۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۲۴۰۶۷۳

استقبال از «دانشنامه احادیث پزشکی»

خبرگزاری رسا ـ به دنبال استقبال از کتاب «دانشنامه احادیث پزشکی»، چاپ هجدهم این اثر از سوی انتشارات دارالحدیث منتشر و روانه بازار شد.
 «دانشنامه احاديث پزشکي»

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از دارالحدیث، چاپ هجدهم «دانشنامه احادیث پزشکی» به زبان فارسی از سوی انتشارات «دارالحدیث» منتشر و روانه بازار شد.

 

مرتضی خوش نصیب، محمدتقی سبحانی‌نیا، رسول افقی و احمد سعادت‌فر از پژوهشگران پژوهشکده علوم، معارف و حدیث مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث، این کتاب 672 صفحه‌ای را گردآوردی کرده‌اند.

 

«دانشنامه احادیث پزشکی» براساس احادیثی از زبان پیامبر صلی الله علیه و  آله و سلم  و امامان معصوم‏  علیه السلام درباره طب و طبابت، بیمارى‏هاى جسمانى و راه علاج آنها و نیز لزوم رعایت آداب ظاهرى مربوط به بدن در پنج بخش تنظیم شده است.

 

بخش اول با عنوان پزشکی، در سه فصل به طبابت از نظر اسلام، آداب و احکام طبابت و دستورات طبّى می‌پردازد.

 

بخش دوم، با نام بیمارى؛ گونه‏‌ها، پیامدها و نیز وظایف بیمار و آداب عیادت او را شامل می‌‏شود.

 

بخش سوم، در بردارنده مطالب مربوط به اندام‏هاست که قلب، مغز و اعصاب، چشم، گوش، دهان و دندان، دستگاه تنفس، پوست، خون، استخوان، مو، ناخن و آلات تناسلى را در برمی‌گیرد. هم‌چنین به تأثیر خوردن و آشامیدن در سلامت و بیماری به همراه درمان با غذاها و گیاهان دارویی پرداخته شده است.

 

 بخش چهارم این کتاب به نقش خوردن و آشامیدن در سلامت و بیمارى اختصاص دارد. در این بخش، گزارش‏هایى درباره سیرى و گرسنگى، آداب خوردن و نوشیدن و آداب خوردن گوشت آمده است.

 

بخش پنجم ــ که از همه مطالب گسترده‏‌تر است ــ احادیثى را در زمینه مداوا با انواع خوراکی‌ها و داروها با ذکر نام و خاصیت آنها در شصت فصل گزارش می‌‏کند.

 

در پایان این کتاب فهرستى از آیات، اعلام، جمعیت‏ها ، بیمارى‏ها، اماکن و منابع ارائه شده است.

 

پیشتر کتاب «دانشنامه احادیث پزشکی» به دو زبان فارسی و عربی در دو مجلد به چاپ رسیده بود.

 

چاپ هجدهم کتاب «دانشنامه احادیث پزشکی» در شمارگان 1000 نسخه به بهای 34 هزار تومان توسط سازمان چاپ و نشر«دارلحدیث» به چاپ رسیده است./998/د102/ق

ارسال نظرات