله در صدد بررسی مفهوم نور الله با محوریت آیه 8 سوره صف است. تعبیر نور الله، نشان دهنده امر مهمی است که خداوند فرموده با وجود عناد و کراهت دشمنان، آن را تمام می کند. نور الله در زمان های مختلف مورد استناد ائمه قرار گرفته است. اضافه نور به الله از باب تخصیص است و نور الله مفهوم کلی و قابل صدق بر کثیرین دارد، ازاین رو مفسران در معنا و تفسیر آن، مفاهیمی مانند: ایمان، اسلام، دین، قرآن، معجزات، نفس و شان رسول الله، ولایت و امامت ائمه را بیان داشته اند.

 

آیات الاحکام حج با رویکرد تطبیقی در فقه فریقین

محمد هادی مفتح

شهلا نوری  

 

چکیده: قرآن کریم به عنوان اصلی ترین مصدر تشریع اسلامی در خلال آیات خود به بیان کلیاتی از احکام فقهی پرداخته است. ازاین رو نخستین منبع استناد و استخراج احکام میان فقیهان فریقین است. پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای میان دو دیدگاه فقهی فریقین در آیات الاحکام حج است. به رغم آن که در ظاهر به نظر می رسد میان این دو گروه در استنباط احکام شرعی از آیات قرآن ناهمسویی و ناهمگونی های برجسته و چشم گیری وجود دارد، اما بررسی های دقیق و موشکافانه حاکی از همسویی و همگرایی آنان در احکام حج است. به گونه ای که در مواردی آراء شیعه امامی و برخی از مذاهب چهارگانه اهل سنت از هیچ گونه اختلافی برخوردار نیست. این تطابق بین شیعه و مذهب حنفی زیادتر بروز کرده است؛ زیرا پایه های استدلال این دسته در فقه همانند شیعیان امامی مبتنی بر روایات برگرفته از ائمه معصوم علیهم‌السلام و براهین عقلی بوده و می توان ادعا کرد که از متانت و استواری بیشتری نسبت به سایر مذاهب چهارگانه اهل سنت برخوردار است.

 

تحلیل مفهوم امامت در آیه «ابتلی» از دیدگاه علامه طباطبایی

شعبانعلی خان صنمی

فاطمه خان صنمی  

 

چکیده: آیه 124 سوره بقره از آیات مورد بحث در موضوع امامت است. بسیاری از مفسران اهل سنت، امامت در این آیه را از نظر لغوی به معنای مقتدا و پیشوا دانسته و در مورد حضرت ابراهیم× به معنای پیشوای دینی یا پیشوای در دین و مترادف با معنای نبوت گرفته اند. علامه طباطبایی با استناد و استفاده از دیگر آیات قرآن کریم، دیدگاه های مطرح در میان مفسران اهل سنت در باره ترادف معنایی امامت با نبوت را مورد انتقاد قرار داده است و با طرح تفسیر هدایت انبیا به ارائه طریق و تفسیر هدایت امامان به ایصال الی المطلوب، با محور قرار دادن آیه ابتلی نظریه نوینی را در باب معرفت امام گشوده است. این نظریه مورد مناقشه برخی از محققان واقع شده است که مقاله حاضر می کوشد ضمن تبیین دیدگاه علامه طباطبایی به برخی از اشکال ها پاسخ دهد.

 

بررسی تطبیقی تفسیر آیه کرامت

محمدعلی رضایی اصفهانی

صدیق حسین  

 

چکیده: قرآن کریم در آیه 70 سوره اسراء به مقام، منزلت و کرامت انسان و برتری او بر سایر موجودات تصریح نموده است. این مقاله بر اساس آیه مزبور به دنبال بررسی چیستی معنای کرامت انسان و چگونگی دلالت آیه بر تفضل انسان بر فرشتگان از دیدگاه مفسران است. آفرینش انسان به گونه ای است که در مقایسه با دیگر مخلوقات از نظر فیزیولوژی نیز بر دیگر موجودات برتری دارد که این امر حاکی از عنایت خاص خداوند به انسان است و همه انسان ها ذاتا از آن برخوردارند. بررسی آیات ناظر به این موضوع، نشان می دهد که انسان دارای دو نوع کرامت است؛ یکی کرامت ذاتی که نوع بشر در تکوین از جهت آفرینش و داشتن استعدادهای ویژه از آن برخوردار است و دیگری کرامت اکتسابی است که انسان با اراده و تلاش خویش می تواند به آن دست یابد و از فرشتگان نیز پیشی گیرد.

 

تحلیلی بر تفسیر آیات تاریخی با تاکید بر قاعده العبرة

محمدحسن احمدی

 

چکیده: یکی از قواعد تفسیری رایج در تفسیر آیات تاریخی که سبب نزول مشخصی دارند و ناظر به زمان و مکان خاصی هستند، قاعده «العبره بعموم اللفظ لا بخصوص السبب» است. مجرای این قاعده، آیاتی است که لفظ عام و سبب خاص داشته باشند. مدلول قاعده نیز نوعی تعمیم در تفسیر آیه مبنی بر لزوم خروج از مورد نزول است. شاخصه های این قاعده عبارتند از: تمایز مفاد قاعده از مفاد اصاله الاطلاق، نسبی بودن خاص و عام و تعمیم در سطح تفسیر توسعه ای. این قاعده نسبت به «لفظ عام و سبب عام» و «لفظ خاص و سبب خاص» که تعمیم در مورد آنها بی معنا است، جریان ندارد. از آنجایی که تعمیم به معنای تعمیم حکم است و در نقل تاریخ در آیات تاریخی، حکمی وجود ندارد، این قاعده در این دسته از آیات نیز، جاری نمی گردد. زمینه هایی که موجب شده است تا این قاعده به تفسیر قرآن اختصاص یابد، عبارتند از: عدم تطابق غالبی لفظ و سبب در قرآن و جدایی حداکثری متن از فضای متن در قرآن.

 

منشأ امنیت اجتماعی از منظر قرآن کریم

علی اصغر تجری

معصومه انصاری

 

چکیده: نیاز جزء جدایی ناپذیر زندگی اجتماعی است، ازاین رو جوامع انسانی همواره با نیازهایی مانند تامین خوراک، پوشاک و مسکن روبه رو است. در این میان برخی از نیازها مانند امنیت که جنبه زیربنایی و اساسی دارد، گاهی از نظرها دور می ماند. اهمیت و جایگاه امنیت بدان حد است که فقدان امنیت، بهره مندی از دیگر مواهب الهی را ناممکن می سازد. این مقاله درصدد بررسی منشا امنیت اجتماعی در آیات قرآن کریم است. براساس آیات 23 حشر، 125 بقره، 67 عنکبوت، 27 فتح، 57 قصص، 35 ابراهیم، 112 نحل و 55 نور، منشا امنیت خداوند متعال است.

 

جهت دریافت فایل اینجا را کلیک کنید.

 

لازم به ذکر است،‌ نوزدهمین شماره فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات تفسیری، سال پنجم ویژه پاییز 1393 به صاحب امتیازی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دانشگاه معارف اسلامی و مدیر‌مسؤولی ابراهیم کلانتری در 172 صفحه با شمارگان 2000 نسخه و با  قیمت 5500 تومان به چاپ رسیده است./992/د101/ق 

ارسال نظرات