۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۲۴۱۰۹۰

راستگرایان افراطی و رسانه های اسپانیا به اسلام هراسی در این کشور دامن می‌زنند

خبرگزاری رسا ـ اتحادیه جامعه مسلمانان اسپانیا و 'دیده بان آندلوسی' (دیگر تشکل مسلمانان اسپانیا) در آخرین گزارش خود فعالیت گروه های راستگرای افراطی و برخی رسانه ها را عامل گسترش اسلام هراسی در این کشور دانسته اند.
درج علامت‌هاي فاشيستي بر روي درب مساجد

 

 به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه دیجیتالی 'ووز پوپولی' نوشت: این روزها موجی از اسلام هراسی اروپا را فرا گرفته و این مشکل پس از حملات هفته گذشته افراطیان در پاریس جوانه تازه زده است.

 

هر چند در روزهای اخیر تا چهار حمله به مساجد در اسپانیا گزارش شده اما علایم اصلی و مظاهر اسلام هراسی در اسپانیا قبل از حملات خونین به هفته نامه 'شارلی ابدو' نیز دیده می شد و به امکان زیاد در آینده نیز ادامه خواهند

یافت.

 

اتحادیه جوامع اسلامی اسپانیا موسوم به 'اوتیده' و دیده بان آندلوسی هر ساله به تحلیل ابعاد کلیدی این موضوع پیچیده می پردازند.

 

در آخرین گزارش اوتیده و دیده بان آندالوسی که مربوط به وقایع رخ داده در سال 2013 است، مسلمانان اسپانیا بیش از هر چیز به دو اختلال اشاره می کنند: فعالیت گروه های راستگرایان افراطی و مسوولیت رسانه ها.

 

اوتیده در ابتدای این گزارش به حضور رو به رشد اماکن استفاده شده یا مدیریت شده به دست مسلمانان اشاره کرد و ابراز اطمینان کرد که این 'منظره طبیعی' به حضور عادی همه اعضای جامعه اسپانیا برای همزیستی مسالمت آمیز و هماهنگ با هدف ایجاد یک آینده امیدوار کننده که در آن باورها، چه دینی و چه غیر دینی، محترم شمرده شوند و این امر به بهبود روابط بین انسانی و در نتیجه غنی سازی تمام فرهنگ مشترک مدیترانه ای بیانجامد.

 

نمایندگان این جوامع در عین حال تاکید کردند: در طول سال 2013، وضع خاصی در محیط رسانه ای و سیاست عمومی ادامه یافته و سطح بی اطلاعی در مورد آنچه که مربوط به اسلام است و به اشتباه و نظر منفی علیه اسلام و مسلمانان منجر می شود، کاهش یافته است.

 

آنها افزودند: همه چیز مثبت نیست زیرا بخشی از جمعیت که بر اساس شهر و سن، متفاوت هستند، مخالفت شدیدی به بعد اجتماعی یا عمومی عقاید اسلامی ابراز می کنند.

 

جامعه مسلمانان در این گزارش در مورد شیوع اسلام هراسی در اسپانیا ادامه داده است: سخنرانی های تنفرآمیز نسبت به اسلام و مسلمانان، بیشتر محدود به گروه ها و تشکل ها با هویت راستگرایی افراطی می شوند، در حالی که اعضای دیگر قشرهای سیاسی، تعصب یا ترس از دست دادن رای را دارند و این را می شود در رسانه ها دید که اغلب بطور غیر معقول به آن جواب می دهند و یا به حل و فصل آن می پردازند.

 

این دو جامعه مسلمانان در ادامه گزارش خود افزودند: 'این امر به برقراری کلیشه ها و تعصبات کمک می کند. این اشاره به گروه های راستگرای افراطی، امری ناچیز نیست و در واقع با حوادث چند روز اخیر تایید شده زیرا همه چیز دال بر آن است که حمله به مسجد مرکزی مادرید کار یکی از این گروه ها است.

 

' خبرنگاران نیز با اسلام گرایی قلمداد کردن هر کاری که مسلمانان انجام می دهند و یا با دادن اخبار در مورد قوانین اسلامی، بدون اینکه در مورد آن شناختی داشته باشند و یا با به کار بردن اصطلاحات روزنامه نگاری نظیر اسلام گرایی افراطی و یا منفی جلوه دادن هر جنبش مذهبی یا عقاید مسلمانان، موجب ترس از هر چه شده اند که با اسلام ربط دارد'.

 

اوتیده و دیدبان آندلوسی مسوولیت رسانه ها را در این موضوع پیچیده اجتماعی و مذهبی بسیار مهم قلمداد می کنند. به نظر آنها رسانه ها در مجموع موجب 'هشدار اجتماعی' می شوند و ایجاد یک عقیده بر اساس 'کاشت احساس تهدید' ادامه دارد.

 

در ادامه گزارش این دو تشکل آمده است: ' رسانه ها هیچ توضیح علمی و جدی در مورد سلفی گری و مسائل مربوط به اسلام نمی دهند اما آن را افراطی و تندرو معرفی می کنند و بطور غیر عادلانه مساجد و امامانی را که هیچ ربطی به این گرایش ندارند، متهم می کنند و به ایجاد ترس در بین مردم می پردازند و حتی می گویند که این ترس به تمام اسپانیا سرایت کرده است'.

 

پس از حملات اسلام هراسانه روز های اخیر منابع اوتیده ترس خود را از افزایش این نوع رفتارهای تبعیض آمیز نژادی ابراز داشته اند.

 

جامعه مسلمانان اسپانیا همچنین نوشت که گزارش اسلام هراسی سال 2014 را در پاییز سال جاری میلادی ارائه خواهند داد و در آن زمان باید دید که این مشکل چگونه تکامل یافته است، زیرا بر اساس شواهدی که در دست دارند، پس از حملات پاریس چه در اسپانیا و چه در سایر اروپا افزایش داشته است. /982/د101/ک

منبع: ایرنا

 

ارسال نظرات